Koelproblemen

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2675
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Koelproblemen

Bericht door LEiPiE »

Nou, hij blijkt nog niet 100% te zijn. Op de heenweg naar Doesburg eenmaal de thermometer zien stijgen naar 95 en weer terug. Op de terugweg wat vaker dat ie naar de 90-95 gaat en dan weer netjes zakt naar de 75.
Eerstvolgende stap is thermostaat er gewoon helemaal uit, is met dit weer toch amper nodig :D
Als het zich dan niet weer voordoet (wat ik vermoed), dan is het dus de thermostaat en komt er wel weer een nieuwe in.
Daarnaast moet ik de ontsteking weer eens opnieuw afstellen, open ik nog wel weer een topic over denk ik (eerst even zoeken :D)).
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gebruikersavatar
ed-hz
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 432
Lid geworden op: do apr 20, 2006 12:41 pm

Re: Koelproblemen

Bericht door ed-hz »

Hoi Leipie,

als ik dit zo hoor zou het ook kunnen dat je radiateur niet zo goed meer is.
Heb je deze al eens later reviseren?
Kan veel verschil maken.

Groeten,

Edwin
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2675
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Koelproblemen

Bericht door LEiPiE »

Heb 'm pas nog doorgespoten, water ging er in en er uit via de daarvoor bedoelde gaten, veel meer kan er toch niet mee te doen zijn?
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2675
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Koelproblemen

Bericht door LEiPiE »

Misschien nog een symptoom: meneer haalt nu niet eens meer de 1:6 kwa verbruik (net weer eens wat bonnetjes ingevoerd bij spritmonitor.de, zie hier) + heet worden + geplof in de uitlaat bij gas terugnemen + uitlaatpot al eens ontploft + klepdekselontluchtingventiel rammelt.
Ik heb het gevoel dat alles samenhangt, maar wat nou wat veroorzaakt... uitlaatpot is nog steeds niet luchtdicht (uiteraard zitten nu weer de koppelingen niet goed en begint deze ontiegelijk <piep>-uitlaatpot nu ook nog eens bij z'n uitlaatpijp uit te scheuren). Ontsteking moet ik nog even controleren dus.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
citrofielnl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 942
Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
Kenteken: 28-BL-ZK
Locatie: Didam Gld
Contacteer:

Re: Koelproblemen

Bericht door citrofielnl »

Hoi,

Klinkt toch als beginnen met een ouderwets rondje ontsteking en kleppen stellen en ventiel checken. Het lijkt er op alsof de verbranding niet optimaal verloopt, met mogelijk allerlei gevolgen die je noemt.

Die uitlaat blijft een probleem, heb al begrepen dat de huidige potten ook niet denderend van kwaliteit zijn, zijn wel anders als die van jou.

gr Teun
HYpeter
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 66
Lid geworden op: wo mei 11, 2005 9:28 pm
Locatie: Gasselternijveen

Re: Koelproblemen

Bericht door HYpeter »

Ewald,

Om ook nog maar wat olie op het vuur te gooien van jouw al oververhitte HY het volgende.
Ik heb een tijdje terug hetzelfde beleefd en toen bleek inderdaad de Thermostaat niet meer goed te werken. Ik heb toen een nieuwe aangeschaft waarbij men mij vroeg welek ik moest hebben. Bleek dat er thermostaten bestaan voor verschillende motortemperaturen (ik dacht iets van types voor 75 graden en iets boven de 80 graden).
Wat ook mogelijk is dat het water wél goed rond gepompt wordt maar dat het in de radiateur niet goed gekoeld wordt door de rijwind en ventilator ten gevolge van het dichtroesten van je radiateur. (vraag maar een HenkHy). Een kenner gaf ons een tip om de radiateur op een simpele manier te testen: laat de motor lopen, neem een stuk krant en hou dit papier voor de radiateur. Werkt de vin goed dan zal de krant tegen de radiateur worden gezogen. Indien de radiateur tussen de koelvinnetjes dicht geroest is, zal de krant op de grond vallen; conclusie: een radiateurrevisie of een nieuwe. (eerste is volgens mij goedkoper)
Succes er mee.
Overigens sluit ik ook eerdere suggesties niet (helemaal) uit : ontsteking niet goed, kleppen stellen(ook heel belangrijk).
HY-team Regio Noord
HY van 74(camper)
Vanaf ongeveer 84 met HY's bezig
Samen met henkhy een loods om te "rommelen met HY"
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2675
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Koelproblemen

