Koelproblemen
Re: Koelproblemen
Heren, hoe is t afgelopen met jullie koelproblemen?
Gr Jan
Gr Jan
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
- Boris
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 37
- Lid geworden op: ma jul 08, 2013 6:07 pm
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Koelproblemen
Nou. helaas is t nog steeds misery 
- We hebben nu een andere carb. sproeiers van de oude waren wel zoals die van in de boekjes helaas.
- Waterpomp gaan we nu reviseren,
- We zijn op zoek naar een 'nieuwe' kachelkraan
- Oliepomp wordt ook gereviseerd.
- Radiateur is nog een keer schoongemaakt, maar misschien dat we t koelblok daar ook van laten vervangen.
Dat van die koppakking en valse lucht speel ik ff door, alleen mijn monteur is behoorlijk ervaren, dus zal ie dat wrs wel gechecked hebben...
Kortom we modderen nog wat aan

- We hebben nu een andere carb. sproeiers van de oude waren wel zoals die van in de boekjes helaas.
- Waterpomp gaan we nu reviseren,
- We zijn op zoek naar een 'nieuwe' kachelkraan
- Oliepomp wordt ook gereviseerd.
- Radiateur is nog een keer schoongemaakt, maar misschien dat we t koelblok daar ook van laten vervangen.
Dat van die koppakking en valse lucht speel ik ff door, alleen mijn monteur is behoorlijk ervaren, dus zal ie dat wrs wel gechecked hebben...
Kortom we modderen nog wat aan

Citroen HY EDF Nacelle, Get HY on our supply! eigendom van DJ School Utrecht
Re: Koelproblemen
Hi Boris,
Eerder meldde je dat de radiator was gereviseerd, nu overweeg je het koelblok te vervangen.
Vroeger werd de motor van mijn HY knap heet, sinds de radiator werd gereviseerd/ er een nieuw koperen in plaats van ijzeren blok ingezet werd, geen koel problemen meer gehad. Voor gereviseerde radiators kan je terecht bij het HY Team magazijn (ruil), en gespecialiseerde bedrijven.
De originele ijzeren blokken roesten, waardoor er minder lucht door gaat. Uiteraard moet de thermostaat goed werken.
Succes
Leo
Eerder meldde je dat de radiator was gereviseerd, nu overweeg je het koelblok te vervangen.
Vroeger werd de motor van mijn HY knap heet, sinds de radiator werd gereviseerd/ er een nieuw koperen in plaats van ijzeren blok ingezet werd, geen koel problemen meer gehad. Voor gereviseerde radiators kan je terecht bij het HY Team magazijn (ruil), en gespecialiseerde bedrijven.
De originele ijzeren blokken roesten, waardoor er minder lucht door gaat. Uiteraard moet de thermostaat goed werken.
Succes
Leo
HY rijder sinds 1995.
- Boris
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 37
- Lid geworden op: ma jul 08, 2013 6:07 pm
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Koelproblemen
Hey Leo,
Klopt, dat was niet correct vermeld van mij
Hij was niet gereviseerd, maar gerepareerd (scheur)
Dus revisie is nog steeds wenselijk. Ik neem wel ff contact op met t HY team
Klopt, dat was niet correct vermeld van mij

Hij was niet gereviseerd, maar gerepareerd (scheur)

