Ik zal me even voorstellen,
Ik ben Tonie uit Roermond en sinds afgelopen weekend hebben wij na 20 jaar eindelijk weer een HY.
Nou ja, wij, mijn ouders dan, maar die hebben een mooie C32D camper en vandaar dat ik de HY tijdens mijn vakanties mag gaan besturen.
De HY is 30 jaar van dezelfde eigenaar geweest en altijd liefdevol onderhouden en nu mag ze bij ons verder vertroeteld worden. Wel heeft de HY sinds 1996 stil gestaan (warm in een loods) dus we hebben wel eea te doen voor we er weer lekker mee mogen tuffen.
Allereerst zijn we afgelopen zondag de motor maar eens tot leven gaan wekken. De brandstof die erin zat was ook al 12 jaar oud dus meer dan een handig schoonmaakmiddel is dat niet meer. Maar goed, de oude peut eruit en verse 98 erin, de leidingkjes en het brandstoffilter schoongemaakt. handmatig want benzine naar boven gepompt en met een druk op de knop kwam ze meteen tot leven, en wat een fijn geluidje zeg! de motor is een kleine 30.000 kilometer geleden volledig gereviseerd en dat merk je, je kunt een kwartje op zijn kant op het kleppendeksel zetten.
Dan de remmerij: De voorwielen waren bijna niet in beweging te krijgen en dus moesten de trommels eraf. Dat kostte nogal wat moeite, in eerste instantie zijn we met een slagtrekker tekeer gegaan, maar daar schoten we geen milimeter mee op. Nu zijn we nogal bevriend met de lokae Citroen dealer en daar kunnen we altijd terecht met vragen of als we gereedschap of zelfs de autoambulance willen lenen en daar werd ons verteld dat we gewoon wat gecontroleerd grof geweld konden toepassen en toen werkte het dus wel. De linker trommel had ik met een stuk hout en een moker met een goede 5 minuten los (klap op de verdikking, trommel draaien, klap op de volgende verdikking enz.) de rechter echter zat muur en muur vast. die was zelfs niet op een normale manier te verdraaien, die hebben we losgekregen door een moker op de verdikking te zetten en daar een tik op te zetten en zo de verdikkinspunten af te gaan totdat ie eindelijk los liet.
De remmerij zoals we die aantroffen was niet bijzonder fraai, links lekte de onderste cilinder, en de bovenste zat vast (die hebben we wel nog losgekregen) rechts lekte ook de onderste cilinder en de bovenste was gewoon overleden, de zuiger zit to-taal vastgerot. Aanstaande zaterdag halen we daarom een revisiesetje op voor 4 cilinders en een nieuwe cilinder voor de rechterkant.
Verder hebben we het imperiaal van het dak gehaald om de dakgoten te behandelen, de linkergoot is aardig rot, rechts is ie nog redelijk goed. En verder zit er nog een klein gaatje bij de rechterdeur en een klein gaatje in het linkerspatbord. En dat is eigenlijk alles. Hij verkeerd nog in een bijzonder gave staat. Dat komt ook wel omdat er 30 jaar geleden ongeveer het gewicht van de bus aan tectyl tegenaan gesmeerd is. hier en daar een klein beetje oppervlakkige roest, maar dat is dan ook echt een heel klein beetje, dat wordt allemaal behandeld, en dan krijgt ze een laag verse lak, uiteraard in dezelfde kleurstelling als ze nu heeft.
En dan zijn er natuurlijk nog foto's!
klik op de kleintjes om grotere versies te zien.
De HY achterop de C35 ambulance van de Citroen dealer:

En wat fotootjes van het schattige busje naas zijn jongere broertje de C32D van mijn ouders.