Het werk aan de bus is nu echt begonnen; de voortrein is uitgebouwd en de bus is zo goed als kaal en leeg. Bijna klaar dus voor de grote revisie!!
Ik heb het probleem dat mijn bus gestald staat in een schuur waar ik niet echt lekker kan sleutelen. Ik heb er geen water en licht en het is er erg stoffig. Om de voortrein te reviseren moest het zaakje dus richting werkplaats. Nu had ik er voor kunnen kiezen om de motor en bak uit kunnen bouwen. Vervolgens had ik dan de voortrein op een karretje kunnen vervoeren maar ik had geen zin in die hele operatie. Om het vervoer wat gemakkelijk te maken heb ik daarom een triangel gelast waarmee ik de hele zaak achter de XM kon hangen.
Dat werkte prima! Met een lichtbalkje van de fietsendrager was ik prima zichtbaar en de combinatie lag mooi stabiel op de weg. De besturing had ik met overmatig veel spanbanden vastgezet want ik maakte me zorgen over eventueel scharen. Maar niets van dat alles; met een rustig gangetje ben ik zonder problemen naar de werkplaats gereden.
Inmiddels zijn blok en bak uitgebouwd en begint de demontage van de voortrein. Ik heb al gezien dat het werk geen overbodige luxe is, er mankeert nogal wat aan het geheel...
Weet ik niet maar ik denk het wel. Het geheel is zeker niet zwaarder dan 750kg dus een keuring is niet nodig. Een agent met slecht humeur had vast wel wat kunnen bedenken (reflecterende driehoekjes enzo) maar hier in Brabant zijn de meeste agenten niet zo moeilijk.
De kogeldruk was wel vrij hoog doordat de motor vrij ver voor de wielen hangt. Maar daar zie je met een hydraupneumatische Citroen niets van
vandaag karretje gemaakt voor de koets zodat de zaak weer verplaatst kan worden. Wat sleutelt zo'n H lekker! Met sleutel 12 en 17 binnen handbereik kun je bijna alles aan!
Mooi werk!
Je zou er bijna een aggegraat van willen bouwen voor tuinfeestjes ofzo.
Maar terug in de HY is natuurlijk stukken beter!
Succes met de werkzaamheden!
Het werk gaat verder, de bus is nu bijna kaal. De voortrein is volledig gedemonteerd en klaar om schoon gemaakt te worden. Inderdaad was dit werk geen overbodige luxe, ik heb al heel wat problemen gevonden. Vorige week ook een karretje gelast voor de voorkant zodat de bus mobiel blijft.
Het afgelopen weekend heb ik de achteras gedemonteerd. Dit viel niet mee, na 56 jaar hadden die assen niet veel zin om van hun plek te komen. Uiteindelijk heb ik met M10 draadeinden een soort pers weten te maken waarmee ik de achterassen uit hun passingen kon persen. Nu weer een karretje maken voor de achteras. De twee karretjes worden met vierkante buis aan elkaar bevestigd zodat er een stevig platform ontstaat.
Ik denk dat ik nog 1 dagje moet sleutelen en dan is de bus helemaal kaal en klaar om naar de straler te gaan. Hieronder foto's van het karretje onder voorste dwarsbalk. Leuk detail: door de witte Type H zie je de neus van de HZ!
Het paard is nu volledig gedemonteerd en van de ergste bagger ontdaan. Toen pas bleek dat de voortrein ooit een flinke klap te verwerken heeft gehad. Gevolg is losgescheurde verbinding onder aan de wieg terwijl ook het verband uit de voortrein is. Door het vele opgehoopte vuil had ik dit volledig gemist bij de eerste inspectie.
Nu heb ik twee opties; of ik repareer het paard door het te laten richten en het vervolgens te lassen of ik gebruik het paard van mijn sloper. Aanvankelijk had ik meer zin in optie 1 maar ik heb die sloper niet voor niets. Optie 2 dus maar gevolg is wel een flinke extra klus. Dus...de triangel-truuk herhalen en opnieuw een paard slopen - word er handig in zullen we maar zeggen...
Overigens bij de straler geweest afgelopen donderdag en dat bezoek viel helemaal niet tegen. Ik had de klep van het benzinetankcompartiment meegenomen en dat heeft hij meteen onder handen genomen. Het resultaat was uitstekend en ik verwacht medio Augustus de hele bus te kunnen brengen. Hij straalt de kas, het paard, alle deuren & losse onderdelen en de velgen.
Vandaag met zweet op mijn kop het achterste karretje geplaatst en de twee karretjes verbonden. Het geheel is goed stevig en ik kan nu makkelijk manouvreren met het geheel. Ben gelukkig bijna klaar in de vieze schuur, voor opslag is het prima maar om er te werken is het allemaal niet zo ideaal.
Nu de zaak zo lekker uit elkaar ligt is het werk erg overzichtelijk en heb ik een goed beeld gekregen van het laswerk. Ik verwacht nog een volle dag bezig te zijn met het laatste demontagewerk en dan door naar de straler!
Leuk gezicht, die bus met deze wieltjes. Geen problemen meer met moeilijk verkrijgbare banden . Leuke klus in ieder geval. Nu is het nog even het stadium van slopen en schoonmaken, maar verheug je op de tijd dat je alles "nieuw" in elkaar mag schroeven.
Succes ermee en hou ons op de hoogte.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Na een periode waarin ik minder tijd aan de bus kon besteden, ben ik afgelopen winter weer flink aan de slag gegaan. Door het koude weer schoot het werk echter niet op maar nu de temperatuur weer flink is gestegen, gaat het allemaal een stuk sneller.
Na het stralen van de bus bleek de roestschade op zich wel mee te vallen. Nadere inspectie onthulde echter toch weer heel wat meer ellende dan aanvankelijk voorzien. De achterzijde van de bus lijkt het meeste door roest te zijn aangetast en denk dat de bus langere tijd aan de achterzijde in de modder heeft gestaan. Zo zit het chassis aan de achterzijde helemaal vol met klei en weer ik nog niet hoe dat eruit moet. Vreemd genoeg zijn juist die delen in goede staat. Met de omegaprofielen aan de achterzijde is het echter minder gesteld, de balk waar de achterklep aan hangt was echt slecht en dat geldt ook voor de laatste 40 cm van de omegaprofielen aan de zijkanten van de bus.