oliedruk meter aansluiten?
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 81
- Lid geworden op: zo jun 01, 2008 9:19 am
- Locatie: Beuningen
- Contacteer:
oliedruk meter aansluiten?
Kan iemand me vertellen waar ik de aansluiting kan maken om een oliedruk meter aan te sluiten,dat lampje op het deshboard werkt wel maar ik zie liever wat er gebeurd voordat het te laat is.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: oliedruk meter aansluiten?
Moet ik ook nog doen, de mijne geeft nog steed 0 aan en das altijd weer schrikken. Ik denk dat het handigste is om aan de oliedruksensor een soort T-stuk te maken, maar zoals gezegd, ik moet het nog steeds doen. Ik heb ook al eens geinformeerd bij CTA, of ze een kant en klaar iets hadden, aangezien zijn de metersets ook verkopen. Ik weet alleen niet of de aansluiting qua schroefdraad hetzelfde is bij een traction als bij een HY.
Als iemand iets weet hoor ik het ook graag.
Als iemand iets weet hoor ik het ook graag.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Re: oliedruk meter aansluiten?
Ik ook!
Ree
Ree
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 81
- Lid geworden op: zo jun 01, 2008 9:19 am
- Locatie: Beuningen
- Contacteer:
Re: oliedruk meter aansluiten?
dat schiet lekker op zo
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: oliedruk meter aansluiten?
Ja, zo is het 

Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 81
- Lid geworden op: zo jun 01, 2008 9:19 am
- Locatie: Beuningen
- Contacteer:
Re: oliedruk meter aansluiten?
misschien is toch wel iemand ergens die het weet
- Petervdl2cv
- HY Forum Expert
- Berichten: 108
- Lid geworden op: zo apr 09, 2006 11:54 pm
- Locatie: België
- Contacteer:
Re: oliedruk meter aansluiten?
Ah, nog liefhebbers van "metertjes" 

Ik verving het oliedrukcontact door een dubbel exemplaar: een helft ervan is gewoon een contact voor het druklampje, andere helft van de unit is een gever voor de 12V oliedrukmeter (0-5bar)
Werkt feilloos, geeft een geruster gevoel...
gr
Peter


Ik verving het oliedrukcontact door een dubbel exemplaar: een helft ervan is gewoon een contact voor het druklampje, andere helft van de unit is een gever voor de 12V oliedrukmeter (0-5bar)
Werkt feilloos, geeft een geruster gevoel...
gr
Peter
Laatst gewijzigd door Petervdl2cv op do jul 12, 2012 1:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: oliedruk meter aansluiten?
Een dubbel exemplaar ?? Waar heb je die vandaan dan ?
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 81
- Lid geworden op: zo jun 01, 2008 9:19 am
- Locatie: Beuningen
- Contacteer:
Re: oliedruk meter aansluiten?
waar heb je het op aangesloten en HOE
- Petervdl2cv
- HY Forum Expert
- Berichten: 108
- Lid geworden op: zo apr 09, 2006 11:54 pm
- Locatie: België
- Contacteer:
Re: oliedruk meter aansluiten?
Aangesloten op de plaats van het originele drukschakelcontact op het motorblok. Zoals gezegd heeft deze dan twee uitgangen (contact voor lampje + gever voor drukmeter) in plaats van slechts een (voor het lampje).
Voordeel: oliedruk kunnen aflezen en toch nog een visueel alarmlampje hebben. Bij warme temperaturen en langere ritten zie je dat de druk telkens iets afneemt tov van bvb de koude start (hogere drukken). Het is niet de exacte druk die het belangrijkst is, wel dat je in uitzonderlijke omstandigheden tijdig kan vaststellen in welke omstandigheden je motor aan 't presteren is. Beetje een geruststellend gevoel van controle
In mijn 2CV heb ik trouwens ook de nodige instrumenten voorzien, handig in extreme omstandigheden.
Aansluitingen: originele draad van het lampje behouden, aansluiten op eerste aansluiting, vanaf de tweede aansluiting kabeltje naar de meter ("geber"), massa aan de meter, en een "+"draadje naaar de meter (vanaf contact)
Ik kocht zowel de instrumenten als de "gevers" en sensors van het merk VDO. Er bestaan goedkopere merken (Equus en andere) maar daar had ik in 't verleden minder aangename ervaringen mee. Die van mijn 2CV gaan al meer dan 20 jaar mee!!! Als die van mijn Cochon het ook zo lang uithouden hoor je mij niet klagen
Als je nog vragen hebt: stel ze gerust
groeten
Peter
@Boudewijn: http://www.citroenhyforum.nl/8/viewtopic.php?f=21&t=462 hihi, was je er nog steeds niet uit?
De juiste schroefdraad vind je in bovenstaande link
Voordeel: oliedruk kunnen aflezen en toch nog een visueel alarmlampje hebben. Bij warme temperaturen en langere ritten zie je dat de druk telkens iets afneemt tov van bvb de koude start (hogere drukken). Het is niet de exacte druk die het belangrijkst is, wel dat je in uitzonderlijke omstandigheden tijdig kan vaststellen in welke omstandigheden je motor aan 't presteren is. Beetje een geruststellend gevoel van controle

Aansluitingen: originele draad van het lampje behouden, aansluiten op eerste aansluiting, vanaf de tweede aansluiting kabeltje naar de meter ("geber"), massa aan de meter, en een "+"draadje naaar de meter (vanaf contact)
Ik kocht zowel de instrumenten als de "gevers" en sensors van het merk VDO. Er bestaan goedkopere merken (Equus en andere) maar daar had ik in 't verleden minder aangename ervaringen mee. Die van mijn 2CV gaan al meer dan 20 jaar mee!!! Als die van mijn Cochon het ook zo lang uithouden hoor je mij niet klagen

