Bij deze wil ik me eerst even voorstellen ik ben xander en heb een hy bus die we gekocht hebben met een vastzittende motor
de bus is uit 1979 en heeft een H78 motor
Deze is compleet gereviseerd omdat de koppakking lek was en er koelvloeistof in de cilinder was gelopen en door lang stil staan deze erg vast geroest is.
We hebben er al wel weer 5000 km mee gereden maar we vinden hem erg veel olie nemen.
Heeft 1 van julie meschien een iedee wat ik het beste kan doen om dit probleem op te lossen zodat we nog heel erg lang plezier van deze mooie auto kunnen hebben
Bij voorbaat dank
xander
Gereviseerde motor die veel olie neemt
Re: Gereviseerde motor die veel olie neemt
Hoi Xander,
In het begin walmt en verbruikt een nieuwe motor altijd wat meer omdat de onderdelen op elkaar moeten inslijten. Na 5000 kilometer hoort dat wel voorbij te zijn.
Rookt ie of lekt ie? En hoeveel verbruikt ie ongeveer?
Welke olie gebruik je?
Ree
In het begin walmt en verbruikt een nieuwe motor altijd wat meer omdat de onderdelen op elkaar moeten inslijten. Na 5000 kilometer hoort dat wel voorbij te zijn.
Rookt ie of lekt ie? En hoeveel verbruikt ie ongeveer?
Welke olie gebruik je?
Ree
-
- HY Forum Beginner
- Contacteer:
bedankt voor je snelle reactie
Ik denk dat de motor rond de 1 liter per 500 km neemt en ik rijd op 15w 40 olie.
xander
Ik denk dat de motor rond de 1 liter per 500 km neemt en ik rijd op 15w 40 olie.
xander
Tja, dat is toch echt wat te veel
Gebruik je wel minerale olie? Synthetische smeert te goed waardoor de onderdelen nauwelijks op elkaar inslijten.
De dikte is prima, al kan je kijken of ie met 20W40 of 20W50 minder verbuikt maar dat is natuurlijk geen oplossing voor een gereviseerde motor.
Ik zou in ieder geval contact opmnemen met degene die je motor gereviseerd heeft. Weet hij er al van? Weet je wat er precies gereviseerd is?
Ree

Gebruik je wel minerale olie? Synthetische smeert te goed waardoor de onderdelen nauwelijks op elkaar inslijten.
De dikte is prima, al kan je kijken of ie met 20W40 of 20W50 minder verbuikt maar dat is natuurlijk geen oplossing voor een gereviseerde motor.
Ik zou in ieder geval contact opmnemen met degene die je motor gereviseerd heeft. Weet hij er al van? Weet je wat er precies gereviseerd is?
Ree