Hallo ik ben Tonie

De mens (en de bus) achter de gebruikersnaam.

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Mechuccio
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Contacteer:

Hallo ik ben Tonie

Bericht door Mechuccio »

En welgemeend goeden dag allemaal.

Ik zal me even voorstellen,
Ik ben Tonie uit Roermond en sinds afgelopen weekend hebben wij na 20 jaar eindelijk weer een HY.
Nou ja, wij, mijn ouders dan, maar die hebben een mooie C32D camper en vandaar dat ik de HY tijdens mijn vakanties mag gaan besturen.

De HY is 30 jaar van dezelfde eigenaar geweest en altijd liefdevol onderhouden en nu mag ze bij ons verder vertroeteld worden. Wel heeft de HY sinds 1996 stil gestaan (warm in een loods) dus we hebben wel eea te doen voor we er weer lekker mee mogen tuffen.

Allereerst zijn we afgelopen zondag de motor maar eens tot leven gaan wekken. De brandstof die erin zat was ook al 12 jaar oud dus meer dan een handig schoonmaakmiddel is dat niet meer. Maar goed, de oude peut eruit en verse 98 erin, de leidingkjes en het brandstoffilter schoongemaakt. handmatig want benzine naar boven gepompt en met een druk op de knop kwam ze meteen tot leven, en wat een fijn geluidje zeg! de motor is een kleine 30.000 kilometer geleden volledig gereviseerd en dat merk je, je kunt een kwartje op zijn kant op het kleppendeksel zetten.

Dan de remmerij: De voorwielen waren bijna niet in beweging te krijgen en dus moesten de trommels eraf. Dat kostte nogal wat moeite, in eerste instantie zijn we met een slagtrekker tekeer gegaan, maar daar schoten we geen milimeter mee op. Nu zijn we nogal bevriend met de lokae Citroen dealer en daar kunnen we altijd terecht met vragen of als we gereedschap of zelfs de autoambulance willen lenen en daar werd ons verteld dat we gewoon wat gecontroleerd grof geweld konden toepassen en toen werkte het dus wel. De linker trommel had ik met een stuk hout en een moker met een goede 5 minuten los (klap op de verdikking, trommel draaien, klap op de volgende verdikking enz.) de rechter echter zat muur en muur vast. die was zelfs niet op een normale manier te verdraaien, die hebben we losgekregen door een moker op de verdikking te zetten en daar een tik op te zetten en zo de verdikkinspunten af te gaan totdat ie eindelijk los liet.
De remmerij zoals we die aantroffen was niet bijzonder fraai, links lekte de onderste cilinder, en de bovenste zat vast (die hebben we wel nog losgekregen) rechts lekte ook de onderste cilinder en de bovenste was gewoon overleden, de zuiger zit to-taal vastgerot. Aanstaande zaterdag halen we daarom een revisiesetje op voor 4 cilinders en een nieuwe cilinder voor de rechterkant.

Verder hebben we het imperiaal van het dak gehaald om de dakgoten te behandelen, de linkergoot is aardig rot, rechts is ie nog redelijk goed. En verder zit er nog een klein gaatje bij de rechterdeur en een klein gaatje in het linkerspatbord. En dat is eigenlijk alles. Hij verkeerd nog in een bijzonder gave staat. Dat komt ook wel omdat er 30 jaar geleden ongeveer het gewicht van de bus aan tectyl tegenaan gesmeerd is. hier en daar een klein beetje oppervlakkige roest, maar dat is dan ook echt een heel klein beetje, dat wordt allemaal behandeld, en dan krijgt ze een laag verse lak, uiteraard in dezelfde kleurstelling als ze nu heeft.

En dan zijn er natuurlijk nog foto's!

klik op de kleintjes om grotere versies te zien.

De HY achterop de C35 ambulance van de Citroen dealer:
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

En wat fotootjes van het schattige busje naas zijn jongere broertje de C32D van mijn ouders.
AfbeeldingAfbeelding
Mechuccio
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Contacteer:

Re: Hallo ik ben Tonie

Bericht door Mechuccio »

En nog wat foto's van het busje:

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding
Mechuccio
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Contacteer:

Bericht door Mechuccio »

En nog wat foto's

Interieur, we hebben nog zo'n blauwe (volvo) stoel, die komt erin zodra we de bus APK klaar hebben
AfbeeldingAfbeelding

Het mooie motortje, nog lekker groen en grijs zoals het hoort, en een hagelnieuwe radiateur
AfbeeldingAfbeelding

Rechtertrommel los, wat een werk om dat voor elkaar te krijgen zeg.
Afbeelding
Mechuccio
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Contacteer:

Bericht door Mechuccio »

De rest van de remmerij ook bloot.
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Cilindertjes in een badje van de oude benzine (is het toch nog ergens goed voor) zondag honen we de 3 goede cilindertjes even op en reviseren we die, en vervangen we de 4e cilinder en gaan we verder met de achterremmen.
Afbeelding
Mechuccio
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Contacteer:

Bericht door Mechuccio »

En dan nog een fotootje van de de bus zonder imperial en het mooie logo (die ziet er in het echt als nieuw uit.)

