Versnellingsbak demonteren
Re: Versnellingsbak demonteren
Ik gebruik Kroon Oil gearlube GL-4 in de vesnellingsbak. Volgens de tekst op de fles is dit een minerale smeerolie voor mechanische overbrengingen en wordt gebruikt in hypoid achterbruggen, versnellingsbakken en andere overbrengingen waarin EP gedoopte olieen worden voorgeschreven.
Geen aandelen!
groeten
Leo
Geen aandelen!
groeten
Leo
HY rijder sinds 1995.
Re: Versnellingsbak demonteren
Beste,
broertje besteld morgen op zijn werk een kan kroon oil. Na de bak helemaal te hebben gereinigd doe ik dat erin.
Na paar duizend kilometer ververs ik het weer en komt er nieuwe lading in.
Denk dat dat de beste optie is omdat ik niet hoe de bak zich zal houden tijdens zijn eerste rit.
wordt vervolgt.
broertje besteld morgen op zijn werk een kan kroon oil. Na de bak helemaal te hebben gereinigd doe ik dat erin.
Na paar duizend kilometer ververs ik het weer en komt er nieuwe lading in.
Denk dat dat de beste optie is omdat ik niet hoe de bak zich zal houden tijdens zijn eerste rit.
wordt vervolgt.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
Re: Versnellingsbak demonteren
Ik hoop dat je hem nog tegen kan houden,want Kroon heeft de EP olie ook veranderd met
zwavel en chloor aditiven,waar de synchromesh ringen echt niet tegen kunnen.Alleen de
RedLine die voor de Harley-Davidson is(ook zo'n oud type) voldoet nog aan de eisen.en de
ge4bruikers zijn laaiend enthousiast
zwavel en chloor aditiven,waar de synchromesh ringen echt niet tegen kunnen.Alleen de
RedLine die voor de Harley-Davidson is(ook zo'n oud type) voldoet nog aan de eisen.en de
ge4bruikers zijn laaiend enthousiast
Re: Versnellingsbak demonteren
Goedemorgen Gerard,
ik kan hem nog tegenhouden
Zijn er reeds ervaringen dat syncromesringen er ook daadwerkelijk kapot van gingen?
Heb vorige week een harley dealer gemailt over de redline maar tot op heden geen reactie.
en als ik red line neem moest het HTL worden geloof ik.
Weet je wat, ik maak hem eerst goed schoon en voorzie hem van nieuw verfje.
tegen die tijd dat dat klaar is weet ik via het forum vast meer over de juiste olie.
groet
ik kan hem nog tegenhouden

