Sputteren bij hoge toeren
- CeesKromhout
- HY Forum Expert
- Berichten: 100
- Lid geworden op: wo feb 04, 2009 2:27 pm
- Kenteken: AM-54-01
- Locatie: Katwijk aan zee
Sputteren bij hoge toeren
Onze HY loopt rottig bij hoge toeren. Ik dacht eerst aan het koude weer, omdat het me opviel toen ik een behoorlijk stuk gereden had met de radiatorhoes ervoor in de vorst periode. Ik dacht dat HY te weinig zuurstof kreeg doordat de lucht in de motor ruimte heet werd.
Ik heb daarom nu de carburateur en ontsteking opnieuw afgesteld, zodat hij stationair mooi loopt. Uiteraard zonder hoes ervoor.
Maar als ik het gas echt intrap, begint HY te sputteren.
In onze bus zit een Traction motor met nog 6 Volt en de gewone ontsteking........nooit moeite met afstellen gehad........wél last met een schuimrubber luchtfilter die ik te vast had gezet, zodat er kennelijk te weinig zuurstof in de carburateur kwam.
Waar moet ik naar kijken?
Ik heb daarom nu de carburateur en ontsteking opnieuw afgesteld, zodat hij stationair mooi loopt. Uiteraard zonder hoes ervoor.
Maar als ik het gas echt intrap, begint HY te sputteren.
In onze bus zit een Traction motor met nog 6 Volt en de gewone ontsteking........nooit moeite met afstellen gehad........wél last met een schuimrubber luchtfilter die ik te vast had gezet, zodat er kennelijk te weinig zuurstof in de carburateur kwam.
Waar moet ik naar kijken?
Re: Sputteren bij hoge toeren
Hoi Cees,
krijgt je motor voldoende brandstof?
Is de pomp goed en zijn je brandstoffilters schoon?
Edwin
krijgt je motor voldoende brandstof?
Is de pomp goed en zijn je brandstoffilters schoon?
Edwin
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 251
- Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
- Locatie: Veldhoven
Re: Sputteren bij hoge toeren
Hi Cees,
Je kunt eens het luchtfilter verwijderen, mocht dat de ademnood veroorzaken, dan merk je dat snel.
Bij dit soort klachten denk ik echter veel eerder aan de ontsteking. Wellicht versleten bobine die bij hoge toerentallen onvoldoende energie laadt. Tevens eens de condensator vervangen (kost bijna niets en is vaak erg oud en versleten).
Je schrijft over zuurstoftekort maar in de praktijk gaat het gewoon om voldoende lucht (en daarmee dus zuurstof). Bij warme lucht is de vulling minder wat resulteert in iets minder mooie verbranding en dus iets minder trekkracht. Echter, als de motor voldoende lucht krijgt, dan zal de temperatuur van de lucht niet de klachten veroorzaken die je beschrijft.
Succes!
Matthijs
Je kunt eens het luchtfilter verwijderen, mocht dat de ademnood veroorzaken, dan merk je dat snel.
Bij dit soort klachten denk ik echter veel eerder aan de ontsteking. Wellicht versleten bobine die bij hoge toerentallen onvoldoende energie laadt. Tevens eens de condensator vervangen (kost bijna niets en is vaak erg oud en versleten).
Je schrijft over zuurstoftekort maar in de praktijk gaat het gewoon om voldoende lucht (en daarmee dus zuurstof). Bij warme lucht is de vulling minder wat resulteert in iets minder mooie verbranding en dus iets minder trekkracht. Echter, als de motor voldoende lucht krijgt, dan zal de temperatuur van de lucht niet de klachten veroorzaken die je beschrijft.
Succes!
Matthijs
- CeesKromhout
- HY Forum Expert
- Berichten: 100
- Lid geworden op: wo feb 04, 2009 2:27 pm
- Kenteken: AM-54-01
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: Sputteren bij hoge toeren
Bedankt voor de tips.
