Speling fuseekogels
- John
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 171
- Lid geworden op: di feb 22, 2005 11:01 pm
- Locatie: Heemstede
Speling fuseekogels
Ik heb een beetje speling op de onderste fuseekogels. Weliswaar binnen de APK-norm, maar het stoort me toch. Ik heb begrepen dat dit probleem op te lossen is, maar heb geen idee hoeveel werk dat is. Hoeveel dure uurtjes is een vakman daar ongeveer mee bezig? Of overdrijf ik en is die speling helemaal zo erg niet. JOHN.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
- John
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 171
- Lid geworden op: di feb 22, 2005 11:01 pm
- Locatie: Heemstede
Als de voorwielen vrij hangen en je pakt een wiel met beide handen vast en je voelt een beetje speling als je links-rechts beweegt, hebben we het dan over de stuurkogels? Zo ja, is daar iets aan bij te stellen? JOHN.Gerard Maas schreef:Ja,dat is een foute veronderstelling,want daar voel je de stuurkogels mee.
Je zal het wiel moeten opkrikken en met een wringijzer de ruimte op de
onderste kogel onder de aandrijfas in opwaartse richting moeten meten.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 59
- Lid geworden op: wo okt 08, 2003 12:30 pm
- Locatie: Pijnacker
- Contacteer:
Fusee kogels - vervangen ?
Gegroet,
Net de thread gelezen en wat ik nog niet helemaal begrepen heb is of het hier gaat om fusee kogels bij het stuur of bij de wielen. Zelf heb ik geen last van speling bij het stuur. Echter wel de genoemde speling bij mijn linkervoorwiel. Heen en weer bewegen levert inderdaad teveel speling op. (bij laatste APK was dat al een puntje om bijna afgekeurd te worden.)
In mijn geval gaat het volgens mij om de onderste fusee kogel. Bij bewegen zie je daar een mooie
tussenruimte. Wat ik nog niet echt duidelijk heb is of het een aparte kogel is, die vervangen kan worden, of dat het 1 geheel is met de verbinding (waar hij geloof ik op rust) met de motor.
Ook ik ben dus benieuwd naar hoeveel werk het zal zijn om een fussee kogel te vervangen
Daarnaast zei een garage expert dat de speling waarschijnlijk komt omdat niet regelmatig vetonderhoud is gepleegd. Oftewel alle vetnipeltjes halfjaarlijks bij vullen tot het vet er uit drupt. Weet iemand daar iets vanaf, omdat ik tot nu toe daar nog geen onderhoud op heb gepleegd.
Bij voorbaat bedankt voor jullie reacties en met vriendelijke groet,
Pim Zijderveld
Net de thread gelezen en wat ik nog niet helemaal begrepen heb is of het hier gaat om fusee kogels bij het stuur of bij de wielen. Zelf heb ik geen last van speling bij het stuur. Echter wel de genoemde speling bij mijn linkervoorwiel. Heen en weer bewegen levert inderdaad teveel speling op. (bij laatste APK was dat al een puntje om bijna afgekeurd te worden.)
In mijn geval gaat het volgens mij om de onderste fusee kogel. Bij bewegen zie je daar een mooie

Ook ik ben dus benieuwd naar hoeveel werk het zal zijn om een fussee kogel te vervangen

