toerental stationair
toerental stationair
tot mijn grote verbazing viel mijn motor uit bij het afremmen voor een kruissing, net nadat ik met de co-schroef het stationair toerental had afgesteld. toen ik bij stilstand nog een keer mijn koppeling intrapte, versnellingsbak in zijn vrij, hoorde ik het toerental iets dalen. het eerste wat in me opkwam was het afstellen van de koppelingskabel, of versleten koppelingsplaten, maar al snel realiseerde ik dat het toerental in dat geval bij een ingetrapte koppeling juist omhoog moet gaan. ik heb geen idee hoe dit verschil verklaard kan worden. misschien heeft iemand anders dit fenomeen ook al meegemaakt?
lex
lex
citroen HY, 1979, ex Rijkspolitie
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2675
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Ik kan je helaas niet verder helpen, maar wel melden dat ik dat ook met enige onregelmatigheid heb.
Lijkt wat van 't weer afhankelijk te zijn bij mij. Heb al een paar keer voor het stoplicht de choke een stukje uitgetrokken. Niet de fijnste manier, maar voorkwam in ieder geval afslaan.
Lijkt wat van 't weer afhankelijk te zijn bij mij. Heb al een paar keer voor het stoplicht de choke een stukje uitgetrokken. Niet de fijnste manier, maar voorkwam in ieder geval afslaan.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 248
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm
Precies, als je koppelt daalt het toerental altijd iets. Dat schijnt bij deze motoren te horen. Niks om je druk over te maken dus.
Verder moet je het toerental afregelen met de aanslagschroef en niet met de co-stelschroef.
mijn methode:
Met de CO- stelschroef het hoogste toerental opzoeken en dan stationair afregelen met de aanslagschroef.
De motor produceert dan wel wat meer CO maar loopt beduidend soepeler stationair.
Als je CO meetplichtig bent bij de APK (ik weet niet precies tot welk jaar
dat niet hoeft voor bedrijfswagens, ik dacht 73) dan moet ie wellicht even wat terug voor de keuring
Verder moet je het toerental afregelen met de aanslagschroef en niet met de co-stelschroef.
mijn methode:
Met de CO- stelschroef het hoogste toerental opzoeken en dan stationair afregelen met de aanslagschroef.
De motor produceert dan wel wat meer CO maar loopt beduidend soepeler stationair.
Als je CO meetplichtig bent bij de APK (ik weet niet precies tot welk jaar
dat niet hoeft voor bedrijfswagens, ik dacht 73) dan moet ie wellicht even wat terug voor de keuring
Laatst gewijzigd door Webmeistera op wo apr 27, 2005 1:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
dat is een mooie methode. ik stelde de co schroef altijd zo dicht mogelijk, nog in de veronderstelling dat daarmee het verbruik minder zou zijn, maar dit is natuurlijk dan alleen bij stationair draaien...
als leek is er nog veel te leren en met dit forum komt dat wel goed ook!
als leek is er nog veel te leren en met dit forum komt dat wel goed ook!
citroen HY, 1979, ex Rijkspolitie
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 59
- Lid geworden op: wo okt 08, 2003 12:30 pm
- Locatie: Pijnacker
- Contacteer:
ehhh - waar ?
Gegroet HY'ers
Helemaal mee eens dat als leek hier nog veel te leren is. Zelf heb ik wel de vraag (aansluitend op dit topic) waar die aanslag en co-schroef zitten ? (misschein een plaatje) Bij mijn laatste succesvolle APK keuring heeft de monteur het toerental iets te hoog gedraaid, maar daarna niet meer naar beneden. Ik merk nu (vnl als ik stil sta) dat het toerental vrij hoog ligt. Waar kan ik dat aanpassen en welke van de twee moet ik hier gebruiken ?
Bij voorbaat bedankt voor de reactie en met HYlijke groet,
Pim
Helemaal mee eens dat als leek hier nog veel te leren is. Zelf heb ik wel de vraag (aansluitend op dit topic) waar die aanslag en co-schroef zitten ? (misschein een plaatje) Bij mijn laatste succesvolle APK keuring heeft de monteur het toerental iets te hoog gedraaid, maar daarna niet meer naar beneden. Ik merk nu (vnl als ik stil sta) dat het toerental vrij hoog ligt. Waar kan ik dat aanpassen en welke van de twee moet ik hier gebruiken ?
Bij voorbaat bedankt voor de reactie en met HYlijke groet,
Pim
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2675
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Deze heb ik een keer van Stef gehad:
foto solex carburator
Hangt uiteraard wel af van welk merk carburator je hebt, maar over het algemeen zijn ze wel te herkennen: een stelschroef vlakbij je gashendel is allicht de stationairschroef en de (waarschijnlijk) enige andere stelschroef die er op zit is dan dus de mengselstelschroef.
foto solex carburator
Hangt uiteraard wel af van welk merk carburator je hebt, maar over het algemeen zijn ze wel te herkennen: een stelschroef vlakbij je gashendel is allicht de stationairschroef en de (waarschijnlijk) enige andere stelschroef die er op zit is dan dus de mengselstelschroef.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Als je zulke vragen hebt is het handig en vooral leerzaam om een standaard autohandboek in huis te hebben (bijvoorbeeld het ANWB autohandboek, zie marktplaats)
Zo'n autohandboek is leuk om te lezen en er staat echt in hoe een carburateur werkt. Dan weet je ook wat je aan het doen bent ipv dat je alleen aan knopjes zit te draaien ;)
Iets voor je verjaardag?
Groet,
Ree
Zo'n autohandboek is leuk om te lezen en er staat echt in hoe een carburateur werkt. Dan weet je ook wat je aan het doen bent ipv dat je alleen aan knopjes zit te draaien ;)
Iets voor je verjaardag?
Groet,
Ree