Trillend stuur en rem pendaal.

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
helène
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
Contacteer:

Trillend stuur en rem pendaal.

Bericht door helène »

Een hoop onkosten gehad bij de laatste APK.
Nieuwe voorbanden, een nieuw voorlager,remmen die bleven hangen en nog wat kleine dingen.

Nu rijd mij HY weer als een zonnetje, alleen.... als ik rem trilt mijn stuur en mijn rem pendaal.
Alles aan mijn bus nagezien en eventueel bij gesteld, remmen nagezien of die geen opdonder hadden gehad echter niets van dit alles.

Zodra ik de rem weer los laat rijd de auto weer als vanouds.(geen trilling in het stuur, trekt niet naar een kant).

Wie o wie kan mij helpen met dit euvel??

Hoop wat van jullie te horen,

Ronald
na eerst jaren in een zx te hebben gereden en nu een berlingo hebben zijn we eindelijk zover dat we 'echte'auto's kunnen kopen zoals onze mooie rooie 2cv uit 1972 we zijn nu op zoek naar een AK of AZY en natuurlijk en HY
Matthijs164
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Matthijs164 »

Hi Ronald,

Klinkt als een probleem met een remtrommel. Wat is dat trillen in het pedaal? Soort van pulserende tegendruk? In principe geven trommelremmen erg weinig feedback en ook trillen is bij trommels normaal niet zo snel aan de orde.

Probleem kan varieren van vet (bij vervangen lager) op het loopvlak in de trommel, het ovaal zijn van de trommel tot een scheur in de trommel door demontage(geweld).

De meest pragmatische oplossing lijkt me demontage van beide voortrommels en het laten nakijken en eventueel afdraaien. Echter, als je al het werk door een pro uit hebt laten voeren, zou ik hem gewoon terugbrengen. Als de klacht door het uitgevoerde werk is ontstaan zullen ze het ook op moeten lossen lijkt me. Maar ja, toon dat laatste maar eens aan...

Succes, Matthijs
helène
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
Contacteer:

Bericht door helène »

Hallo Matthijs,

Het rem pendaal geeft inderdaad een pulserende tegen druk.
De voor trommels zijn nagemeten of er een afwijking in zat wat echter niet het geval was.

Het werk is gedaan door een pro en hij gaat ook net zolang door tot hij de oplossing heeft gevonden maar hij ligt er momenteel ook even uit met oplossingen, vandaar deze vraag op het forum.

Hoor van je,

Ronald
na eerst jaren in een zx te hebben gereden en nu een berlingo hebben zijn we eindelijk zover dat we 'echte'auto's kunnen kopen zoals onze mooie rooie 2cv uit 1972 we zijn nu op zoek naar een AK of AZY en natuurlijk en HY
Matthijs164
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Matthijs164 »

Hi Ronald,

Kan eigenlijk maar 1 reden verzinnen; een van de trommels is niet rond of heeft een scheur; dit zou de pulserende tegendruk in het rempedaal verklaren. Een wildere suggestie zou een slingerende remtrommel kunnen zijn door verkeerde montage van het wiellager.

Maar als er al een professional mee bezig is, begeef ik me met het doen van suggesties op erg glad ijs - hij zal het veel beter in kunnen schatten dan ik!

Succes! Matthijs
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Gerard 2cv »

Ik vraag me af,hoeveel pro's mog werken die echt ervaring met HY's
hebben.Daarbij komt,als hij iets fout heeft gedaan,mag hij het gratis
oplossen en daar zal hij niet blij mee zijn.Voor mij is dit echt een fout in
de voering of de trommel(vet of krom)Probeer het remmen is met de
handrem.Geef dat hetzelfde resultaat,dan weet je zeker of het voor of
achter zit.
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Boudewijn »

Ik denk dat Ronald de pro uit Amsterdam bedoeld welke bijna iedere dag aan vrijwel alleen aan HY's en tractions sleutelt of niet Ronald ? Ik was vorige week bij hem en toen vertelde hij van dit probleem en dat hij nog nooit zoiets had meegemaakt. Ik kon ook alleen maar bedenken dat het iets met de trommels zou zijn, maar die waren geheel rond en alles perfect gecentreerd. Deze man weet echt wat hij doet, dus daar zal het niet aan liggen.

Ik ben benieuwd wat het nu wel is.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
John
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door John »

Drie jaar geleden alle remmen uitgebreid laten reviseren bij de pro uit Amsterdam. Toch begonnen de voorwielen bij hete remmen hevig te trillen. Na lang zoeken werd mij ten einde raad verteld dat de samenstelling van het staal van de trommels waarschijnlijk niet homogeen was (slakken of zoiets) en dat dit bij temperatuursverhoging mogelijk het trillen veroorzaakt. Sindsdien doe ik er alles aan om het warmlopen van de remmen zo veel mogelijk te vermijden. Ook ik ben dus heel benieuwd naar een eventuele oplossing. Groet, JOHN.
HY_Pino
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Contacteer:

Re: Trillend stuur en rem pendaal.

Bericht door HY_Pino »

Heb zelf ook zo'n leuke trillende rem gehad en uiteindelijk bleek het in een kromme velg te zitten! Ander wiel er op en het trillen bij sterk remmen was over. De trommel bleek echter ook niet meer helemaal recht meer (net vers uit laten draaien) en is dus uiteindelijk ook maar vervangen.
helène
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
Contacteer:

Bericht door helène »

helaas ook geprobeerd,maar bedankt voor de tip.

Ronald
John
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door John »

Ten einde raad compleet nieuwe voortrommels en voeringen gemonteerd; probleem opgelost! Ik neem aan dat het piepende geluid door nieuwigheid komt en vanzelf zal slijten. Ja toch?
HY_Pino
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Contacteer:

Bericht door HY_Pino »

eigenlijk nog niet meegemaakt dat remmen met nieuw voeringsmateriaal piepten, maar na diverse stevige Alpenafdalingen piept Pino er nu ook wel aardig op los... :)
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Het piepen van de remmen kan je oplossen door de harde laag eraf te schuren en schuin in
de remvoering V gleufjes te vijlen en de boven en onderzijde van de voering af te schuinen
citrofielnl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Kenteken: 28-BL-ZK
Contacteer:

Bericht door citrofielnl »

Gerard Maas schreef:Het piepen van de remmen kan je oplossen door de harde laag eraf te schuren en schuin in
de remvoering V gleufjes te vijlen en de boven en onderzijde van de voering af te schuinen
Dat zijn nog eens tips, mijn HY piept namelijk als een Pino in het nauw bij het remmen.

gr CitrofielNL
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Daar zit ik toch voor!Zelf mag ik niet meer rijden,maar jullie helpen gelukkig wel. :lol:
Plaats reactie