Het luchtfilter heb ik er al afgehaald maar dat hielp niks. De opmerking over de brandstofpomp zou het wel eens kunnen zijn.
Want daar had ik al twijfels over. Die ga ik éerst vernieuwen
bedankt
Het luchtfilter heb ik er al afgehaald maar dat hielp niks. De opmerking over de brandstofpomp zou het wel eens kunnen zijn.
Want daar had ik al twijfels over. Die ga ik éerst vernieuwen
bedankt
- CeesKromhout
- HY Forum Expert
- Berichten: 100
- Lid geworden op: wo feb 04, 2009 2:27 pm
- Kenteken: AM-54-01
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: Sputteren bij hoge toeren
Brandstof pomp ( en luchtfilter) vernieuwd, maar ik ben nog niet tevreden. Ik had de bobine al vervangen door een NOS type welke in een gesloten bus verpakt zat, maar die dus al wél erg oud is.......een nieuwe condensator , bougies en contactpunten gemonteerd.
Ik denk dat ik de oude bobine........en daarna een ander condensator maar ga wisselen om te kijken of dat verschil maakt.
Het probleem is wél anders. Nu lijkt het alleen maar of bij 80 km en hoger af en toe een ontsteking mist. Ik hoorde zelfs een keer een nabrander in de uitlaat.
Suggesties zijn méer dan welkom
Ik denk dat ik de oude bobine........en daarna een ander condensator maar ga wisselen om te kijken of dat verschil maakt.
Het probleem is wél anders. Nu lijkt het alleen maar of bij 80 km en hoger af en toe een ontsteking mist. Ik hoorde zelfs een keer een nabrander in de uitlaat.
Suggesties zijn méer dan welkom
Re: Sputteren bij hoge toeren
Ik zou beginnen met een nieuwe (dus niet NOS) bobine.
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1058
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Re: Sputteren bij hoge toeren
...en ik zou beginnen met nieuwe (goede) bougies en bougiekabels en dan zorgen dat de kabels nergens aan massa komen te liggen, want (oude) kabels kunnen makkelijk doorslaan! Slechte nieuwe kabels trouwens ook. Kijk ook eens of de extenders die op de bougies zitten nog wel goed zitten en niet tegen de bougieschacht aan kunnen liggen (bijvoorbeeld).
- CeesKromhout
- HY Forum Expert
- Berichten: 100
- Lid geworden op: wo feb 04, 2009 2:27 pm
- Kenteken: AM-54-01
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: Sputteren bij hoge toeren
Probleem opgelost. Eigenlijk was de benzinepomp het probleem, maar omdat ik meteen de bougies, contactpunten........enz, maar óok de bobine, die ik nog in zijn orginele verpakking had liggen............vernieuwd had, maakte ik er een nieuw probleem bij.
De NOS bobine blijkt niet goed ( meer).....en na terug zetten van de oude bobine draait de HY weer zoals je van zo'n ouderwetse auto mag verwachten.
Bedankt voor de adviezen
De NOS bobine blijkt niet goed ( meer).....en na terug zetten van de oude bobine draait de HY weer zoals je van zo'n ouderwetse auto mag verwachten.
Bedankt voor de adviezen
Re: Sputteren bij hoge toeren
Prima,
mooi dat ie weer lekker loopt!
Edwin
mooi dat ie weer lekker loopt!
Edwin
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 304
- Lid geworden op: do apr 22, 2004 10:09 pm
- Locatie: Heeze
- Contacteer:
Re: Sputteren bij hoge toeren
Zo zie je maar uiteindelijk komt alles goed
- CeesKromhout
- HY Forum Expert
- Berichten: 100
- Lid geworden op: wo feb 04, 2009 2:27 pm
- Kenteken: AM-54-01
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: Sputteren bij hoge toeren
Nou, dat goed komen zullen we dan maar hopen. Voorlopig weet ik het even niet meer. Na de eerste rit kwam het oude probleem van ( het lijkt wel) een ontsteking overslaan bij hogere toeren terug. Nieuwe bobine was in bestelling, maar ik dacht ik haal de verdeler er even uit om te kijken of er daar geen sluiting kan ontstaan en gelijk de contacten nog eens afstellen. Géen gekke dingen gezien, wéer een andere condensator gemonteerd. Verdeler terug geplaatst, pen in gat - vliegwiel geplaatst en ontsteking afgesteld.
