Hallo ik ben Tonie

De mens (en de bus) achter de gebruikersnaam.

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Mechuccio
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Contacteer:

Re: Hallo ik ben Tonie

Bericht door Mechuccio »

En ze is zover klaar :D
Het heeft even mogen kosten, maar nu is de gehele remmerij dan ook helemaal zoals het wezen moet. Inderdaad waren de remslangen van binnen aan het verpulveren waardoor de remdruk niet goed loskwam. Dus bij Citroworld in Heeze nieuwe slangen gehaald en gemonteerd en...... KNAP..... leidingkje stuk :lol: ach ja, beter op de oprit dan op de snelweg dus weer naar citroworld gekacheld (dat is maar 36 kilometer) om nieuwe leidingkjes te scoren voor de kapotte en de leidingkjes die mijn Pa en ik niet helemaal meer vertrouwde. De zooi afgemonteerd en toen was het helemaal goed! Aanstaande woensdag mag ze op voor de APK en het lijkt er op dat dat glansrijk goed gaat komen. Het enige dat nog moet gebeuren is nieuwe ruitewisserbladen en dan moet ze helemaal APK waardig zijn! Ik kan dan ook niet wachten op de eerste echte rit (natuurlijk kon ik het niet laten om in de straat even een remmentest te houden (meer vanwege het rijden natuurlijk) en het viel me op hoe gemakkelijk zo'n HY eigenlijk rijdt. Ik had in mijn hoofd dat het echt even wat moeite zou kosten om haar onder controle te krijgen en dat het allemaal heel zwaar zou zijn, maar niets is minder waar.... het rijdt werkelijk voortreffelijk!!

AfbeeldingAfbeelding
De dakgoot, inmiddels al gerestaureed, maar hier een mooi overzicht van de scahde.
AfbeeldingAfbeelding
Weer de dakgoot en het kleine gaatje bij de rechterdeur, ook dat gaatje is inmiddels weer dicht.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Mechuccio op ma jul 07, 2008 1:25 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Mechuccio
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Contacteer:

Bericht door Mechuccio »

Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
En nog wat overzichtjes van de remmerij, nieuwe slangen en leidingkjes.
AfbeeldingAfbeelding
Mechuccio
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Contacteer:

Bericht door Mechuccio »

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Succes bij de APK! Dan kan je legaal de weg op en zal je merken dat het de mooiste citroen is om te rijden!

Ree
citroheeze
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door citroheeze »

Tonie, suc6 bij de APK en bedankt voor de klandizie.
Groeten van:

Geert Bukkems
Heeze
http://www.citroworld.com
Mechuccio
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Contacteer:

Bericht door Mechuccio »

Bedankt voor de Succeswensen :D
En Geert, je gaat me nog heel wat keren zien denk ik!
Eenmaal begonnen blijf je toch bezig om haar steeds beter/mooier/completer te krijgen!
Als ze door de APK is kom ik nog wel langs met haar, ik heb dan vast wel weer een verlanglijstje klaar na de eerste kilometers :)
Mechuccio
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Contacteer:

Bericht door Mechuccio »

Nou, het was me het avontuurtje wel weer vanmorgen :D
Om 8 uur stond ik bij de garage zodat ze meteen konden beginnen met da APK.
Dat ging werkelijk voortreffelijk! Ik kreeg zelfs de opmerking van de keurmeester dat ie nog nooit zo'n gave perfecte HY had gezien, alle standaard rottende punten waren nog hageltjestrak bij deze. het enige dat ie vond was, en dat is maar goed ook, dat de fuseekogelhoes los zat, deze was waarschijnlijk iets te vol gepompt met vet en daardoor losgeschoten, maar goed, die heeft ie netjes op zijn plaats gezet, testritje gemaakt en afgemeld!
Ik krijg de papieren in mijn handen gedrukt met de opmerking "je mag weer voor 2 jaar" stap als een kind zo blij in de HY, draai de sleutel om, druk op de startknop en reutelreutelreutelreutel, maar geen enkele broem :lol:
morsdood was ze! dus eerst de bougies maar nagekeken, die waren droog, de contactpuntjes opgeschuurd, en uiteindelijk heb ik het carburateur maar losgehaald (waarbij ook nog 4 liter KVS uit het blok kwam zeilen) de carb schoongemaakt, teruggeplaatst, KVS weer aangevuld en toen startte ze gelukkig wel :D
Het was echt zo'n tik op de vingers van der :lol: het moet niet te makkelijk gaan dus!
Maar ik kon de klus klaren met eigen gereedschap dus mocht er nou straks onderweg iets gebeuren dan red ik mezelf ook wel weer!
En nu lekker HYen!!!