AfbeeldingAfbeelding
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Welkom!

Mooi verhaal, goed bezig!
Mechuccio schreef:... zondag honen we de 3 goede cilindertjes even op en reviseren we die, en vervangen we de 4e cilinder en gaan we verder met de achterremmen.
Let goed op dat bij de onderste remcupjes geen putjes aan de (binnen)onderkant zitten, die kans is namelijk erg groot. Blijkbaar is de bus met vieze DOT4 weggezet en omdat het water aantrekt en water zwaarder is komt daar snel een druppel water te liggen en dan corrodeert er snel een putje. Ze zijn soms lastig te zien, maar je remmen zullen niet lekvrij te krijgen zijn als ie er zit. Zo'n putje is meestal niet weg te honen en dan moet je een nieuwe cilinder kopen.

Groet,

Ree

ps, zelfde Mechuccio als van het citroen-forum?
@: aah, ja
Mechuccio
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Contacteer:

Bericht door Mechuccio »

Bedankt voor de tip!

We zullen de cilinders grondig inspecteren. Een nieuwe set cilinders kost rond de 550 euro bij Citroworld in Heeze en daar wonen we niet al te ver vandaan. Mocht het nodig zijn dan scoren we een paar extra.
Maar bij de onderste cilinders waren de rubbers alleen lek, de zuigers en wanden zagen er verder nog goed uit.
De bovenste hadden beide een roestactige aanslag bovenop de zuigertjes zitten.
Zojuist belde mijn pa ook nog even dat hij de heel erg vaste zuiger toch los heeft gekregen uit het cilindertje dus we prutsen daar nog even mee door.

Hoe dan ook is het de bedoeling dat we de komende 30 jaar (buiten af en toe nieuwe remvloeistof) niets meer aan de remmerij hoeven te doen, dus voor het weer in elkaar zit is het natuurlijk piekfijn in orde.
Patje74
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Bericht door Patje74 »

Haha! Ook welkom hier! Veel succes en plezier met jullie mooie bus.
Mechuccio schreef:Hoe dan ook is het de bedoeling dat we de komende 30 jaar (buiten af en toe nieuwe remvloeistof) niets meer aan de remmerij hoeven te doen, dus voor het weer in elkaar zit is het natuurlijk piekfijn in orde.
Dan moet je vooral blijven rijden! Twee jaar geleden heb ik de zaak los gehad, vorig jaar kon ik ze goed "los-trappen" maar dit jaar moet ik ze toch echt weer los trekken. Geen probleem natuurlijk, en op zich best een leuke klus, maar onderhoudsvriendelijk is het zaakje niet.
Ach, je moet ook iets te sleutelen over houden natuurlijk! :lol:
Mechuccio
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Contacteer:

Bericht door Mechuccio »

Dank je :D

En inderdaad, als je niets te sleutelen hebt wordt het ook maar saai, maar dat komt wel goed met 2 BXen, een 2CV, een C32D, de HY, een Karrman Ghia 33 en een VW T2 hippiebusje. Moeders vind het soms zelfs iets teveel (maar dat is ook niet zo gek als je ieder jaar weer liters olie en LHM met de HD-reiniger van de oprit moet wegspuiten :mrgreen:
Maar inderdaad erg onderhoudsvriendelijk is de remmerij niet, maar ik heb het goede gevoel dat zolang die cilinders maar een beetje in orde blijven het wel goed komt.

Tevens waren de remmen niet goed gecentreerd en dat vermoeilijkt eea ook wel natuurlijk.
Patje74
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Bericht door Patje74 »

Mechuccio schreef:En inderdaad, als je niets te sleutelen hebt wordt het ook maar saai, maar dat komt wel goed met 2 BXen, een 2CV, een C32D, de HY, een Karrman Ghia 33 en een VW T2 hippiebusje.
Mooi! Ik ken van die mensen met enkel nieuwerwets blikwerk, in de weekenden veranderen die in een soort geranium. Dat wil je echt niet! :wink:
Mechuccio
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Contacteer:

Bericht door Mechuccio »

hahaha nee inderdaad!

Ach, het nieuwste blik dat we hebben is de Deauville van mijn ouders (in '93 nog nieuw gekocht door Opa)
Inmiddels heeft die lederen bekleding, centrale vergrendeling met afstandsbediening in een klapsleutel, electrische ruiten voor en achter, een toerenteller en een kvs-temp meter, de jongste daarna is mijn 16V waar ook al genoeg aan versleuteld is, en de 2CV is 5 jaar gelden tot op de laatste schroef gedemonteerd, gereviseerd, gespoten en weer in elkaar gezet. We houden onszelf wel bezig :D de laatste nieuwe auto die we kochten was een Xsara Picasso maar die is inmiddels ook alweer een paar jaar pleite.

