Snelheidsmeter/kilometerteller/benzinemeter defect

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2678
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Snelheidsmeter/kilometerteller/benzinemeter defect

Bericht door LEiPiE »

Zo, even uit ander topic:
LEiPiE schreef: Kilometerteller/snelheidsmeter/benzinemeter werkend krijgen, snelheid maak ik me niet zo druk om (aan 't geluid kun je wel horen hoe hard 't ongeveer gaat), maar een lege tank is wel vervelend Smile Heb 't dashboard op dit moment open, maar heb geen werkplaatshandboek, dus moet een en ander volgen en proberen. Bedrading ziet er goed uit, ik verdenk de flexibele as die de snelheidsmeter aandrijft. Benzinemeter moet ik nog volgen.
Gerard Maas schreef: Hallo Ewald.
Het wijste is om de tellerkabel van de klok los te maken en met een op-
gekrikt wiel controleren of de telletkabel draait.Dus of de aandrijving in de
bak of de kabel en als hij draait de teller.
[..]
De benzinemeter heeft 2 draadjes
Na het contact is er 1 +draad,die laad je op de meter zitten en het andere
stekkertje maak je aan massa,dan moet de meter naar vol uitslaan,dan
is de meter heel.Dan moet je bij de tank de draad die naar de meter gaat
ook aan massa leggen(als beide draden op de meter zitten)en moet de
meter weer naar vol uitslaan(zoniet de kabel volgen en de onderbreking
zoeken,zoja is het het tankelement.Maakt dat goed massa?
Zo dan kan je dus aan de slag.Als je in de kabels stekkerverbindingen ziet
rustig even los maken en controleren of ze goed schoon zijn en goed contact maken.Tot de volgende keer.
LEiPiE schreef: De tellerkabel draait inderdaad niet. Waar nu te zoeken? Ik zag dat ie uiteindelijk de versnellingsbak in gaat.
Gerard Maas schreef: De tellerkabel bestaat uit 2 delen,dus er kan nog 1 deel heel zijn.Maar in
de bak zit naast de kabel een bout die er uit moet en dan proberen alleen
de kabel eruit te halen en het aandrijfblok,wat dan ook los zit,toch te laten
zitten.Dan kijken of die draait.Als die wel draait,heb je een kapotte kabel.
Als dat waar is moet je wel de teller controleren of hij kan draaien of dat
hij muurvast zit en dus een nieuwe kabel gelijk weer kapot zou maken.
Dit kan je met een klein schroevendraaiertje proberen.Succes
Ps.mocht de aandrijving in de bak niet werken,moet de olie eruit en het
achterdeksel eraf en kijken wat er kapot of los is.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2678
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Ik heb alles wat betreft de snelheidsmeter nu compleet los liggen, alleen:
De bovenkabel (de korte) heeft aan beide kanten nog netjes de vier platte kanten uitlopend in een punt en de onderkabel draait boven netjes mee als ik 'm met 't tandwiel uit de bak ronddraai. Tevens werkt de meter zelf ook gewoon.

Wat kan het dan zijn?
Ik moet morgen (met meer licht) de onderkabel nog uitbouwen om die helemaal te bekijken, maar het lijkt dat die ook goed is en het lijkt me toch sterk dat 't deel op de bak zelf stuk zou zijn.
Heeft iemand misschien foto's van hoe alle uiteinden er uit moet zien?

Tevens heb ik een probleem met de chokeknop: ik krijg de knop niet gescheiden van de stang waardoor ik mijn dashboard niet volledig kan uitbouwen! Waar en hoe moet de knop er precies af? (voordat ik iets sloop)
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2941
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Bericht door Ree »

LEiPiE schreef: Tevens heb ik een probleem met de chokeknop: ik krijg de knop niet gescheiden van de stang waardoor ik mijn dashboard niet volledig kan uitbouwen! Waar en hoe moet de knop er precies af? (voordat ik iets sloop)
Als het mechanisme hetzelfde is als bij mij moet je de knop naar links draaien, dan draai je hem zo van het asje.

Ree
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2678
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Ree schreef: Als het mechanisme hetzelfde is als bij mij moet je de knop naar links draaien, dan draai je hem zo van het asje.
Maar komt dan alleen de zwarte knop er af of komt ook nog de harde as mee die aan de knop zit en vervolgens binnen de mantel ergens over gaat in een flexibelere as?
Als ik naar de onderkant van de knop zelf kijk dan zie ik een zeskant, zeg maar dat de bovenkant van het harde asje een bout is waar de knop dan weer over heen zit.
Ik gok dat 't dus op m'n 1972er een andere bevestiging is.
Heb 'm echter nog niet durven forceren.
Zal vanavond nog wel even een foto maken.
Jammer dat dat soort dingen niet in 't werkplaatshandboek staan (zullen wel te triviaal zijn :D)

Welke olie moet er eigenlijk in de versnellingsbak?
Het staat wel op de dop, maar da's afgesleten.
De rubberafdichtring onder de dop trouwens, hoort die zo slap te zijn? Is er bijna niet in te krijgen aan alle kanten tegelijk. Er zit ook nog witte "drap" aan...
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2941
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Bericht door Ree »

LEiPiE schreef:Maar komt dan alleen de zwarte knop er af of komt ook nog de harde as mee die aan de knop zit en vervolgens binnen de mantel ergens over gaat in een flexibelere as?
Dan komt alleen de zwarte knop mee. Misschien moet je het harde asje voor de zekerheid vasthouden zodat je van binnen niets forceert...