JIPPIEE!!!!
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Afbeelding

Hoe start je? Ik hou mijn startknop nooit meer dan twee seconden ingedrukt, anders is ie verzopen. Dan even 5 seconden wachten en dan weer twee seconden starten. Hij is zo verzopen, maar ook zo weer opgedroogd als de motor warm is. Doorstarten zoals bij een eend heeft bij mijn motor geen zin.

Ree
Mechuccio
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Contacteer:

Bericht door Mechuccio »

AAah ok!
Dat is wel een goede tip eigenlijk! want dat kan me de ellende van vandaag denk ik wel besparen in de toekomst

Want laat ik eens een uiteenzetting doen van mijn eerste dag legaal HY rijden, want (gek genoeg) moet ik er, nu ik met een pilsje op de bank zit te relativeren, toch wel een beetje om grinnikken:

Na een slapeloze nacht vol verheugde gevoelens dat het dan vandaag eindelijk zo ver zou zijn stapte ik vanmorgen in mijn trouwe 16V en reed lekker op mijn gemak naar het durp van mijn ouders waar de HY afgetankt en wel op mij stond te wachten.
Nog even alles nagelopen om er zeker van te zijn dat ik geen stomme dingetjes te horen zou krijgen tijdens de keuring, en om 8:00 was ik ter plaatse bij de Citroen dealer.
Er werd meteen begonnen met de bus en ze waren toch wel onder de indruk van de staat van de HY want alles op het gaatje in de deur en de dakgoot links was nog keihard en geen spatje roest te bekennen.
Dus anderhalf uur later werd ik gefeliciteerd met een 2 jaar geldige APK.
Ik zeg nog tegen de keurmeester dat dit de allereerste keer is dat een auto van mij ineens door de keuring komt zonder enig aandachtpuntje (allez de rechterfuseekogelhoes zat los omdat we daar de vetspuit misschien iets te kwistig hebben gebruikt, maar dat is direct gefixed)

Dus vol vreugde stap ik in de bus, druk op de startknop en start en start en start en start en start, maar helemaal geen sjoege. Eerst nog met een monteur naar de ontsteking gekeken, maar dat bleek allemaal wel goed te zijn. Ondertussen moest ik ook nog even mijn portemonnee thuis ophalen om de keuring te betalen dus kreeg ik een C1s mee (geinig autootje wel) om wat geld te halen. Teruggekomen, APK betaald en toen maar eens begonnen aan het carburateur (kan ook vuil zijn) maar de boutjes waarmee het carburateur op het spruitstuk zit zijn niet te bereiken zonder het kleppendeksel los te halen, dus gewoon ff het spruitstukkie losdraaien, dan kom ik daar een stuk makkelijker bij *PLENS* 4 liter KVS naar de klote :lol: maar goed, carbje uit elkaar gehaald, alle sproeiers doorgeblazen, geen gekke dingen verder kunnen vinden, carbje teruggeplaatst KVS bijgevuld starten en *tik* lopen die handel :D

Dus met een dikke grijns naar het huis van mijn schoonouders gereden om te pronken met de HY, onderweg wel af en toe op 3 poten lopen, maar niet structureel. Daar aangekomen nog even gekeken naar de ontsteking (die is met een schroef nog iets te verstellen en daar was aangezeten na de APK) weer teruggezet zoals ik dacht dat het zou moeten zijn, ik stap achter het stuur (Ze had al die tijd stationair gedraaid) schakel naar de achteruit, geef gas en pruttelpruttelplof uit.....
Weer niet te starten. Ik ben toen maar op internet gaan zoeken naar manieren om de ontsteking af te stellen, maar kwam toevallig uit op een brandstoffilter in het carburateur die ik nog niet had gezien, dus dat filtertje eruit gehaald, schoongemaakt, starten en *tik* lopen :D

Vrolijk met mijn vriendin naar mijn werk gereden om hem daar ook te laten zien, daar aangekomen zegt ze nog tegen mij "zou je hem nu wel uitzetten?" ik: "ja hoor" En vervolgens nooit meer gestart gekregen.