Doe mij inderdaad maar oud blik! daar heb je toch de meeste lol van!
Mechuccio
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Contacteer:

Bericht door Mechuccio »

We zijn vandaag weer verder gegaan met de HY, geen foto's dit keer helaas, maar de remmerij voor zit helemaal in elkaar, de cilinders zijn gereviseerd en nieuwe cupjes zijn gemonteerd. Bij het terugplaatsen hebben we links nog een keer de trommel los moeten halen omdat de bout waar ook de centreernokken aan vast zitten meedraaide met de kroonmoer aan de achterkant, maar goed, al doende men leert.
De trommels draaien nu mooi rond en na een rondje ontluchten van de remmerij remt het spul (van voren iig) zeer fatsoenlijk.
Waar we nog even naar moeten kijken is dat de remdruk iets vertraagd wegvalt. dus je trapt het pedaal in, de remmen remmen, je laat het pedaal los en de remmen remmen nog steeds voor ongeveer een halve seconde.
We hebben iig een een revisiesetje liggen voor de hoofdremcilinder dus mocht het daar in zitten, dan komt het wel goed. en mocht het dat niet zijn, dan vinden we de oorzaak ook wel. Aan de achterremmen zijn we niet toegekomen vandaag omdat het fusee van mijn BX break echt volledig aan gort lag en het eigenlijk levensgevaarlijk was om in die auto te rijden, en omdat mijn meiske er morgen mee naar Nijmegen moet wilde ik wel dat ie in orde was. Daar zijn we ook nog een goeie 2 uur mee bezig geweest en toen begon het te hozen en was de dag wel op.

De HY wordt iig 9 juli gekeurd, en ik heb er alle vertrouwen in dat we haar voor die tijd helemaal tiptop hebben.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Mechuccio schreef:Waar we nog even naar moeten kijken is dat de remdruk iets vertraagd wegvalt. dus je trapt het pedaal in, de remmen remmen, je laat het pedaal los en de remmen remmen nog steeds voor ongeveer een halve seconde.
Dit betekent dat er ergens een weerstand in je systeem zit. De schoenen worden slechts met twee veertjes terug getrokken, dat is een stuk minder kracht dan dat uit je rempedaal komt. Meestal is het de flexibele slang die van binnen aan het verpulveren is.

Hij hoort direct los te laten als je voet van de rem gaat.

Groet,

Ree

ps: tip voor het keuren van je bus: ga naar een station waar ze geen remmenbank hebben. Al remt ie perfect, het is vaak lastig om dit met een remmenbank te bewijzen. En als een keurmeester zijn nek dan niet uit durft te steken...
Mechuccio
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Contacteer:

Bericht door Mechuccio »

Ok, bedankt voor de tip!
Dan gaan we die slangen eens nalopen allemaal.

Het keurstation is de citroendealer in het durp, die maken gewoon nog ouderwets een testrit en hebben geen bank.
Ik ken de problemen daarmee wel. Een vriend van me werkte een paar jaar geleden bij de kwikfit waar ze wel zo'n bank hebben en daar heb ik zo'n oeverloze discussies gehad met de keurmeester (dat ging dan om de BX) maar alle citroens hadden niet functionerende achterremmen en dat lag aan de remdrukverdeler (en dan wees hij de hoogteregelaar aan) en als je hem opkrikte en de rem intrapte was het logisch dat het wiel dan wel remde want dat was een ingebouwd systeem dat de wielen automatisch blokkeerde en weet ik wat nog niet meer allemaal :lol:
Nja, nu kan ik daar wel om lachen maar op die momenten niet. Hoe dan ook.. dat komt dus wel goed!!
We trekken die achterremmen nog even uit elkaar en kijken wat daar gedaan moet worden, er zitten praktisch hagelnieuwe banden onder rondom en roest hebben we buiten de dakgoot nog nergens kunnen vinden. Ze is keihard!
De eerstkomende meeting hoop ik haar te kunnen showen :D
Mechuccio
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Contacteer:

Bericht door Mechuccio »

Vandaag zijn we weer verder gegaan met de HY, de remmen zijn nu rondom van gereviseerde cilinder voorzien, alles wat maar vet wil hebben is weer dik in de grease gezet. De linkerdakgoot is bijna gerestaureerd, nof wat kitten en verven dan kan dat weer. Het gaatje bij de rechterdeur is opengeslepen en daar zetten we binnenkort een nieuw plaatje in.
Nu alleen volgende week nog even 4 remslangen halen want die zien er van buiten al niet meer al te best uit, dus van binnen zullen ze wel helemaal aangevreten zijn, en dan mag ze op voor de APK.
Maar ze heeft vandaag wel voor het eerst sinds 16 jaar een paar meter op eigen kracht gereden :D
Niet ver.... gewoon tot de overkant van de straat waar we een mooi familieportret hebben gemaakt van onze autootjes:

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie