Sputteren bij hoge toeren
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma mei 09, 2011 3:48 pm
- Locatie: Losser
- Contacteer:
Re: Sputteren bij hoge toeren
Cees, bij mij stak er nog een stukje uit ,die heb ik met een moordenaar er weer uit getrokken.
- CeesKromhout
- HY Forum Expert
- Berichten: 100
- Lid geworden op: wo feb 04, 2009 2:27 pm
- Kenteken: AM-54-01
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: Sputteren bij hoge toeren
Ik heb via dat luik gekeken....................en al behoorlijk geweld gebruikt om de pen er nog uit te trekken. Ik ben bang dat ik het koppeling huis kapot maak als ik nog meer/ harder probeer.
Maar ik kan toch niet de enige stommeling zijn...........hoe lost men dit op??
Maar ik kan toch niet de enige stommeling zijn...........hoe lost men dit op??
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2675
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Sputteren bij hoge toeren
Mja, is domme pech... ik heb het ook twee keer (ezels...) voor elkaar gekregen.
Ik gebruikte een inbussleutel, had het geluk dat zowel de inbus boog en de startmotor niet sterk genoeg was om verder door te duwen.
Kun je een foto maken van de situatie?
Ik gebruikte een inbussleutel, had het geluk dat zowel de inbus boog en de startmotor niet sterk genoeg was om verder door te duwen.
Kun je een foto maken van de situatie?
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Re: Sputteren bij hoge toeren
Ik ben de pin ook wel eens vergeten.
Gelukkig er toen gewoon uit kunnen krijgen. Voor het afstellen van de ontsteking kan je strobe lamp gebruiken, met markeringen op de krukas v-snaar pulley. Is waarschijnlijk een betere manier van afstellen. Zie je meteen of de vervroeging goed werkt.
Success Leo

Success Leo
HY rijder sinds 1995.
- CeesKromhout
- HY Forum Expert
- Berichten: 100
- Lid geworden op: wo feb 04, 2009 2:27 pm
- Kenteken: AM-54-01
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: Sputteren bij hoge toeren
Vertel...........!!!!! Mijn oude Ford motor stelde ik óok altijd met de stroboscoop af, dus die lamp heb ik gewoon liggen, maar waar vind ik de "markering" ???
- CeesKromhout
- HY Forum Expert
- Berichten: 100
- Lid geworden op: wo feb 04, 2009 2:27 pm
- Kenteken: AM-54-01
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: Sputteren bij hoge toeren
Door de meldingen dat anderen de pen er wél weer uit kregen heb ik "alles" in de buurt van de pen er afgeschroefd.
Nu kon ik meer kracht zetten ( en was natuurlijk pissig dat het anderen wél lukte) en verdomd hij is er uit.
Hé hé
De schuine kant van de tip is onbeschadigd, dus het gat in het viegwiel hoort er ook nog te zitten.
Blijft het probleem van het sputteren..........ik wacht de bestelde ( derde) bobine af...............en anders breng ik hem naar een garage.
Een frisse blik helpt mischien. Ik heb alles al vernieuwd............bobine bougies condensator brandstofpomp carburateur schoongemaakt verdeler er uit en bekeken............bougie kabels zijn zo goed als nieuw.........ik geef het dan op.
Nu kon ik meer kracht zetten ( en was natuurlijk pissig dat het anderen wél lukte) en verdomd hij is er uit.
Hé hé
De schuine kant van de tip is onbeschadigd, dus het gat in het viegwiel hoort er ook nog te zitten.
Blijft het probleem van het sputteren..........ik wacht de bestelde ( derde) bobine af...............en anders breng ik hem naar een garage.
Een frisse blik helpt mischien. Ik heb alles al vernieuwd............bobine bougies condensator brandstofpomp carburateur schoongemaakt verdeler er uit en bekeken............bougie kabels zijn zo goed als nieuw.........ik geef het dan op.
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2675
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Sputteren bij hoge toeren
Niet, die moet je helaas zelf op de poelie schilderen, met behulp van - je raad het al - de timing pin.CeesKromhout schreef:Vertel...........!!!!! Mijn oude Ford motor stelde ik óok altijd met de stroboscoop af, dus die lamp heb ik gewoon liggen, maar waar vind ik de "markering" ???
Het idee is dat je het punt dat de timing pin aangeeft dus op de poelie aangeeft, zodat je bij een volgende afstelronde alleen maar de poelie goed hoeft te draaien en als toegevoegde waarde kun je met draaiende motor met de stroboscoop kijken wat er gebeurd.
Ik durf alleen zo uit m'n hoofd niet aan te geven wat je precies waar op de poelie moet zetten wil het accuraat zijn. Ik gebruik het puur in plaats van de timing pin en heb dus een witte streep op 12 uur op de poelie gezet.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Re: Sputteren bij hoge toeren
Het zit je niet mee Cees.
Begrijp ik het nu goed dat de pin waarmee je de boel wilde afstellen afgebroken is in het vliegwiel?
Als er nog stukje uitsteekt kan je het met een tang proberen maar gezien de dikte van de pen (dun dus) is het maar van korte duur. Uitboren gaat niet lukken gezien alle opbstakels..of zou het doorkijkluikje uitkomst bieden.
Is alweer even geleden dat ik mijn motor heb afgesteld met een dergelijke pen maar als het gat geheel door het vliegwiel heen gaat zou je hem ook door kunnen tikken?
Begrijp ik het nu goed dat de pin waarmee je de boel wilde afstellen afgebroken is in het vliegwiel?
Als er nog stukje uitsteekt kan je het met een tang proberen maar gezien de dikte van de pen (dun dus) is het maar van korte duur. Uitboren gaat niet lukken gezien alle opbstakels..of zou het doorkijkluikje uitkomst bieden.