Starten met een warme motor die niet wilt starten doet me trouwens aardig denken aan een verzopen motor :lol: dus de aanvoerslang van het carbje afgehaald, afgedopt en met volgas doorstarten tot er geen benzinelucht meer was, de zooi weer aangesloten, starten en helemaal niets..... toen heb ik alle bereikbare sproeiers losgehaald, uitgeblazen teruggeplaatst en weer niets, en na 2 uur was ik het zat en heb ik de ANWB gebeld.

De ANWB was verrekte snel ter plaatse want binnen een half uur stond een HY enthousiasteling te popelen om haar aan de praat te helpen :lol: weer opmerkingen over hoe goed ze wel niet was, maar ik vond het op dat moment wat interessanter om de motor weer te horen, want ik zou met mijn vriendin uit eten gaan als afscheid van haar stage, en kon dus vanwege al dat gezeur niet mee, zij was iig al vertrokken. Maar goed, de beste ANWB meneer sluit een hulpaccu aan, neemt plaats achter het stuur en binnen 10 seconde had ie haar aan het lopen :shock:
"Kijk het truukje bij een warme HY motor is dat je het gaspedaal langzaam tot de bodem indrukt, 4 seconden doorstart en hem dan weer op laat komen, dan slaat ze wel aan!" En het werd me nog een paar keer voorgedaan. Nja, als je dat ziet is het plausibel genoeg toch?

Ik bel dus naar mijn vriendin dat ik wel mee kan, dus zij rijdt in de auto van haar vader naar de rechtbank (mijn antikraak woning) en ik in de HY ook, maar 3 stoplichten verder (op het drukste kruispunt in Roermond, midden in de spits) slaat ze weer af op het moment dat het ligt groen werd...... krengetje is het he :lol:
Dus ik denk, ik pas gewoon dat trucje toe, starten, starten, starten, starten, accu leeg :x
Sta ik daar midden op een kruispunt de hele boel te verstoppen, gelukkig was het een 2baans weg, dus de mensen konden nog enigszins langs me heen, maar ik was de boel daar echt verschrikkelijk op aan het houden. Meteen de ANWB weer gebeld dat mijn accu leeg was, en mijn vriendin dat ze echt alleen moest gaan uit eiten (nja, met haar collega's dan) en wachten maar.

Na 10 minuten (en een hoop boos getoeter achter me) was de accu dan ook echt zo leeg dat zelfs de panieklichten het niet meer deden (een knipper per 5 minuten) dus ben ik maar achter de HY gaan staan om maar een beetje droef de mensen te laten weten dat ik die 1470 kilo toch echt niet in mijn eentje aan de kant kreeg. En al wachtend op de ANWB werd ik op een gegeven moment vergezeld door een vriendelijke politieagent op een mountainbike die toch maar vond dat ze afgesleept moest worden omdat ik nogal vervelend stond geparkeerd.
Nja, logisch ook......

De sleepwagen werd gebeld, maar kwam net 5 minuten later aan dan de ANWBman, dus werd ik door de ANWB afgesleept 200 meter verderop, daar werd de hulpaccu weer aangesloten en was het *tik* en lopen. Ook wilde de monteur nog even de brandstofslang tussen de pomp en het carburateur vervangen, dus dat is dan ook nog gedaan. En ik heb mijn gegevens moeten afgeven aan de sleepcentrale die nu voor niets gekomen was (ben benieuwd wat dat voor rekening gaat worden) En vervolgens ben ik doorgereden naar de rechtbank (ditmaal met de ANWB in mijn kielzog) Om haar daar voor de komende paar dagen te parkeren.

Ik ga eerst in de doos met carburateurs duiken om er een perfect exemplaar met goed werkende vlotternaald uit te halen (die moet ik vast hebben liggen) en ik zet er een nieuwe brandstofpomp op (pompen doet ie, maar loopt langzaam leegdus na 2 dagen moet ik weer handmatig brandstof oppompen) en wanneer dat gemonteerd is ga ik opnieuw proberen een leuke eerste dag met haar te maken, want verdomme dat moet me lukken ook!!!!
flyingHY
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Bericht door flyingHY »

Leuk om je eerste ervaringen te lezen. Goed dat de APK rond is.

Is de accu die je hebt niet de oorzaak van de ellende?
Als ik lees dat hij op een noodaccu van de ANWB direct start, moet je het toch in die richting zoeken.
Een accu die langere tijd onder een bepaald ladingsniveau is geweest is permanent beschadigd.

flyingHY
HY's te gek.

