Zoals gebruikelijk wordt de achterklep van de HY bij het openen omhoog gehouden door een uitschuifbare klep-steun. Omdat (óók ...) de klep van mijn bus in de loop van de jaren langzaam aan scheef ging hangen heb ik aan de linkerzijde een tweede steun gemonteerd. Werkt prima, maar ik zou de steunen graag willen vervangen door gasveren, zoals ze ook bij modernere auto's gebruikt worden. Heeft iemand een idee wat voor soort (merk, type, afmetingen) veren daarvoor in aanmerking komen ? In rust overbruggen de bevestigingspunten 29 centimeter, bij een open gezette klep zou dit zo'n 50 centimeter (of iets meer...) moeten bedragen. En dan óók nog verdeeld over twee veren ...
Wie oh wie kan me hier iets méér over vertellen ?
Groet uit De Peel
Gert
Achterklep: van klep-steunen naar gasveren
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Achterklep: van klep-steunen naar gasveren
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Achterklep: van klep-steunen naar gasveren
Leuk idee, maar denk er dan wel om dat je de bevestiging van die gasveren goed maakt. Dus niet met simpele parkers in het plaatwerk, maar eigenlijk net zoals de orginele steun vastzit. Hoewel ik zelfs van die bevestiging niet vrolijk wordt met een gasveer. Die gasveren staan onder zeer hoge druk en als er iets losraakt of breekt, dan kun je hele rare effecten meemaken.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.