Bericht door LEiPiE »

Hee, da's inderdaad wel een handige tip, krant voor de radiator.
Aan de andere kant is dichtroesten niet iets wat van de ene op de andere dag gebeurd en ook niet constant aanwezig is :D

Ik hoop van het weekend met de ontsteking bezig te kunnen gaan, 123 stellen is in principe bijna geen werk maar je moet er wel tijd voor hebben :)
Kleppen heb ik niet al te lang geleden nog gecontroleerd, maar kan geen kwaad dat nog een keer te doen.
Daarnaast verdenk ik m'n klepdekselventiel van kuren...
Carburateur heb ik paar maanden terug nog volledig uit elkaar geschroefd en gereinigd, zag er allemaal goed uit op zich.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2675
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Koelproblemen

Bericht door LEiPiE »

Even een update: thermostaat is er uit en ondertussen hele systeem alweer twee keer los gehad en doorgespoeld (tweede keer vanwege de uitlaat maar weer even de radiateur verwijderd).
Is maar weer afwachten wat er gebeurt...
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gebruikersavatar
ed-hz
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 432
Lid geworden op: do apr 20, 2006 12:41 pm

Re: Koelproblemen

Bericht door ed-hz »

Hoi Leipie,

je kan de werking van de radiateur ook testen door te meten hoe warm het water is als het de radiateur verlaat.
Kijk of je je sensor in de slang na de radiateur kan plaatsen.
Het water moet daar veel koeler zijn dan bovenin.

Als het daar nog steeds heet is kan het je blok niet koelen. Te veel kanaaltjes in je radiateur zitten dan verstopt.
Heb ik ook al eens gehad.

Succes,

Edwin.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
Gebruikersavatar
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1725
Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
Locatie: Asten (N.B.)
Contacteer:

Re: Koelproblemen

Bericht door Otje »

Ik heb toen een nieuwe aangeschaft waarbij men mij vroeg welek ik moest hebben. Bleek dat er thermostaten bestaan voor verschillende motortemperaturen (ik dacht iets van types voor 75 graden en iets boven de 80 graden).
Peter: wàt voor thermostaat (type - merk) heb je uiteindelijk aangeschaft ? Otje heeft een prachtig (door een vorig eigenaar ingebouwd) thermostaatklokje (merk "Equus") en is zèlfs verbonden met een thermostaat (o.i.d. ...) welke aan de rechterzijkant van het motorblok zit "in-gebout". Ik heb echter nooit het genoegen gehad enige beweging in dat klokje waar te nemen ... En: is het mogelijk een thermostaat zèlf in een bestaande koelslang in te bouwen of moet daar een aangepaste slang voor worden geplaatst ?
Daarnaast (al "googelend") vraag ik me af of mijn "Equus-klokje" geen "olie-temperatuurmeter" is i.p.v. een "koelwater-temperatuurmeter". Het klokje loopt van 40*C naar 140*C. Lijkt me onderhand meer een "stoom-temperatuurmeter".
Groet, Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 675
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:17 pm

Re: Koelproblemen

Bericht door Joost »

Ottje een thermostaat zit standaard in een HY, volgens mij ben jij in de war met een temperatuursensor.