Kijk op mijn site voor de vorderingen:
http://www.flyingHY.nl
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Zou 't ook eerst het in het laadcircuit zoeken.
Je accu hoort niet na een paar startpogingen al leeg te zijn, die kan 't wel een tijdje volhouden. Geloof dat ik er een 45Ah in heb liggen en die is tot nu toe altijd behulpzaam geweest.
Twee mogelijkheden dan dus:
1. je accu is gewoon op, da's makkelijk oplossen: investeer enkele tientjes in een simpele accu (of een duurdere als je wil)
2. je accu wordt niet opgeladen door de dynamo, dat kan meerdere oorzaken hebben. Als je een laadstroommeter op je dashboard hebt, dan kun je dat tijdens het rijden mooi zien. Heb je die niet dan wordt 't tijd om een voltmeter er bij te pakken :)
Misschien is de v-snaar niet strak gespannen en anders zit er in het laadcircuit zelf een probleem. Dat kan de dynamo zijn of de spanningsregelaar of natuurlijk een vies/los contactje.

Ben benieuwd.
Zie mijn verhalen, ben blij dat mijn bus niet de enige is met zo z'n humeur (daar komt z'n naam MurpHY ook vandaan).
(kom net zelf onder m'n Saxo vandaan waar "iets" "ergens" tegenaan rammelt...speld in een hooiberg, want gebeurt natuurlijk alleen als je rijdt en bij een specifiek toerental... net als dat meneer zelf graag gas geeft of compleet afslaat bij het stoplicht en dan ff niet wil starten... het lijkt wel een Citroën - oh wacht...)
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Mechuccio schreef:"Kijk het truukje bij een warme HY motor is dat je het gaspedaal langzaam tot de bodem indrukt, 4 seconden doorstart en hem dan weer op laat komen, dan slaat ze wel aan!"
Ai. Het is ook een bus die niet past in een druk schema!

Volgens het instructieboekje moet bij warme motor vol gas starten. Als ie aanslaat kan je direct het gas loslaten. Ik start meestal half gas omdat ie anders zo in zijn toeren schiet.

Als ik jouw verhaal lees heb jij wel 10 keer zo veel prik in je accu dan dat ik heb (die is ook wel héél brak) dus ik ga niet zo mee in de verhalen dat het je accu is. Ik denk dat het vooral gebrek aan geduld is :) Als mijn motor niet snel aanslaat moet ik echt even twee minuten wachten en dan doet ie het wel.

Als ie vaak voor een stoplicht afslaat is het misschien voldoende om je stationair wat hoger te zetten?

En de bus in je eentje duwen leer je nog wel :?

Groet,

Ree
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Je kan trouwens ook een electrische benzinepomp installeren. Ik vind het altijd wel rustgevend om benzine te moeten oppompen. Kan ik meteen het oliepeil controleren...

Ree
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Ooh, en nog een berichtje over de startprocedure: klikkerdeklik.

Ree
Mechuccio
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Contacteer:

Bericht door Mechuccio »

Bedankt voor de reacties.

De accu is echt heel erg goed, daar ga ik vanuit, tenminste, een brakke accu zou het geen uren volhouden om op te starten, maar omdat ik de "Gebruiksaanwijzing" nog niet helemaal door heb van de dame heb ik de accu helemaal leeggestart, met de hulpaccu van de ANWB eropkreeg ze meteen zoveel prik dat het weer goed kwam. En toen ze de 2e keer afsloeg in het centrum was de accu nog niet voldoende opgeladen, ik kon toen nog ongeveer een minuut of 4 starten voor het afgelopen was.

Zojuist ben ik naar het huis van mijn ouders gereden en dat ging weer allemaal prima, daar aangekomen een paar keer met een warme motor gestart (startknop kort indrukken en ze sloeg gewoon aan) dus naar het tankstation gereden om daar even sigaretten te kopen, even een praatje gemaakt, en er was weer geen leven in te krijgen :) ik laat haar nu maar even wat langer afkoelen en kijk dan maar weer verder, doorstarten heeft in ieder geval geen in merk ik al.

Ik ga nu maar een carburateur schoonmaken en die er straks opzetten, en ook meteen maar even een nieuwe condensator halen voor de ontsteking.
Plaats reactie