En toen met m'n stomme kop vergeten de pen er uit te halen voordat ik starte. Ik heb notabene er een touwtje aan, wat ik aan een knop op het dashboard bind. Die pen krijg ik er dus niet meer uit. Waarschijnlijk aan de binnenkant van het koppelinghuis omgebogen
Nu draait de motor( voor zover je dat kan zeggen) op een of twee cilinders. Dus de ontsteking staat ......of is .........niet goed.
Máaaaaaar die ontsteking kan ik dus alleen goed afstellen met die pen.
Kan ik die pen afzagen en het restant naar binnen tikken zodat dat onderin het koppelinghuis terecht komt????
Dan moet ik dus nogwel het geluk hebben dat het gat in het vliegwiel "er nog is".
En toen met m'n stomme kop vergeten de pen er uit te halen voordat ik starte. Ik heb notabene er een touwtje aan, wat ik aan een knop op het dashboard bind. Die pen krijg ik er dus niet meer uit. Waarschijnlijk aan de binnenkant van het koppelinghuis omgebogen
Nu draait de motor( voor zover je dat kan zeggen) op een of twee cilinders. Dus de ontsteking staat ......of is .........niet goed.
Máaaaaaar die ontsteking kan ik dus alleen goed afstellen met die pen.
Kan ik die pen afzagen en het restant naar binnen tikken zodat dat onderin het koppelinghuis terecht komt????
Dan moet ik dus nogwel het geluk hebben dat het gat in het vliegwiel "er nog is".
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 251
- Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
- Locatie: Veldhoven
Re: Sputteren bij hoge toeren
Damn...het zit je niet mee... Gat ik het vliegwiel zal er nog wel zitten, dat sla je volgens mij niet zomaar kapot.
Volgende keer misschien boortje gebruiken. Dat is gehard staal en breekt eerder dan dat het buigt.
Succes Cees!
Volgende keer misschien boortje gebruiken. Dat is gehard staal en breekt eerder dan dat het buigt.
Succes Cees!
- CeesKromhout
- HY Forum Expert
- Berichten: 100
- Lid geworden op: wo feb 04, 2009 2:27 pm
- Kenteken: AM-54-01
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: Sputteren bij hoge toeren
Ik heb HY weer lopend gekregen door de verdeler in de mij bekende stand te zetten en op het gehoor verder af te stellen. Uiteraard nadat ik eerst met de slinger had geprobeerd of het spul nog kon draaien.
HY draait nog hetzelfde, dus goed bij lage toeren en sputterend bij hoger toeren....schiet mij maar lék.
Ik hoop nog advies te krijgen of ik het pennetje aan de buitenkant af kan zagen en het restant naar binnen kan tikken. Dan kan ik daarna proberen of het afstel gaatje in het vliegwiel terug te vinden is.....................zonder de hele boel open te maken.
Of is dat eenvoudiger dan ik denk??
HY draait nog hetzelfde, dus goed bij lage toeren en sputterend bij hoger toeren....schiet mij maar lék.
Ik hoop nog advies te krijgen of ik het pennetje aan de buitenkant af kan zagen en het restant naar binnen kan tikken. Dan kan ik daarna proberen of het afstel gaatje in het vliegwiel terug te vinden is.....................zonder de hele boel open te maken.
Of is dat eenvoudiger dan ik denk??
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 251
- Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
- Locatie: Veldhoven
Re: Sputteren bij hoge toeren
Cees, zou je via het inspectieluik op de bak iets kunnen doen?