Ree

ps, dat de zwarte knop eraf valt gebeurt voornamelijk tijdens het rijden ;) misschien dat het complexer zit dan dat ik me voorstel...
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2678
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Ree schreef: Dan komt alleen de zwarte knop mee. Misschien moet je het harde asje voor de zekerheid vasthouden zodat je van binnen niets forceert...
Yup, merkte gister alleen dat m'n griptang z'n beste tijd alweer heeft gehad, klapt weer open :)
Zit alleen zo'n groot rond ding in de weg, denk dat ik 't stuur er maar even afhaal (kan ik die meteen ook schoonmaken/schuren, gister ook de "chromen" (blikken) rand van de snelheidsmeter weer glimmend gemaakt.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
la souris
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Berichten: 103
Lid geworden op: di aug 05, 2003 11:31 pm
Locatie: arnhem
Contacteer:

Bericht door la souris »

Leipie de zwarte knop van de as afdraaien daarna het glimmende schijfje dit is een moer wel even de achterkant vast houden succes la Souris
Nederlands kampioen Living Statues 2007 - samen met 10 andere beelden - http://www.beeldje.nl
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2678
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

la souris schreef:Leipie de zwarte knop van de as afdraaien daarna het glimmende schijfje dit is een moer wel even de achterkant vast houden succes la Souris
De bevestiging op 't dashboard kreeg ik wel los ja, maar weer vast gezet vanwege 't ringetje. Losse ringetjes en wrikken met een knop zijn geen goede combo :D

Maar waar draait de knop precies? Je hebt 't zwarte deel wat op een hard asje zit die vervolgens de beschermmantel in gaat.
Als ik naar de onderkant van het zwarte deel kijk dan zie ik dus een kop van een bout lijkt 't en denk niet dat die kan draaien uberhaupt.
Zal over iets meer dan een uur (zit op m'n werk nu) even een foto maken en plaatsen.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2678
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

De beloofde foto's (klik op de foto voor de grote versie):
Afbeelding
Dit is dus de zeskant die ik zie...

Afbeelding
De gehele chokeknop vlnr. wat ik noem: de zwarte knop, de harde as (met platte kant), dashboardbevestiging en daarna de mantel.

Afbeelding
Voorkant voor de herkenbaarheidsfactor :D
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
la souris
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Berichten: 103
Lid geworden op: di aug 05, 2003 11:31 pm
Locatie: arnhem
Contacteer:

Bericht door la souris »

Volgens mij moet je de zwarteknop er linksom af kunnen draaien als je het stangetje vast houd met een goeie tang misschien even in spuiten met wd 40 :roll: .Een handboek met zulke mooie fotos zou wel erg handig zijn succes la Souris
Nederlands kampioen Living Statues 2007 - samen met 10 andere beelden - http://www.beeldje.nl
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

Je kan altijd nog de complete chokekabel verwijderen
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2678
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Woei!
Snelheidsmeter/kilometerteller werken weer! :D :D :D :D :D
Geen idee wat het precies was, maar het lijkt er op dat de bovenkabel eigenlijk te kort is en dus naar beneden kan zakken waardoor de klok niet draait. (of de klokaansluiting is uitgesleten natuurlijk).

Nu binnenkort de benzinemeter aan de beurt, misschien dat ik dan toch met een in ieder geval werkende HY naar Citromobile kan :D
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

Aan de benzinemeter zitten 2 draden een + en de draad naar de tank
Meet dus of die + aanwezig is,zoja dan verbindt je de tankdraad met massa,als de meter goed is slaat hij uit naar vol.Dan meet je de weerstand aan de andere draad naar de tank,Als je daar geen weerstand
meet zit de draad ergens onderbroken of een losse stekker Of het tank-
element is kapot.Ook hiervan kan je de weerstand meten.
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2678
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Nou hij doet 't een eind in ieder geval.
Was een combinatie van slecht contact en ik denk een draadbreuk. Heb een nieuwe draad getrokken vanaf de vlotter naar 't dashboard.
Alleen heb ik een paar kilometer geleden nog getankt en geeft de teller aan dat ie half vol zit.
Iets heeft dus teveel weerstand denk ik.
Maar goed, heb iig een indicatie :D
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

Waar je ook een goede kans op heb,dat de kurk van het tankelement is
doordrekt van de benzine en dus te zwaar is om te drijven.Oplossing is
demonteren en goed warm laten drogen en met blanke lak weer dicht maken.
Plaats reactie