Daarnaast zei een garage expert dat de speling waarschijnlijk komt omdat niet regelmatig vetonderhoud is gepleegd. Oftewel alle vetnipeltjes halfjaarlijks bij vullen tot het vet er uit drupt. Weet iemand daar iets vanaf, omdat ik tot nu toe daar nog geen onderhoud op heb gepleegd.
Bij voorbaat bedankt voor jullie reacties en met vriendelijke groet,
Pim Zijderveld
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
Hallo Pim.
Ja dat is een losse kogel,die als je hem van de draagarm los heb en het rubber eraf heb, zie je een beruchte Citroënmoer die in het fuseestuk gedraaid zit.Die moet er dus uit en ook de zitting,maar meet eerst na het
smeren de ruimte eens secuur op.Misschien valt hij nog steeds binnen de
norm. Of je moet van die rammel af willen.
Ja dat is een losse kogel,die als je hem van de draagarm los heb en het rubber eraf heb, zie je een beruchte Citroënmoer die in het fuseestuk gedraaid zit.Die moet er dus uit en ook de zitting,maar meet eerst na het
smeren de ruimte eens secuur op.Misschien valt hij nog steeds binnen de
norm. Of je moet van die rammel af willen.
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 59
- Lid geworden op: wo okt 08, 2003 12:30 pm
- Locatie: Pijnacker
- Contacteer:
Te nemen stappen bij controle fusee kogels
Gegroet,
Om verder te gaan met dit onderwerp, heb ik eindelijk de minimale benodigde onderdelen om het fuseekogel (linksvoor) probleem bij de kop te pakken.
Hiertoe heb ik de volgende stappen genomen om het geheel vrij te krijgen:
1. Losmaken van het wiel
2. Losmaken van het borgplaatje en losmaken van de grote moer.
3. Losmaken van de 6 bouten door de twee gaten van het wiel
4. Vastmaken van de slagtrekker en daarmee het omhulsel eraf halen
En vanaf nu wordt het een beetje fussy
5. Losmaken van de onderste 3 bouten op de plaat met de remmen
6. Losmaken van de onderste bout van de bovenste 3 bouten op de plaat met de remmen.
7. Losmaken van de remslang, zodat de plaat met de remmen loskomt van het achterliggende gedeelte waaraan de fuseekogels zijn bevestigd
8. Losmaken van de verbinding tussen de twee handrempalen
Het gevolg hiervan is dat ik het geheel van de plaat met de remmen los kan draaien en bewegen ten opzichte van de achterliggend gedeelte waar de fusseekogels zijn bevestigd. Echter bij het proberen de plaat (met het geheel van de nog gemonteerde remmen) ervanaf te halen blijven de twee handrempalen steken, zodat ik het niet kan loshalen.
9. Losmaken (en verwijderen) van de de moer en bout van de rechter handrempaal om zo die paal weg te halen. Dit lukt echter niet (ik heb nog geen geweld gebruikt)
Verder ben ik nog niet gekomen en ik ben benieuwd of iemand de vervolg stappen weet die ik moet doen om dat geheel van de plaat (met remmen) vrij te krijgen, zodat ik makkelijk bij de fussee kogels kan komen
. Of mis ik nog tussenstappen, bijvoorbeeld het verder demonteren van de remmen
.
Alvast bedankt voor de hulp en met vriendelijke groet,
Pim
Om verder te gaan met dit onderwerp, heb ik eindelijk de minimale benodigde onderdelen om het fuseekogel (linksvoor) probleem bij de kop te pakken.
Hiertoe heb ik de volgende stappen genomen om het geheel vrij te krijgen:
1. Losmaken van het wiel
2. Losmaken van het borgplaatje en losmaken van de grote moer.
3. Losmaken van de 6 bouten door de twee gaten van het wiel
4. Vastmaken van de slagtrekker en daarmee het omhulsel eraf halen
En vanaf nu wordt het een beetje fussy
5. Losmaken van de onderste 3 bouten op de plaat met de remmen
6. Losmaken van de onderste bout van de bovenste 3 bouten op de plaat met de remmen.
7. Losmaken van de remslang, zodat de plaat met de remmen loskomt van het achterliggende gedeelte waaraan de fuseekogels zijn bevestigd
8. Losmaken van de verbinding tussen de twee handrempalen
Het gevolg hiervan is dat ik het geheel van de plaat met de remmen los kan draaien en bewegen ten opzichte van de achterliggend gedeelte waar de fusseekogels zijn bevestigd. Echter bij het proberen de plaat (met het geheel van de nog gemonteerde remmen) ervanaf te halen blijven de twee handrempalen steken, zodat ik het niet kan loshalen.
9. Losmaken (en verwijderen) van de de moer en bout van de rechter handrempaal om zo die paal weg te halen. Dit lukt echter niet (ik heb nog geen geweld gebruikt)
Verder ben ik nog niet gekomen en ik ben benieuwd of iemand de vervolg stappen weet die ik moet doen om dat geheel van de plaat (met remmen) vrij te krijgen, zodat ik makkelijk bij de fussee kogels kan komen


