Starten met de slinger?

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2675
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Starten met de slinger?

Bericht door LEiPiE »

Toch wel nieuwsgierig: hoe start je 'm eigenlijk met de slinger?
Is wel fijn te weten, mocht de accu eens plat gaan en uit pure nieuwsgierigheid :)
Is het:
1. zorgen dat ie in z'n vrij staat en op de handrem :D
2. choke uit
3. slingeren maar? (hoe snel, hoe lang?)

Durf het niet zo goed zomaar uit te proberen.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gebruikersavatar
John
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 171
Lid geworden op: di feb 22, 2005 11:01 pm
Locatie: Heemstede

Bericht door John »

Van lang slingeren is nooit sprake, daar gaat het te zwaar voor.
Slinger voorzichtig draaien tot de compressie duidelijk voelbaar is, dan in een krachtige beweging de boel aan de praat zien te krijgen. Probeer de uitgangssituatie van de slinger op "8 uur" te krijgen, dan kun je de meeste kracht zetten. (Vind ik tenminste). Volgens mij zocht je ook een werkplaatshandboek. Ik heb er twee. Voor 25 euro mag je er een overnemen. Bel maar even 023-5477717. Groet JOHN.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2940
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Starten met de slinger?

Bericht door Ree »

LEiPiE schreef:1. zorgen dat ie in z'n vrij staat en op de handrem :D
Als ie niet in zijn vrij staat merk je dat snel genoeg ;) Dan gaat duwen makkelijker dan slingeren.
LEiPiE schreef:2. choke uit
Choke zoals je anders ook zou starten. Bij koude motor en niet al te warm buiten choke uit, dus. Wanneer je bij een warme motor moet slingeren heb je eigenlijk een tweede persoon nodig die het gaspedaal een stukje indrukt...
LEiPiE schreef:3. slingeren maar? (hoe snel, hoe lang?)
Eerst je contact aan, natuurlijk. Verder is het wat gevoel ervoor krijgen, ik kan je wel vertellen wat mijn gevoel is, niet hoe het bij jou moet...

Je hebt vier cilinders, per rondje met je slinger haal je twee cilinders door hun compressiepunt. Eerst altijd twee rondjes met de slinger draaien (rustig, zodat ie niet per ongluk aanslaat, dat zou je niet willen) zodat je zeker weet dat er bij iedere bougie brandstof is. Dan ga je naar het punt waar je voelt dat de motor weer tegendruk begint te geven. Vervolgens is het een kwestie van een krachtig rukje (geef alles wat je hebt!) door de volgende compressie en hij hoort aan te slaan.

Zorg dat je voeten goed staan zodat je goed kracht kan zetten. Stevig uit elkaar één links en een rechts van de slinger. Denk er ook aan dat een motor terug kan slaan. Wen jezelf aan om altijd allebij je duimen naar rechts te houden. Anders kan de duim van je rechter hand wel eens afbreken.

Groet,

Ree
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2675
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Starten met de slinger?

Bericht door LEiPiE »

Ree schreef: (duidelijke uitleg)

Zorg dat je voeten goed staan zodat je goed kracht kan zetten. Stevig uit elkaar één links en een rechts van de slinger. Denk er ook aan dat een motor terug kan slaan. Wen jezelf aan om altijd allebij je duimen naar rechts te houden. Anders kan de duim van je rechter hand wel eens afbreken.
Gelukkig klinkt het niet eng zo ;)
Natuurlijk gaat de slinger daarna ook draaien... hoe krijg je 'm er dan weer uit eigenlijk?
Misschien maar eens op een meeting voor laten doen :D
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2940
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Starten met de slinger?

Bericht door Ree »

LEiPiE schreef: Gelukkig klinkt het niet eng zo ;)
Natuurlijk gaat de slinger daarna ook draaien... hoe krijg je 'm er dan weer uit eigenlijk?
De slinger gaat niet draaien. Wanneer de motor sneller draait dan de slinger schiet de slinger los. Als je naar het uiteinde van de slinger kijkt snap je wel hoe dat gebeurt...

Groet,

Ree
Webmeistera
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 248
Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm

Bericht door Webmeistera »

Overigens, als je accu echt leeg is kun je slingeren tot je een ons weegt.

Er moet altijd wat spanning zijn om de vonk te maken :P
Stef
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 178
Lid geworden op: vr aug 08, 2003 12:58 pm
Locatie: Richards Bay, Zuid Afrika

Bericht door Stef »

Afgelopen week-end de HY uit de winterstalling gehaald, de accu was wel vol maar versleten en dus futloos Toen maar succesvol aangeslingerd;
eerst benzine met de hand in de carburateur pompen, contact aan choke helemaal uittrekken, 4 slagen gegeven aan de slinger en hoestend kwam hij tot leven!!! De ontsteking heeft maar heel weinig nodig om een redelijke vonk te geven.

Gisterenavond hetzelfde gedaan met een warme motor; dan geen choke gebruiken! (ik heb me sufgeslingerd)

Wat een genot!
HY '76
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2675
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

ik zie helaas de houding die je moet aannemen nog niet echt voor me, maar dat komt wel op Citromobile of een meeting (wacht nog op m'n lidmaatschapsbrief :D)
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
HYpeter
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 66
Lid geworden op: wo mei 11, 2005 9:28 pm
Locatie: Gasselternijveen

Bericht door HYpeter »

Hallo Hy-genoten,

Voor de duidelijkheid: dit is mijn eerste bericht op het forum. Denk echter niet dat ik nieuw in de HY-wereld ben want ik loop al sinds begin 80-jaren mee via het HY-team.
M.b.t. het slingeren hierbij mijn bijdrage.
De slinger is inderdaad zodanig gemaakt dat -bij het aanslaan van de motor- deze uit de poelie wordt "geslingerd" hetgeen in principe geen letsels o.i.d. hoeft te veroorzaken.
Wat wel vervelend kan zijn (ik dacht dat er iemand ook al over had geschreven) is het feit dat sommige HY-s een geweldige compressie hebben waardoor je, ten eerste heel wat kracht nodig hebt om daar doorheen te slingeren, en ten tweede soms een redelijk klap terug kan krijgen als je er net niet door heen slingert (ervaringsdeskundige met een zeer pijnlijke elleboog!! gelukkig wordt het na jaren wat gemakkelijker)
Wat je ook nog kunt doen is gewoon een powerpack kopen (de meest simpele én goedkope zijn nu bij de Lidl in de aanbieding) om daarmee een overstart te maken. Of gewoon een HY-maat vragen die naast je staat op een meeting of in je sleutelruimte.

Groet'n uut 't veen

HYpeter

P.S. Aanstaand weekend is er de HY-meeting van het HY-team te Gasselte (Dr.) en het belooft een leuk weekend te worden. Alle HY-rijders zijn welkom!!
HY-team Regio Noord
HY van 74(camper)
Vanaf ongeveer 84 met HY's bezig
Samen met henkhy een loods om te "rommelen met HY"
Plaats reactie