AAah ok!
Dat is wel een goede tip eigenlijk! want dat kan me de ellende van vandaag denk ik wel besparen in de toekomst
Want laat ik eens een uiteenzetting doen van mijn eerste dag legaal HY rijden, want (gek genoeg) moet ik er, nu ik met een pilsje op de bank zit te relativeren, toch wel een beetje om grinnikken:
Na een slapeloze nacht vol verheugde gevoelens dat het dan vandaag eindelijk zo ver zou zijn stapte ik vanmorgen in mijn trouwe 16V en reed lekker op mijn gemak naar het durp van mijn ouders waar de HY afgetankt en wel op mij stond te wachten.
Nog even alles nagelopen om er zeker van te zijn dat ik geen stomme dingetjes te horen zou krijgen tijdens de keuring, en om 8:00 was ik ter plaatse bij de Citroen dealer.
Er werd meteen begonnen met de bus en ze waren toch wel onder de indruk van de staat van de HY want alles op het gaatje in de deur en de dakgoot links was nog keihard en geen spatje roest te bekennen.
Dus anderhalf uur later werd ik gefeliciteerd met een 2 jaar geldige APK.
Ik zeg nog tegen de keurmeester dat dit de allereerste keer is dat een auto van mij ineens door de keuring komt zonder enig aandachtpuntje (allez de rechterfuseekogelhoes zat los omdat we daar de vetspuit misschien iets te kwistig hebben gebruikt, maar dat is direct gefixed)
Dus vol vreugde stap ik in de bus, druk op de startknop en start en start en start en start en start, maar helemaal geen sjoege. Eerst nog met een monteur naar de ontsteking gekeken, maar dat bleek allemaal wel goed te zijn. Ondertussen moest ik ook nog even mijn portemonnee thuis ophalen om de keuring te betalen dus kreeg ik een C1s mee (geinig autootje wel) om wat geld te halen. Teruggekomen, APK betaald en toen maar eens begonnen aan het carburateur (kan ook vuil zijn) maar de boutjes waarmee het carburateur op het spruitstuk zit zijn niet te bereiken zonder het kleppendeksel los te halen, dus gewoon ff het spruitstukkie losdraaien, dan kom ik daar een stuk makkelijker bij *PLENS* 4 liter KVS naar de klote

maar goed, carbje uit elkaar gehaald, alle sproeiers doorgeblazen, geen gekke dingen verder kunnen vinden, carbje teruggeplaatst KVS bijgevuld starten en *tik* lopen die handel
Dus met een dikke grijns naar het huis van mijn schoonouders gereden om te pronken met de HY, onderweg wel af en toe op 3 poten lopen, maar niet structureel. Daar aangekomen nog even gekeken naar de ontsteking (die is met een schroef nog iets te verstellen en daar was aangezeten na de APK) weer teruggezet zoals ik dacht dat het zou moeten zijn, ik stap achter het stuur (Ze had al die tijd stationair gedraaid) schakel naar de achteruit, geef gas en pruttelpruttelplof uit.....
Weer niet te starten. Ik ben toen maar op internet gaan zoeken naar manieren om de ontsteking af te stellen, maar kwam toevallig uit op een brandstoffilter in het carburateur die ik nog niet had gezien, dus dat filtertje eruit gehaald, schoongemaakt, starten en *tik* lopen
Vrolijk met mijn vriendin naar mijn werk gereden om hem daar ook te laten zien, daar aangekomen zegt ze nog tegen mij "zou je hem nu wel uitzetten?" ik: "ja hoor" En vervolgens nooit meer gestart gekregen.
Starten met een warme motor die niet wilt starten doet me trouwens aardig denken aan een verzopen motor

dus de aanvoerslang van het carbje afgehaald, afgedopt en met volgas doorstarten tot er geen benzinelucht meer was, de zooi weer aangesloten, starten en helemaal niets..... toen heb ik alle bereikbare sproeiers losgehaald, uitgeblazen teruggeplaatst en weer niets, en na 2 uur was ik het zat en heb ik de ANWB gebeld.
De ANWB was verrekte snel ter plaatse want binnen een half uur stond een HY enthousiasteling te popelen om haar aan de praat te helpen

weer opmerkingen over hoe goed ze wel niet was, maar ik vond het op dat moment wat interessanter om de motor weer te horen, want ik zou met mijn vriendin uit eten gaan als afscheid van haar stage, en kon dus vanwege al dat gezeur niet mee, zij was iig al vertrokken. Maar goed, de beste ANWB meneer sluit een hulpaccu aan, neemt plaats achter het stuur en binnen 10 seconde had ie haar aan het lopen
"Kijk het truukje bij een warme HY motor is dat je het gaspedaal langzaam tot de bodem indrukt, 4 seconden doorstart en hem dan weer op laat komen, dan slaat ze wel aan!" En het werd me nog een paar keer voorgedaan. Nja, als je dat ziet is het plausibel genoeg toch?
Ik bel dus naar mijn vriendin dat ik wel mee kan, dus zij rijdt in de auto van haar vader naar de rechtbank (mijn antikraak woning) en ik in de HY ook, maar 3 stoplichten verder (op het drukste kruispunt in Roermond, midden in de spits) slaat ze weer af op het moment dat het ligt groen werd...... krengetje is het he

Dus ik denk, ik pas gewoon dat trucje toe, starten, starten, starten, starten, accu leeg
Sta ik daar midden op een kruispunt de hele boel te verstoppen, gelukkig was het een 2baans weg, dus de mensen konden nog enigszins langs me heen, maar ik was de boel daar echt verschrikkelijk op aan het houden. Meteen de ANWB weer gebeld dat mijn accu leeg was, en mijn vriendin dat ze echt alleen moest gaan uit eiten (nja, met haar collega's dan) en wachten maar.
Na 10 minuten (en een hoop boos getoeter achter me) was de accu dan ook echt zo leeg dat zelfs de panieklichten het niet meer deden (een knipper per 5 minuten) dus ben ik maar achter de HY gaan staan om maar een beetje droef de mensen te laten weten dat ik die 1470 kilo toch echt niet in mijn eentje aan de kant kreeg. En al wachtend op de ANWB werd ik op een gegeven moment vergezeld door een vriendelijke politieagent op een mountainbike die toch maar vond dat ze afgesleept moest worden omdat ik nogal vervelend stond geparkeerd.
Nja, logisch ook......
De sleepwagen werd gebeld, maar kwam net 5 minuten later aan dan de ANWBman, dus werd ik door de ANWB afgesleept 200 meter verderop, daar werd de hulpaccu weer aangesloten en was het *tik* en lopen. Ook wilde de monteur nog even de brandstofslang tussen de pomp en het carburateur vervangen, dus dat is dan ook nog gedaan. En ik heb mijn gegevens moeten afgeven aan de sleepcentrale die nu voor niets gekomen was (ben benieuwd wat dat voor rekening gaat worden) En vervolgens ben ik doorgereden naar de rechtbank (ditmaal met de ANWB in mijn kielzog) Om haar daar voor de komende paar dagen te parkeren.
Ik ga eerst in de doos met carburateurs duiken om er een perfect exemplaar met goed werkende vlotternaald uit te halen (die moet ik vast hebben liggen) en ik zet er een nieuwe brandstofpomp op (pompen doet ie, maar loopt langzaam leegdus na 2 dagen moet ik weer handmatig brandstof oppompen) en wanneer dat gemonteerd is ga ik opnieuw proberen een leuke eerste dag met haar te maken, want verdomme dat moet me lukken ook!!!!