Alvast bedankt voor de hulp en met vriendelijke groet,
Pim
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 59
- Lid geworden op: wo okt 08, 2003 12:30 pm
- Locatie: Pijnacker
- Contacteer:
OK, bedankt voor de tip, maar eventueel graag meer informatie over het loshalen van de aandrijfas. Ik heb nu namelijk de aandrijfas aan de kant van de versnellingsbak losgemaakt (die 6 bouten) maar dan krijg ik de as er nog steeds niet uit omdat ik dat gedeelte nergens kwijt kan of naar achter kan schuiven, genoeg om de aandrijfas eruit te wrikken. 
Daarna heb ik wel nog het advies gekregen dat ik dan maar de bovenste fusee kogel ook moet verwijderen om zo de aandrijfas eruit te halen en daarna bij de onderste kogel kan komen. Zo gezegd, zo gedaan waarbij ik de moer van de bovenste fuseekogel eraf heb weten te halen, daarna het bovenste gedeelte er ook af heb weten te halen, maar nu zit nog altijd die fuseekogel met stift in het bovenste gedeelte en krijg ik hem er met geen mogelijkheid uit. Is hier nog iets wat ik mis ??
Moet ik bijvoorbeeld nog de schokdempers er af halen ?, moet ik iets doen met die torsie stang zodat ik makkelijk die draagarmen naar boven kan doen en zo die kogel bevrijden ? Eveneens met de onderste fuseekogel (die is ook al vrij) blijft die kogel in zijn huis zitten. Het is wel gelukt om met wrikken dat ding los te krijgen, maar die draagarmen trekken hem elke keer weer naar beneden.
Het is langzaam om mismoedig van te worden...
Met HYlijke groet, Pim

Daarna heb ik wel nog het advies gekregen dat ik dan maar de bovenste fusee kogel ook moet verwijderen om zo de aandrijfas eruit te halen en daarna bij de onderste kogel kan komen. Zo gezegd, zo gedaan waarbij ik de moer van de bovenste fuseekogel eraf heb weten te halen, daarna het bovenste gedeelte er ook af heb weten te halen, maar nu zit nog altijd die fuseekogel met stift in het bovenste gedeelte en krijg ik hem er met geen mogelijkheid uit. Is hier nog iets wat ik mis ??

Het is langzaam om mismoedig van te worden...

Met HYlijke groet, Pim
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 59
- Lid geworden op: wo okt 08, 2003 12:30 pm
- Locatie: Pijnacker
- Contacteer:
Re: Speling fuseekogels (of andere ?)
Gegroet allen,
OK, jaartje later en we gaan weer verder met hetzelfde onderwerp waar Wiebeltje laatste keer bijna op is afgekeurd. Maar de speling zit er weer en mijn vermoeden is dat aanstaande woensdag ik bij de voorkeuring te horen krijg dat deze weer teveel is.
Vorig jaar heb ik uiteindelijk de fusee kogel eruit weten te halen met geweld en de aangerade ijzeren stangen en veel wrikken. Maar bij een bezoek in Capelle bleek dat het mogelijk niet (alleen) aan de fussee kogels lag, maar dat de wiellagers niet hard genoeg waren aangetrokken. Oftewel dat er speling was tussen de remkast en het vaste (fusee)gedeelte. Een laatste poging aldaar om de wielmoer goed aan te draaien heeft als gevolg gehad dat ik hem net door de APK heb weten te krijgen, maar een jaartje later zit de speling er weer.
Mijn vraag: is iemand bekend met een vertikale speling (op de voorwielen), zonder dat er ruimte te vinden is bij de (onmderste) fusee kogel. Dus dat het voorwiel te bewegen valt met de handen boven en onder het wiel terwijl het fuseestuk vast blijft zitten.
Wel dacht ik ff dat ik het vandaag gefixed had, maar met aangetrokken handrem was er geen speling (dit nog als extra info.)
Bij voorbaat bedankt voor hints en nog fijne knutsel uren toegewenst.
Pim.
OK, jaartje later en we gaan weer verder met hetzelfde onderwerp waar Wiebeltje laatste keer bijna op is afgekeurd. Maar de speling zit er weer en mijn vermoeden is dat aanstaande woensdag ik bij de voorkeuring te horen krijg dat deze weer teveel is.