Als je nog vragen hebt: stel ze gerust
groeten
Peter
@Boudewijn: http://www.citroenhyforum.nl/8/viewtopic.php?f=21&t=462 hihi, was je er nog steeds niet uit?
De juiste schroefdraad vind je in bovenstaande link

Laatst gewijzigd door Petervdl2cv op wo mei 27, 2015 8:13 am, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 81
- Lid geworden op: zo jun 01, 2008 9:19 am
- Locatie: Beuningen
- Contacteer:
Re: oliedruk meter aansluiten?
Hallo dank voor je uitleg, maar heb je misschien ook type nummers van de componenten die je hebt gebruikt.
dat scheelt een hoop gezoek
groeten eric
dat scheelt een hoop gezoek
groeten eric
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: oliedruk meter aansluiten?
Nee ik ben er inderdaad nog niet uit. Ik wilde eigenlijk dus iets zelf maken, maar dit scheelt een hoop tijd.
Maar zoals ik al eerder vroeg, waar heb je dit onderdeel gekocht, want dan kunnen wij het daar ook halen..
Maar zoals ik al eerder vroeg, waar heb je dit onderdeel gekocht, want dan kunnen wij het daar ook halen..
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
- Petervdl2cv
- HY Forum Expert
- Berichten: 108
- Lid geworden op: zo apr 09, 2006 11:54 pm
- Locatie: België
- Contacteer:
Re: oliedruk meter aansluiten?
Ik heb dit VDO-materiaal aangeschaft bij http://www.baudoin.be omdat dit toevallig dicht in de buurt is, maar je kan dit in principe bij elke degelijke autoshop bestellen.
Ik vond volgende VDO referenties terug tussen mijn papieren:
50.333.445 toerenteller 52mm 12v 4cil 4t 6000rpm
50.332.415 voltmeter 52mm 12v
50.310.483 watertemp 52mm 12v 120 graden
50.350.429 oliedrukmeter 52mm 12v 5bar
50.310.482 olietemp 52mm 12v 150 graden
50.323.019 sensor 150 graden M10x1,00 (gaatje metrisch fijne schroefdraad getapt in een laag punt van het motorcarter)
50.360.064 oliedrukgever 5bar + schakelcontact 0,5bar M14 MF (zelfde schroefdraad als origineel oliedrukcontact)
Van de sensor 120 graden voor de watertemperatuur heb ik geen gegevens meer, die had ik nog liggen, was schroefdraad M10x1,00 en die heb ik in het motorblok getapt, recht in een koelkanaal, een centimeter of 10 links van de carburator, in dat metalen dekseltje.
Alle instrumenten geschakeld via een relais, dat bediend wordt door het contactslot (dus slechts enkele extra milli ampères door het contactslot)
Vriendelijke groeten,
Peter
Ik vond volgende VDO referenties terug tussen mijn papieren:
50.333.445 toerenteller 52mm 12v 4cil 4t 6000rpm
50.332.415 voltmeter 52mm 12v
50.310.483 watertemp 52mm 12v 120 graden
50.350.429 oliedrukmeter 52mm 12v 5bar
50.310.482 olietemp 52mm 12v 150 graden
50.323.019 sensor 150 graden M10x1,00 (gaatje metrisch fijne schroefdraad getapt in een laag punt van het motorcarter)
50.360.064 oliedrukgever 5bar + schakelcontact 0,5bar M14 MF (zelfde schroefdraad als origineel oliedrukcontact)
Van de sensor 120 graden voor de watertemperatuur heb ik geen gegevens meer, die had ik nog liggen, was schroefdraad M10x1,00 en die heb ik in het motorblok getapt, recht in een koelkanaal, een centimeter of 10 links van de carburator, in dat metalen dekseltje.
Alle instrumenten geschakeld via een relais, dat bediend wordt door het contactslot (dus slechts enkele extra milli ampères door het contactslot)
Vriendelijke groeten,
Peter
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 81
- Lid geworden op: zo jun 01, 2008 9:19 am
- Locatie: Beuningen
- Contacteer:
Re: oliedruk meter aansluiten?
daar kunnen we wat mee, dank voor de moeite
groeten eric
groeten eric
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: oliedruk meter aansluiten?
Aha, dus voor de oliedruk heb je in het carter geboord. Helaas, dan ben ik nog niet geholpen. Ik wil namelijk geen gaten bijboren als er gewoon een gat zit, namelijk waar de sensor van het lampje zit. Ik dacht dus dat je daar een T-stuk voor had.
Tja, dan moet ik toch maar iets zelf gaan maken, ooit als ik tijd heb. Ik had dus begrepen dat je een kant en klaar T-stuk had gekocht ergens dat je in het gat kon schroeven van de oliedruksensor en waar je deze, maar ook de meter op aan kon sluiten.
Ik vrees dat het dan nog even gaat duren voordat mijn meter geen "0" meer aangeeft.
Tja, dan moet ik toch maar iets zelf gaan maken, ooit als ik tijd heb. Ik had dus begrepen dat je een kant en klaar T-stuk had gekocht ergens dat je in het gat kon schroeven van de oliedruksensor en waar je deze, maar ook de meter op aan kon sluiten.
Ik vrees dat het dan nog even gaat duren voordat mijn meter geen "0" meer aangeeft.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.