Vastzittende remmen

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
aokhuisen
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Vastzittende remmen

Bericht door aokhuisen »

Hallo allemaal, Ik heb een HY gekocht, die al 15 jaar stil staat. Nu zitten de remmen VAST! Gelukkig mag/kan ik op de plek waar HY staat de remmen los gaan maken. (onverwarmde kas) Nu ik ben begonnen, met de stelnokken zoveel mogelijk terug te stellen en die rand op de velgen open te buigen, zodat er een aantal gaten zichtbaar worden. Hierdoor wil ik met een schroevendraaier (bijvoorbeeld) zien de schoenen vrij van de trommel te krijgen, zodat HY rollend word en dan vervoerd kan worden naar elders. Voor zover ik het kan zien is dit de enige manier om ze los te krijgen. Zal het nodige geduld (en KOU) vergen. Of heeft er iemand een ander (makkelijker) manier?
Groet, Bram :wink:
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Re: Vastzittende remmen

Bericht door ghys »

Dacht, die heeft hem er allang weg gehaald.
Was dus ook benieuwd hoe je dit gedaan had omdat de vorige eigenaar hetzelfde probleem heeft en dus nog steeds had.

Kwestie van de trommels erafhalen en desnoods de remvoeringen even demonteren voor tijdelijke transport naar elders.

succes
aokhuisen
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Bericht door aokhuisen »

Nee, de echte vorige eigenaar ken ik niet. De HY is min of meer als betaling na 15 jaar stalling in eigendom gekomen en nu ben ik, de gek, de nieuwe eigenaar. Achter zullen de trommels wel met enig geweld er af te halen zijn, maar voor zou je ze moeten draaien om de boutjes van het lager los te kunnen draaien en dat wil hij nou juist niet (draaien). Vandaar de schroevendraaier door de gaten om te proberen de schoenen los te krijgen. Alleen het is er errug koud!
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door ghys »

anders een strip....let wel stevige strip ijzer laten maken voor 2 wielmoeren/bouten. Daar een grote buis overheen schuiven.

Zo ontstaat er een hefboom waar veel kracht mee gezet kan worden. Dit moet hopelijk lukken plus zo nu en dan met een moker op de remtrommels slaan wil vaak ook wel helpen.

En dat het koud is dat weet ik...vandaar dat mijn HY nu even op rust staat.
ed-hz
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door ed-hz »

ghys schreef:zo nu en dan met een moker op de remtrommels slaan wil vaak ook wel helpen.
Let wel: de remtrommels zijn van gietijzer, dus ik zou hier met beleid op gaan slaan, bijvoorbeeld met een blok hout ertussen, het liefst helemaal niet slaan....

Succes,

Edwin.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door ghys »

.....das wel weer waar. Maar ze moeten toch een keer los.

Als je ze wel stuk slaat, even paar extra trommels op de kop tikken. Is even investering.....meteen nieuwe remvoeringen....afstellen. De remslangen uiteraard ook niet vergeten.

Is al met al een hele klus en beslist niet 'even' te doen.

Ik moet er zelf ook nog aan geloven. Wacht er nog even mee tot het voorjaar.
aokhuisen
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Bericht door aokhuisen »

Het idee van de strip en hefboom ga ik onthouden en uitvoeren. Dan kan je ook een beetje wrikken. Als ze maar los zijn, dan kan HY afgesleept worden en elders verder onderhanden genomen worden. Maar bedankt voor de tip. De flexibele leidingen gaan zeker vervangen worden, want m.i. is hier door de remolie door weggelopen; HY staat nml. droog.
http://www.mijnalbum.nl/Album=HNVKCRVR
een paar foto's van het apparaat.
hyliner
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Kenteken: NH-81-JK

Bericht door hyliner »

Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb mijn bus 5 jaar stil laten staan (ik weet het, dom) en nu zitten de voorremmen vast.
Het lastige is dat ik mijn hobbyschuur aan het verhuizen ben en de HY moet mee!
aokhuisen schreef:Alleen het is er errug koud!
Ik heb een 'warmtekanon' bij de bouwmarkt gekocht. Werkt op zo'n grijze propaangasfles.
Kort wel een euro per uur aan gas.
ghys schreef:Kwestie van de trommels erafhalen en desnoods de remvoeringen even demonteren voor tijdelijke transport naar elders.
Dat lijkt me lastig: Als de remschoenen aan de trommels vastgeroest zitten, trek je de remschoenen toch ongewild mee als je de remtrommel probeert te verwijderen?
Omdat je de remschoenen niet vooraf kan losmaken, forceer je op die manier de boel!
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.
aokhuisen
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Bericht door aokhuisen »

HeY, Ik heb ondertussen bij een mede club-lid geinformeerd en die zei dat het moet lukken door met regelmaat links/rechts tegen de trommel aan te tikken, dan springen ze op een keer los, natuurlijk de stelnokken wel eerst terug stellen en de handrem armen los. En ik heb via de automaterialenshop een of andere super kruipolie en dat ga ik (proberen) vanaf de achterkant erin spuiten en dat zou de boel moeten helpen losmaken. En ik heb die suggestie van het wrikken opgevolgd en een soort tooltje gemaakt wat op de bouten kan en dan met een lange pijp wrikken. Helpt ook. Alle kleine beetjes. Nu temperaturen boven nul en een "vrij" weekend!
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door ghys »

Kijk met zijn allen komen we er wel. Gaat erom dat ze los komen.

Uiteraard probeer je het zo voorzichtig mogelijk maar soms moeten er wat
extra attributen bij gemaakt worden om even die kracht te geven die met
rubber hamer of iets dergelijks niet gaat lukken.

Komt vast en zeker goed. Met koude weer toch maar iets van een kacheltje zoeken houd de handen warm tijdens het sleutelen. Succes
hyliner
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Kenteken: NH-81-JK

Bericht door hyliner »

Uiteindelijk viel het bij mij allemaal mee: Ik had vorige week de stelnokken een stukje (1/8 slag maar) teruggesteld en geprobeerd heen en weer te duwen, lukte niet aanvankelijk.
Vanmorgen weer geprobeerd de bus heen en weer te duwen, opeens hoorde ik 'KLONK' en de wagen wilde opeens veel verder heen en weer. Kennelijk zijn de remschoenen teruggesprongen.
Ik blij natuurlijk.

Volgende stap: Proberen de motor te starten. Maar dat valt buiten dit onderwerp.
Bedankt voor het meedenken.

Bram, jij nog succes verder, de mijne stond wat korter stil, dat scheelt kennelijk :)
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.
Plaats reactie