Vakantieverhalen 2008

Dat prachtige plekje diep in de Provence of die heftige klapband, vertel alles.

Moderators: LEiPiE, Le Camion

citrofielnl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 942
Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
Kenteken: 28-BL-ZK
Locatie: Didam Gld
Contacteer:

Vakantieverhalen 2008

Bericht door citrofielnl »

Hoi,

Dit jaar gaan wij niet met vakantie, maar gebruik ik de vakantie om de bus te schilderen. Neemt niet weg dat ik het leuk vind om van jullie je verhalen te horen. Dus: ga je weg en heb je een leuk verhaal, laat het ons horen!!!!

Gr CitrofielNL
Mechuccio
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Berichten: 25
Lid geworden op: do jun 19, 2008 1:28 pm
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: Vakantieverhalen 2008

Bericht door Mechuccio »

Tot nu toe heb ik nog niet veel spannends meegemaakt behalve het debacle "niet starten wat geheel mijn eigen schuld is" Maar daar ben ik inmiddels helemaal overheen. Ze start wanneer ik wil, en we beginnen elkaar goed te kennen.
Vandaag ook weer een kleine rit met haar gemaakt waarbij de score opgestoken duimen op 4 is blijven staan (op 15 kilometer) en het aantal vrolijke gezichten niet meer op 2 handen te tellen is.
Over 2 weken ga ik naar de Nuerburgring met de broer van mijn vriendin om daar 3 dagen te genieten van divers mooi spul en bovenal de rit in de HY en daarna een weekje naar Frankrijk met mijn vriendin.
In Frankrijk zal ik ook zeker nog even proberen een dag bij mijn ouders te zijn die nu al 2 weken met de C32D op weg zijn en Italie alweer achter hen gelaten hebben. Maar iedere meter is een feest in de HY!
Ik sta nog steeds vol ongeloof te kijken wanneer ik weer naar haar toe loop met het besef dat ik de sleutel van die prachtige dame op zak heb :D
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1085
Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vakantieverhalen 2008

Bericht door Boudewijn »

Wij hebben net een leuke week achter de rug. Wij hebben elfs een lang weekeinde met 2 bussen op 1 camping gestaan. Maar daar weet je alles van toch?

Morgen of overmorgen vertrekken wij naar de Vogezen met het busje. Als ik terug ben hoor je meer.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
citrofielnl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 942
Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
Kenteken: 28-BL-ZK
Locatie: Didam Gld
Contacteer:

Re: Vakantieverhalen 2008

Bericht door citrofielnl »

Leuk,

Het draadje begint te lopen, inderdaad weet ik meer van het weekeindje met twee bussen :-).

Binnenkort verwacht ik toch wel meer verhalen van de eerste thuiskomers, ben benieuwd.

gr Teun
Gebruikersavatar
ed-hz
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 432
Lid geworden op: do apr 20, 2006 12:41 pm

Re: Vakantieverhalen 2008

Bericht door ed-hz »

Hoi allemaal!

Wij zijn net terug van een paar weken frankrijk met de bus,
en het was erg leuk. De bus deed het prima, alleen op de terugweg een probleem met de ontsteking,
het vervroegingsmechanisme heeft het begeven, na wat gepruts kon ik verder rijden gelukkig.
Als iemand nog een ontsteking heeft liggen houd ik me aanbevolen!
Onderweg veel positieve reacties gehad en ook nog wat bussen gezien in redelijke staat van ontbinding.. zie foto's!

Groetjes,

Edwin.
Bijlagen
IMG_1675.JPG
IMG_1675.JPG (90.82 KiB) 45570 keer bekeken
IMG_1553.JPG
IMG_1553.JPG (119.97 KiB) 45559 keer bekeken
IMG_1527.JPG
IMG_1527.JPG (118.05 KiB) 45560 keer bekeken
IMG_1498.JPG
IMG_1498.JPG (125.04 KiB) 45558 keer bekeken
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
citrofielnl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 942
Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
Kenteken: 28-BL-ZK
Locatie: Didam Gld
Contacteer:

Re: Vakantieverhalen 2008

Bericht door citrofielnl »