Die hoort bij je temperatuur meter en kan inderdaad in de kop zitten, zo zit hij bij mij ook.
Ik weet niet welk merk ik heb, maar ze zijn universeel te koop. Compleet met sensor denk ik.

met een bereik van 40 tot 140 graden kun je zowel water- als olietemperatuur meten. Dat maakt opzich niet uit.
140 graden zul je niet gauw halen.
Ik geloof dat de mijne van 40 tot 120 gaat.
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1537
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 9:06 pm
Contacteer:

Re: Koelproblemen

Bericht door ghys »

Heb 'm pas nog doorgespoten, water ging er in en er uit via de daarvoor bedoelde gaten, veel meer kan er toch niet mee te doen zijn?
Na de grondige revisie van mijn HY motor wilde ik de oude radiateur herplaatsen en aansluiten. Op dezelfde wijze doorgespoten. Kwam wel wat rommel mee maar ach kwam erin en kwam er weer uit. Lieftallig broertje die bij een radiateur revisiebedrijf werkt heeft hem via een druktest beter getest en jawel lekte er aan alle kanten uit. Kortom hij was toe aan revisie en maar goed ook want achteraf bleek het oude radiateur blok compleet dicht te zetten met zooi.
Nu voorzien van nieuw koelblok en kan er jaren tegenaan.

Dus enkel doorspuiten met een tuinslang zegt niet altijd alles...
Gebruikersavatar
Boris
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Berichten: 37
Lid geworden op: ma jul 08, 2013 6:07 pm
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Koelproblemen

Bericht door Boris »

LEiPiE schreef:Misschien nog een symptoom: meneer haalt nu niet eens meer de 1:6 kwa verbruik (net weer eens wat bonnetjes ingevoerd bij spritmonitor.de, zie hier) + heet worden + geplof in de uitlaat bij gas terugnemen + uitlaatpot al eens ontploft + klepdekselontluchtingventiel rammelt.
Ik heb het gevoel dat alles samenhangt, maar wat nou wat veroorzaakt... uitlaatpot is nog steeds niet luchtdicht (uiteraard zitten nu weer de koppelingen niet goed en begint deze ontiegelijk <piep>-uitlaatpot nu ook nog eens bij z'n uitlaatpijp uit te scheuren). Ontsteking moet ik nog even controleren dus.
Ik weet niet of mensen die nog lezen, aangezien het een bericht uit 2011 is, maar dit is exact t zelfde probleem (koeling) als ik nu heb met mijn getHY! :-S

Radiator gereviseerd, elektrische onsteking erin, thermometer redelijk nieuw dacht ik, moet ik ff checken bij mn monteur die nu op vakantie is...
Als ie op temp is, dan moet je met de choke rijden, anders kom je niet vooruit en de 'quote' van LEiPiE geldt ook erbij. En na paar KM kookt ie over... Geen koppakking stuk, hebben we al eens gehad en is gerepareerd.

Iemand enig idee?
LEiPiE, ik neem aan dat jij ondertussen het probleem hebt opgelost? ;-)
Citroen HY EDF Nacelle, Get HY on our supply! eigendom van DJ School Utrecht
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2675
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Koelproblemen

Bericht door LEiPiE »

Haha mja ondertussen is alles al weer een paar keer los geweest enzo. Hij reed net weer aardig maar heeft nu weer andere kuren. Kop een keer natrekken kan sowieso geen kwaad als die koppakking vrij recent vervangen is
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Koelproblemen

Bericht door JanW »

Choke nodig bij warme motor en dan te warm worden kan duiden op een te arm mengsel. Dat kan weer door valse lucht, verkeerde carburateurafstelling of een lekke koppakking. Als de koppakking recent is vernieuwd kan valse lucht een oorzaak zijn (inlaatspruitstuk, carburateurvoet) of, als de kop niet nagetrokken is, wederom een lekke koppakking. De kopbouten moeten 1 à 2 keer nagetrokken worden omdat de pakking zich gaat zetten door temperatuurswisselingen. Er zijn minder goede koppakkingen in omloop die snel defect zijn .
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Plaats reactie