Heb vorige week een harley dealer gemailt over de redline maar tot op heden geen reactie.
en als ik red line neem moest het HTL worden geloof ik.
Weet je wat, ik maak hem eerst goed schoon en voorzie hem van nieuw verfje.
tegen die tijd dat dat klaar is weet ik via het forum vast meer over de juiste olie.
groet
Re: Versnellingsbak demonteren
Zwavelhoudende aditieven worden vaak gebruikt sinds de loodhoudende aditieven verboden zijn. Het probleem is dat niet aangetoond is (door fabrikanten) dat de zwavelhoudende EP-additieven de bronzen onderdelen in je bak niet aantasten.
Daarentegen is er geen ervaring met het slijten van deze bronzen onderdelen (lagers?) ten gevolge van deze zwavelhoudende additieven. Voor zover ik weet is er zelfs nooit een experimentje uitgevoerd (gooi wat koperslijpsel in een zwavelhoudende olie...).
Je kan er dus voor kiezen om een niet-zwavelhouudend aditief te gebruiken om zeker te zijn. Misschien dat juist hierdoor je bak níet over 20 jaar kapot gaat. Wie zal het zeggen? Het verschil in kosten vind ik echter zo groot (vier keer zo duur) dat ik liever mijn bak wat vaker ververs met goedkopere olie. Of dat wijs is?
Ree
Daarentegen is er geen ervaring met het slijten van deze bronzen onderdelen (lagers?) ten gevolge van deze zwavelhoudende additieven. Voor zover ik weet is er zelfs nooit een experimentje uitgevoerd (gooi wat koperslijpsel in een zwavelhoudende olie...).
Je kan er dus voor kiezen om een niet-zwavelhouudend aditief te gebruiken om zeker te zijn. Misschien dat juist hierdoor je bak níet over 20 jaar kapot gaat. Wie zal het zeggen? Het verschil in kosten vind ik echter zo groot (vier keer zo duur) dat ik liever mijn bak wat vaker ververs met goedkopere olie. Of dat wijs is?
Ree
Re: Versnellingsbak demonteren
Het bekende spreekwoord beter duurkoop dan goedkoop is misschien van toepassing bij versnellingsbak oilie.
Aangezien er uit mijn bak een vieze olie kwam stromen gooi ik er eerst goedkope olie in. Zodat alles de eerste paar kilometer goed schoon kan draaien. Vervolgens gooi ik de duurdere bakolie in.
Alleen dan rijst de vraag weer hoe schadelijk is het als je eerst een goedkope olie gebruikt en later een olie zonder toevoegingen. wat voor effect heeft dat dan weer.
Ben inmiddels begonnen met de schoonmaak alle onderdelen die eenvoudig los te maken zijn gedemonteerd en laten weken in benzine. alles weer fris en fruitig(Citroen groen;)) nieuwe oliekering pakkingen etc en dan afvullen met frisse bakolie.
Aangezien er uit mijn bak een vieze olie kwam stromen gooi ik er eerst goedkope olie in. Zodat alles de eerste paar kilometer goed schoon kan draaien. Vervolgens gooi ik de duurdere bakolie in.
Alleen dan rijst de vraag weer hoe schadelijk is het als je eerst een goedkope olie gebruikt en later een olie zonder toevoegingen. wat voor effect heeft dat dan weer.
Ben inmiddels begonnen met de schoonmaak alle onderdelen die eenvoudig los te maken zijn gedemonteerd en laten weken in benzine. alles weer fris en fruitig(Citroen groen;)) nieuwe oliekering pakkingen etc en dan afvullen met frisse bakolie.
Re: Versnellingsbak demonteren
Ik denk dat minder dan 5 procent van de HY's die nu nog op de weg zijn rijden met dure (dwz niet-zwavelhoudende, bv redline) bakolie...
De HY heeft geen superbak, maar dat komt vooral door het aantal versnellingen, niet door de robuustheid. Er wordt al een hele tijd met zwavelhoudende olies gebakken, en ze vallen niet met bosjes uit de lucht. Een bak gaat eigenlijk alleen maar stuk als er te weinig olie in zit, of als een synchromesh versleten is, maar die meshes slijten niet door de zwaveladitieven.
Ik heb trouwens één keer redline in mijn bak gedaan (daarna weer goedkopere). Het kan psychisch zijn, maar destijds schakelde hij wel het soepelst
Ree
De HY heeft geen superbak, maar dat komt vooral door het aantal versnellingen, niet door de robuustheid. Er wordt al een hele tijd met zwavelhoudende olies gebakken, en ze vallen niet met bosjes uit de lucht. Een bak gaat eigenlijk alleen maar stuk als er te weinig olie in zit, of als een synchromesh versleten is, maar die meshes slijten niet door de zwaveladitieven.
Ik heb trouwens één keer redline in mijn bak gedaan (daarna weer goedkopere). Het kan psychisch zijn, maar destijds schakelde hij wel het soepelst

Ree
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
Re: Versnellingsbak demonteren
Ree,Je spreekt je eigen tegen,De olie beschadigd de synchroringen niet,maar hij schakeld
wel beter.Dus RedLine is voor de HY en de 2cv Bakken gewoon beter en eens in de 20,000km
waar ptaten er dan over.Ik vind het een verkeerde bezuiniging.Want de aditieven is niet alleen zwavel maar ook chloor
wel beter.Dus RedLine is voor de HY en de 2cv Bakken gewoon beter en eens in de 20,000km
waar ptaten er dan over.Ik vind het een verkeerde bezuiniging.Want de aditieven is niet alleen zwavel maar ook chloor
Re: Versnellingsbak demonteren
Weet ik, weet ik... Keuzes maken is per definitie jezelf tegen spreken. Maar voelen hoe lekker een bak schakelt is natuurijk geen wetenschap.Gerard Maas schreef:Ree,Je spreekt je eigen tegen
Ik vervang de bakolie trouwens om het jaar, want als ik 20k km wacht zit het er soms jaren in. Wat bij mijn keuze ook een grote rol speelt, is de verkrijgbaarheid van de Redline olie. Bij mij zit de dichtsbijzijnde "dealer" in Waddinxveen. Als ik aan een beurtje wil beginnen ga ik niet even op en neer daarnaartoe. Als ik daarentegen ergens 3 litertjes goede bakolie zie liggen zit het er dik in dat ik het ook gewoon meeneem. Persoonlijk speelt geld namelijk niet zo'n rol in het onderhoud, maar dat is voor iedereen anders.
Wat bij me wél een rol speelt is dat geen enkele professional - op jou na

Waar het eigenlijk op neerkomt, is dat ik het gewoon niet weet, en daarom maar wat aanrommel. En als mijn bak eens stukgaat, dan koop ik toch gewoon een nieuwe. Die bus blijft wel rijden, hoor!
Groet,
Ree
Re: Versnellingsbak demonteren
Die heb ik er nu ook inzitten, alleen maar omdat deze bij de Brezan verkrijgbaar is...Leo schreef:Ik gebruik Kroon Oil gearlube GL-4 in de vesnellingsbak.
Ree