Hoi Ed-HZ,

leuk om te horen. Vervangende ontstekingen zijn overigens nieuw te koop, met als de 123, maar dat zal geen nieuws zijn. Welkom thuis in ieder geval, mooi dat de bus het verder gewoon goed heeft gedaan.

gr CitrofielNL
ahjolink
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Berichten: 39
Lid geworden op: wo aug 20, 2003 9:33 am
Locatie: Vriescheloo

Re: Vakantieverhalen 2008

Bericht door ahjolink »

Ook mijn vakantie zit er weer op. De wagen puft nog wat na van ca. 7000 km de lange rit. Omdat wij van gek zijn van Spanje / Portugal gaan we daar al vele jaren naar toe. En zo ook dit jaar weer. In het voorjaar heb ik de koppakking vervangen en een watertemperatuurmeter ingebouwd. Ook heb ik de meeste waterslangen vervangen, remmen gecontroleerd en schoongemaakt en alle andere zaken uitgevoerd die nodig zijn om je gezin met een vertrouwd gevoel te kunnen meenemen zonder in de Spaanse hitte langs de kant van de weg te moeten sleutelen.

Helaas kwam ik er al snel achter dat ik in de voorbereiding een olielekkageprobleem over het hoofd had gezien. Elke 200 km moest er een liter olie bij. Omdat ik het mezelf en de anderen niet aan wilde doen om me hier grondig in te verdiepen (eindelijk vakantie en tijd voor elkaar) kocht ik bij E.LeClerc 30 liter goedkope motorolie (en plant dit jaar wat extra bomen in mijn tuin ter compensatie van de uitstoot). Ik ga dit binnenkort uitzoeken maar ik heb op het forum al gelezen dat dit mogelijk een lekke carterpakking of keerring is. Het valt me overigens wel op dat er uit de ontstekingsingang (daar waar de ontstekingsunit in het blok verdwijnt) duidelijk olie naar bovenkomt, evenals uit het oliepijlstokje. Als iemand weet wat hiervan de oorzaak is hoor ik het graag (de carterontluchting is schoon).

Toch gebeurt er meestal wel iets onverwachts. Dit jaar gelukkig pas op de terugweg, maar dan wel vrijwel dagelijks wat. Eerst de ontsteking die duidelijk voor problemen zorgde. Plotseling stotteren van de motor en knallen in de uitlaat. Eerst het tijdstip opnieuw afgesteld, maar dat bleek niet de enige oorzaak van het probleem. Vervolgens de bougies schoongemaakt en de erg ingesleten contactpunten vervangen. Helaas moet je om dat goed te kunnen doen wel eerst de onstekingsunit demonteren, en dat kost wat tijd (de kinderen vinden dat overigens niet erg want die voetballen langs de kant van de weg en kijken uit naar de beloofde Magnum). Gelukkig bleek dit het euvel te zijn, want hij reed daarna weer perfect.

Toen een lekke band, of beter gezegd een lek ventiel. Daar kwam ik achter bij een benzinepomp in Figueras, net tegenover een bandenboer gespecialiseerd in vrachtwagens en bussen. Die binnenband kon snel worden vervangen.

Vervolgens een lekke waterslang, dat kleine stukje (van de T-slang via een ijzeren pijp) naar de carborateur. Ik heb altijd alle waterslangen als reserve bij me, behalve deze. Met Duck-tape gerepareerd en in Frankrijk een nieuwe slang gekocht bij een onderdelenzaak. Gelukkig maar want vlak bij huis begaf de met tape gerepareerde slang het alsnog, en nu helemaal.

Eén ding baart met echter zorgen. Op de terugweg begon ook de versnellingsbak vreemde ratelende geluiden te maken. Niet continu, maar met name bij optrekken en stoppen (en stilstand). Als ik de vloerplaat verwijder zie ik dat tijdens dat ratelende geluid de twee metalen (chroomkleurige) bussen waarmee je via de versnellingspook in een andere versnelling schakelt heen en weer bewegen (en dus ratelen). Als ik de koppeling indruk stopt het ratelen. Ik heb tijdens de reis even de zes schroeven van het bovendeksel van de versnellingsbak losgemaakt en het deksel verwijderd. Tot mijn schrik merkte ik dat er weinig olie in zat en heb snel een liter bijgegooid totdat het uit de controleplug kwam. Verder zag ik zo snel geen bijzonderheden en het bijvullen van de olie zorgde er niet voor dat het ratelen stopte. Wie kan mij zeggen wat dit te betekenen heeft.