Is alweer even geleden dat ik mijn motor heb afgesteld met een dergelijke pen maar als het gat geheel door het vliegwiel heen gaat zou je hem ook door kunnen tikken?
- CeesKromhout
- HY Forum Expert
- Berichten: 100
- Lid geworden op: wo feb 04, 2009 2:27 pm
- Kenteken: AM-54-01
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: Sputteren bij hoge toeren
Ghijs,
Ik heb de pen er inmiddels uit. Maar omdat te kunnen doen heb ik de dwarsbalk los gehaald, zie mijn andere probleem in het forum.
Om die terug te kunnen plaatsen schrijft het handboek voor om een krik onder het "paard" te plaatsen. De twqee bevestigingspunten zouden dan zo'n 3 mm verder uit elkaar komen, zodat je de bouten kan monteren.
Ik weet alleen niet wat "het paard" is. Ik heb de krik onder de dwarsbalk ven het chassis geplaatst.............maar helaas gebeurt er dan niks.
Ik heb de pen er inmiddels uit. Maar omdat te kunnen doen heb ik de dwarsbalk los gehaald, zie mijn andere probleem in het forum.
Om die terug te kunnen plaatsen schrijft het handboek voor om een krik onder het "paard" te plaatsen. De twqee bevestigingspunten zouden dan zo'n 3 mm verder uit elkaar komen, zodat je de bouten kan monteren.
Ik weet alleen niet wat "het paard" is. Ik heb de krik onder de dwarsbalk ven het chassis geplaatst.............maar helaas gebeurt er dan niks.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 251
- Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
- Locatie: Veldhoven
Re: Sputteren bij hoge toeren
Hi Cees,
Het paard is het 'chassis' van de aandrijflijn - dus de complete vooras met motor & versnellingsbak etc. Het paard kun je met 4 bouten ontkoppelen van de rest van de bus en er onderuit rijden.
Wat het handboek denk ik bedoelt, is dat je de dwarsbalk tussen de voorwielen moet ondersteunen; het deel waar de versnellingsbak boven hangt.
Groeten, Matthijs
Het paard is het 'chassis' van de aandrijflijn - dus de complete vooras met motor & versnellingsbak etc. Het paard kun je met 4 bouten ontkoppelen van de rest van de bus en er onderuit rijden.
Wat het handboek denk ik bedoelt, is dat je de dwarsbalk tussen de voorwielen moet ondersteunen; het deel waar de versnellingsbak boven hangt.
Groeten, Matthijs
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1054
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Re: Sputteren bij hoge toeren
Weet je zeker dat de bougiekabels tijdens het rijden nergens aan massa kunnen komen? Het kan al te veel zijn als ze in aanraking komen met de ommanteling van de chokekabel en via deze weg voor een valse massa zorgen, dan kan de motor overslaan. Dit heb ik zelf aan de hand gehad en zeer lang naar gezocht.CeesKromhout schreef:.....bougie kabels zijn zo goed als nieuw.........ik geef het dan op.
Re: Sputteren bij hoge toeren
Een paar jaar geleden had ik soortgelijke problemen. Toen bleken de bougie verlengers, gescheurd door roest, en sloegen er vonkjes over.
Dit zag ik pas toen ik een keer in het donker de motor liet draaien. Je kon het geknetter van de vonkjes ook horen.
Toen plastic pijpjes over de kabels/ bougies, en de bougie kabels vervangen. (Zijn trouwens identiek aan die voor de Volvo B18/ B20 motoren! Setje gekocht voor € 10)
Succes
Leo
Dit zag ik pas toen ik een keer in het donker de motor liet draaien. Je kon het geknetter van de vonkjes ook horen.
Toen plastic pijpjes over de kabels/ bougies, en de bougie kabels vervangen. (Zijn trouwens identiek aan die voor de Volvo B18/ B20 motoren! Setje gekocht voor € 10)
Succes
Leo
HY rijder sinds 1995.
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Sputteren bij hoge toeren
Het hele verhaal lezend + mijn eigen ervaringen daar bovenop: heb destijds bij Geert Bukkems nieuwe bougies, bougieverlengers en isolatiepijpjes gehaald. De pijpjes die ik kreeg zijn eigenlijk bestemd voor een DS; je hebt er twee nodig die je doormidden zaagt om de juiste lengte voor een HY te creëren. Kost haast nix maar mijn probleem was wèl verholpen. Had voordien de "oude" verlengers (met zo'n rubberen coating) die uiteindelijk bleken te "lekken", vooral als het hele spul flink heet werd. 't Is het proberen waard !
Succes !
Gert
Succes !
Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
- CeesKromhout
- HY Forum Expert
- Berichten: 100
- Lid geworden op: wo feb 04, 2009 2:27 pm
- Kenteken: AM-54-01
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: Sputteren bij hoge toeren
Ik heb o.a. nieuwe bougie kabels, nieuwe bougies en een nieuwe bobine van Geert Bukkems. Maar waar zitten de bougie verlengers?
Ik heb een zg "Traction" motor.............en test de motor zonder de binnen- motorkap en alle bougie kabels zorgvuldig loshangend, dus nergens tegen metaal.
Ik heb een zg "Traction" motor.............en test de motor zonder de binnen- motorkap en alle bougie kabels zorgvuldig loshangend, dus nergens tegen metaal.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 304
- Lid geworden op: do apr 22, 2004 10:09 pm
- Locatie: Heeze
- Contacteer:
Re: Sputteren bij hoge toeren
Cees, jij hebt geen bougieisolatie pijpjes en geen verlengers, deze heeft de motor van voor 1963 niet.