Zo, vals he?
Nee, ik mocht even mijn steentje bijdragen aan de ontwikkelingen van de nieuwe band.
Ben belde me een paar weken terug of ik nog HY velgen had liggen en die heb ik uiteraard. Vredestein heeft om de banden te testen velgen nodig waar ze op komen te zitten. En laat ik nou velgen hebben én op een paar minuten van Vredestein wonen en nog dichterbij werken (op de bovenste verdieping van ons huidige pand kan ik de schoorsteen van Vredestein makkelijk zien

).
Dus gisteravond de banden even uit m'n schuur gerold, flauwe foto genomen en achter in de Saxo gegooid. Ik wilde eigenlijk met MurpHY gaan, maar met al die pekel en recordkou doe ik dat maar niet.
Aangekomen bij Vredestein ons contact Frits van Zuilekom ontmoet, aardig en enthousiast in ieder geval dus dat zit wel goed. Doorgereden naar het testcentrum achter op het terrein en daar de velgen uitgeladen en even rondgekeken binnen.
Binnen een andere Sprint Classic band gezien. Profiel van zo'n band is erg netjes (helaas geen foto's gemaakt, ging allemaal een beetje snel

). Definitieve band krijgt waarschijnlijk ook dat profiel maar dan met de rest van de constructie van een Comtrac band (een stevige bestelwagenband).
Op de Camion nieuwjaarsborrel zullen een Sprint Classic en een Comtrac te zien zijn (en dan vast ook mooi naast elkaar op de foto kunnen). Het is vrij zeker dat de nieuwe band dus een soort kruising wordt tussen die twee, maar dat is uiteraard nog een managementbeslissing dan - als het aan de prototypers ligt komt de band er in die vorm.
Met mijn velgen gaan ze banden dus in de testmachines testen.
Het hart wordt er uitgeslepen en er wordt een nieuw hart in gezet met een steek die wel op de testmachines passen (die machines gaan tot een steek van 5x130 of 6x190 o.i.d. en dat past geen van beiden voor 5x192

).
Er draaide toen ik er was trouwens een andere Sprint Classic rondjes op 240KM/u - da's voor ons wel, erm, ruim voldoende
Mijn afgeleefde Michelin XCA's kan ik binnenkort nog weer een keer ophalen als ik wil, maar dat zal dan alleen voor mezelf zijn, want met DOTcodes van '82 en '86, allemaal kleine scheurtjes en een profiel dat net rond de APK-norm zit weet ik niet of ik daar nog iemand een plezier mee doe
Zo draag ik dan nog een steentje bij aan de bandenprobleemoplossing