Spanje... Ik durf wel te beweren dat er geen land in Europa is waar er zoveel (positief) op de auto wordt gereageerd. Misschien is het de open aard van de bevolking, misschien omdat de HY er totaal onbekend is, maar het aantal jellen, toeters, duimen en lachende gezichten heb ik nergens anders in grotere getale meegemaakt. In (Noord-)Portugal werd de HY vroeger als bibliotheekbus gebruikt, dus dat levert met name onder de 40-ers leuke reacties op.

OK, mijn glas wijn is leeg en mijn 2008 HY-belevenis gaat online.

Erik
Matthijs164
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 251
Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
Locatie: Veldhoven

Re: Vakantieverhalen 2008

Bericht door Matthijs164 »

Hi Erik,

Mooi en leuk verhaal! Krijg erg veel zin in de vakantie als ik dit lees!

Beetje olie uit de uitstekingsschacht en bij oliepijlstok is wel normaal maar veel mag dit niet zijn. Als dit behoorlijk veel is denk ik aan een versleten motor. Als de zuigerveren niet meer fatsoenlijk afsluiten krijg je veel overdruk in het carter. Je krijgt dan overal waar het maar kan lekkages, ongeacht of je carterontluchting goed werkt. Dat olieverbruik, lekt dat weg of verbrandt dat met een boel blauwe rook uit de uitlaat?

Groeten, Matthijs
ahjolink
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Berichten: 39
Lid geworden op: wo aug 20, 2003 9:33 am
Locatie: Vriescheloo

Re: Vakantieverhalen 2008

Bericht door ahjolink »

Hoi Mathijs,

Waar die olie allemaal blijft is me nog niet echt duidelijk. In ieder geval verdwijnt er dus een deel via de ontsteking en de pijlstok.

Wat me verder opvalt is dat er bij een koude start (dus als ik de wagen 's morgens voor het eerst start) er zwart vocht uit de uitlaat komt en een duidelijke zwarte plek op de weg achterlaat.

Als ik op lange afdalingen afrem op de motor, met een wat grotere snelheid van bijv. 80 km per uur, komt er veel blauwe rook uit de uitlaat. Het wordt minder als ik de choke uittrek. Als de afdaling is genomen en ik weer gas geef, dan ziet het achter me korte tijd helemaal blauw. Dus in ieder geval verwijnt er bij afdalingen wel olie via de uitlaat. Bij normaal gebruik zie ik echter geen blauwe rook, ook niet als ik bij stilstand een flinke dot gas geef.


Erik
Gebruikersavatar
ed-hz
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 432
Lid geworden op: do apr 20, 2006 12:41 pm

Re: Vakantieverhalen 2008

Bericht door ed-hz »

Hoi,

lijkt me duidelijk een gevalletje van versleten zuigerveren. Heb ik ook en ik verbruik ook een liter op de 300.
Is niet zo goed, je carter vervuilt helemaal van binnnen van de uitlaatgassen, je olie zal ook snel zwart zijn.


Edwin.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
Matthijs164
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 251
Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
Locatie: Veldhoven

Re: Vakantieverhalen 2008

Bericht door Matthijs164 »

Hi Erik,

Oke, denk dat de diagnose wel te trekken is. Je motor lijkt me behoorlijk versleten en bereid je voor op een revisie. De olielekkages uit alle 'hoeken en gaten' duidt op flinke overdruk. Draai de olievuldop maar eens los bij draaiende motor (en oude kleren). Ideaal is de instromende lucht gelijk aan de uitgeblazen lucht. Als je een flinke hoos wind voelt met een fijne olienevel, dan weet je genoeg. Dit duidt op versleten zuigerveren waardoor de er druklekkage optreedt langs de cylinderwanden. Verbruik van olie duidt op versleten olieschraapveer, de onderste van de drie per zuiger.