Vorig jaar heb ik uiteindelijk de fusee kogel eruit weten te halen met geweld en de aangerade ijzeren stangen en veel wrikken. Maar bij een bezoek in Capelle bleek dat het mogelijk niet (alleen) aan de fussee kogels lag, maar dat de wiellagers niet hard genoeg waren aangetrokken. Oftewel dat er speling was tussen de remkast en het vaste (fusee)gedeelte. Een laatste poging aldaar om de wielmoer goed aan te draaien heeft als gevolg gehad dat ik hem net door de APK heb weten te krijgen, maar een jaartje later zit de speling er weer.
Mijn vraag: is iemand bekend met een vertikale speling (op de voorwielen), zonder dat er ruimte te vinden is bij de (onmderste) fusee kogel. Dus dat het voorwiel te bewegen valt met de handen boven en onder het wiel terwijl het fuseestuk vast blijft zitten.
Wel dacht ik ff dat ik het vandaag gefixed had, maar met aangetrokken handrem was er geen speling (dit nog als extra info.)
Bij voorbaat bedankt voor hints en nog fijne knutsel uren toegewenst.

Pim.
- HY_Pino
- HY Forum Expert
- Berichten: 118
- Lid geworden op: zo sep 07, 2003 7:36 pm
- Locatie: Dieren
- Contacteer:
Re: Speling fuseekogels (of andere ?)
Als de speling verdwijnt op het moment dat je de handrem aantrekt betekent dit volgens mij dat de speling in het lager zit of tussen lager en fusee. Als je de aandrijfasmoer goed aantrekt (20m.kg) dan zou in theorie de speling uit het lager moeten zijn, als er dan nog speling is dan zijn de zes boutjes die het lager vasthouden niet goed aangedraaid (die je door die twee gaten in de remtrommel moet monteren). Zit de borgring wel onder je aandrijfasmoer?! anders kan het zijn dat je deze moer niet ver genoeg kunt aandraaien....Zijderveld schreef:Gegroet allen,
Vorig jaar heb ik uiteindelijk de fusee kogel eruit weten te halen met geweld en de aangerade ijzeren stangen en veel wrikken. Maar bij een bezoek in Capelle bleek dat het mogelijk niet (alleen) aan de fussee kogels lag, maar dat de wiellagers niet hard genoeg waren aangetrokken. Oftewel dat er speling was tussen de remkast en het vaste (fusee)gedeelte. Een laatste poging aldaar om de wielmoer goed aan te draaien heeft als gevolg gehad dat ik hem net door de APK heb weten te krijgen, maar een jaartje later zit de speling er weer.
Mijn vraag: is iemand bekend met een vertikale speling (op de voorwielen), zonder dat er ruimte te vinden is bij de (onmderste) fusee kogel. Dus dat het voorwiel te bewegen valt met de handen boven en onder het wiel terwijl het fuseestuk vast blijft zitten.
Wel dacht ik ff dat ik het vandaag gefixed had, maar met aangetrokken handrem was er geen speling (dit nog als extra info.)
groeten,
Erwin

-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 59
- Lid geworden op: wo okt 08, 2003 12:30 pm
- Locatie: Pijnacker
- Contacteer:
Re: Speling fuseekogels
Hoi Hoi,
Vandaag even speciaal alleen aandacht gegeven aan de voorwielen en uit elkaar en in elkaar en weer uit elkaar en weer in elkaar gezet, en mogelijk dat de speling er nu uit is. Wel heb ik gemerkt dat de aandrijfmoer as niet zo heel erg goed was aangedraaid. Hier redelijk aan gaan hangen (na remmen schoonmaak actie) heb ik geen speling meer gemerkt. Misschien kwam dat doordat ik niet al te hard wou proberen, en misschien omdat die nu inderdaad weg is.
Ik merk het morgen ochtend wel, want dan gaat Wiebeltje voor de voorkeuring.
Bedankt in ieder geval en de groeten,
Pim
Vandaag even speciaal alleen aandacht gegeven aan de voorwielen en uit elkaar en in elkaar en weer uit elkaar en weer in elkaar gezet, en mogelijk dat de speling er nu uit is. Wel heb ik gemerkt dat de aandrijfmoer as niet zo heel erg goed was aangedraaid. Hier redelijk aan gaan hangen (na remmen schoonmaak actie) heb ik geen speling meer gemerkt. Misschien kwam dat doordat ik niet al te hard wou proberen, en misschien omdat die nu inderdaad weg is.
Ik merk het morgen ochtend wel, want dan gaat Wiebeltje voor de voorkeuring.

Bedankt in ieder geval en de groeten,
Pim