Dus revisie is nog steeds wenselijk. Ik neem wel ff contact op met t HY team

Citroen HY EDF Nacelle, Get HY on our supply! eigendom van DJ School Utrecht
Re: Koelproblemen
Bij dit soort motoren en koelsystemen is bekend dat ze vaak intern dichtslibben omdat in vroegere tijden er nog geen fatsoenlijke koelvloeistoffen voorhanden waren en dus gewoon water werd gebruikt.
Wat je kunt overwegen is proberen de ketelsteen te verwijderen.
- Bij de radiator kan de bovenbak er vaak gemakkelijk afgesoldeerd worden en kunnen de interne kanalen worden doorgestoken.
Sommigen gebruiken ketelsteen-oplossers met goed resultaat. Schoonmaak azijn of iets dergelijks bij warme motor; niet te lang laten zitten!!!
- Dit soort blokken zit soms verrassend vol met rotzooi. Je zou de eerste niet zijn die, na het verwijderen van een vriesdop, tegen een aangekoekte roestmassa aankijkt die de koelwatercirculatie ernstig bemoeilijkt of blokkeert. Die troep kan weggestoken worden met een dunne stevige pook. Je zult verbaasd staan hoeveel troep er in een blok kan zitten.
Wat ik wil zeggen is dat je nieyt alleen moet focussen op de radiator. Vaak is het een combinatie van factoeren die de koeling uiteindelijk de nek omdraait.
PS: als je blok recent open is geweest en schoongemaakt is, gaat het motor-verhaal niet op natuurlijk
Wat je kunt overwegen is proberen de ketelsteen te verwijderen.
- Bij de radiator kan de bovenbak er vaak gemakkelijk afgesoldeerd worden en kunnen de interne kanalen worden doorgestoken.
Sommigen gebruiken ketelsteen-oplossers met goed resultaat. Schoonmaak azijn of iets dergelijks bij warme motor; niet te lang laten zitten!!!
- Dit soort blokken zit soms verrassend vol met rotzooi. Je zou de eerste niet zijn die, na het verwijderen van een vriesdop, tegen een aangekoekte roestmassa aankijkt die de koelwatercirculatie ernstig bemoeilijkt of blokkeert. Die troep kan weggestoken worden met een dunne stevige pook. Je zult verbaasd staan hoeveel troep er in een blok kan zitten.
Wat ik wil zeggen is dat je nieyt alleen moet focussen op de radiator. Vaak is het een combinatie van factoeren die de koeling uiteindelijk de nek omdraait.
PS: als je blok recent open is geweest en schoongemaakt is, gaat het motor-verhaal niet op natuurlijk
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
- Boris
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 37
- Lid geworden op: ma jul 08, 2013 6:07 pm
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Koelproblemen
Thx voor de tips!
Bijna alles is al nagekeken en gereviseerd onderhand, haha. We zijn nu ook bezig met de waterpomp, oliepomp, kachelkraan, carb al vervangen en dan blijft er volgens mij niets meer over dat we niet al hebben gehad
Bijna alles is al nagekeken en gereviseerd onderhand, haha. We zijn nu ook bezig met de waterpomp, oliepomp, kachelkraan, carb al vervangen en dan blijft er volgens mij niets meer over dat we niet al hebben gehad

Citroen HY EDF Nacelle, Get HY on our supply! eigendom van DJ School Utrecht
Re: Koelproblemen
En het inwendige van de motor?
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
- Boris
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 37
- Lid geworden op: ma jul 08, 2013 6:07 pm
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Koelproblemen
En dan doel je op? Er is behoorlijk wat gebeurt, maar dat heeft mijn monteur gedaan, heb r zelf te weinig verstand van. Als je wat noemt, misschien dak t dan weet ;-P
Citroen HY EDF Nacelle, Get HY on our supply! eigendom van DJ School Utrecht
Re: Koelproblemen
Er is zeker een hoop gebeurd. Maar is de motor ook open geweest of gecontroleerd op inwendige vervuiling/verstopping van het koelcircuit, evenals de radiator? Zie je bellen onder de radiatordop, zie je het water stromen als je gas geeft?
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: Koelproblemen
dubbel post,
sorry mensen, op mijn foon zie ik niet alles even goed. Ik zag niet dat ik aan het quoten was
Hoe kan ik een bericht verwijderen?
sorry mensen, op mijn foon zie ik niet alles even goed. Ik zag niet dat ik aan het quoten was
Hoe kan ik een bericht verwijderen?
Laatst gewijzigd door JanW op wo jan 28, 2015 1:54 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
- Boris
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 37
- Lid geworden op: ma jul 08, 2013 6:07 pm
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Koelproblemen
De motor is helemaal open geweest en schoongemaakt, koppakking vervangen, versnellingsbak gereviseerd etc, noem t maar op ;-P
Citroen HY EDF Nacelle, Get HY on our supply! eigendom van DJ School Utrecht
Re: Koelproblemen
Wat een werk is er al verricht. Dan blijft over een intern verstopte radiateur, lekke koppakking (niet nagetrokken?) of een kapotte waterpomp(niet erg waarschijnlijk).
Laatst gewijzigd door JanW op wo jan 28, 2015 1:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: Koelproblemen
Dan is dit de eerste verdachte. Haal hem los, en kijk of het goed doorstroomt. Waarschijnlijk heeft een vorige eigenaar er zo af toe een scheutje water bijgegooid, en zit ie vol met kalk. Ontakalken is een optie, maar als hij al eens gescheurd is, zou ik gewoon voor een nieuw koelblok gaan.Boris schreef:Hij was niet gereviseerd, maar gerepareerd (scheur)
Re: Koelproblemen
dubbel post svp verwijderen
Laatst gewijzigd door JanW op wo jan 28, 2015 1:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: Koelproblemen
dubbel post
Laatst gewijzigd door JanW op wo jan 28, 2015 1:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938