De blauwe walmen bij afdelingen duidt op lekkage langs de klepstoters en dus versleten klepseals. Bij afdalingen krijg je veel onderdruk in de cylinders. Hierdoor gaat je blok olie aanzuigen uit de voorraad olie die de kleppen en klepbediening smeert. Onderaan de berg geef je gas waardoor die olie in de zuigers lekker kan gaan verbranden.

Met het olieverbruik dat je aangeeft is het echt 5 voor 12 voor je motor. Nieuwe zuigers/ cylinders en koprevisie lijken me onafwendbaar.

Succes, Matthijs
ahjolink
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Berichten: 39
Lid geworden op: wo aug 20, 2003 9:33 am
Locatie: Vriescheloo

Re: Vakantieverhalen 2008

Bericht door ahjolink »

Oeffff...

Dat komt hard aan. Als iemand nu ook nog gaat zeggen dat het wat betreft mijn versnellingsbak ook 5 voor 12 is, zakt de moed me in de schoenen. (Gelukkig zal het in de winter dan toch wel weer beginnen te kriebelen en ben ik zoals gebruikelijk weer tot diep in de nacht ongestoord aan het sleutelen).

Groeten,

Erik
Matthijs164
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 251
Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
Locatie: Veldhoven

Re: Vakantieverhalen 2008

Bericht door Matthijs164 »

Hi Erik,

Sorry, had je graag beter nieuws willen geven...

Volgens mij hoef je je over die rammel niet zo'n zorgen te maken. Kan me vaag herinneren dat er op dit forum al iets over is geschreven - komt dacht ik vaker voor.

Gr, Matthijs
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1085
Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vakantieverhalen 2008

Bericht door Boudewijn »

Voor ons it het er ook weer op. Lekker met z'n drieen door Noord-Frankrijk getoerd. Ook div. bussen gezien en zonder het van tevoren te weten terecht gekomen in St. Mihiel waar CCR haar jaarlijkse meeting hield.
Al met al een probleemloze vakantie. Geen centje pijn, en dat al voor het 9e jaar. OK, 2 lekke banden, maar dat was het in die 8 jaar. Jullie merken het al, ik ben niet bijgelovig :lol: .

Wel was dit de laatste vakantie met het huidige interieur. ik ga samen met Teun onze bussen geschikt maken voor het legale en veilige vervoer van 4 personen in elke bus, incl slaapplaatsen/gordels enz. Een uitdaging voor een standaardbusje dat niet verlengd of vehoogd is, maar het gaat lukken. De plannen zitten in onze hoofden, nu nog vertalen in de praktijk.

We houden jullie op de hoogte.

Wie is er trouwens nog meer in de buurt van Straatsburg geweest met een rode bus ? Wij werden regelmatig om campings geconfronteerd dat er even tevoren net zo'n rode bus was geweest.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
aad
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: vr mar 07, 2008 5:24 pm
Locatie: Zuid-Beijerland

Re: Vakantieverhalen 2008

Bericht door aad »

Hoi allemaal,

Gisteren teruggekomen van mijn eerste serieuse HY-vakantie. In twee weken totaal 2700 km door Frankrijk gereden, met veel positieve reaties. (opgestoken handen/duimen, zwaaiende mensen, verzoeken om foto's te mogen maken etc.)
De gehele tocht is zonder problemen verlopen. De ervaringen met de HY zijn geweldig. Het bezine verbruik lag tussen de 1:8 en 1:9. Tijdens de rit heb ik 1/2 olie bijgevuld.
Wat de olie betreft het volgende:

- na de eerste lange rit over de snelweg kwam er, na te zijn gestopt, wat rook/damp, onder de motorkap vandaan. Hieraan het ik verder geen aandacht geschonken, omdat ik dacht dat het wat waterdamp was wat uit de radiateur was ontsnapt.
Echter enkele kilometers voor voor thuiskomst heb ik getankt. Tijdens het tanken zagik dat er rook onder de motor vandaan kwam. Bij nader inspectie bleek dat er olie op de uitlaatpot aan de voorzijde druppelde. Het bleek flink wat olie, wat er was een plasje op de grond gevormd.
Op het forum heb ik gevonden dat het de voorste oliekeerring zou kunnen zijn.

Zijn er nog andere suggesties?

Vriendelijke groeten,

Aad
Plaats reactie