Boris,
dank zij een tip van "Jan W" (in een ànder topic) kwam ik vandaag op deez' site terecht: http://www.kulsdom.be/Koelingsproblemen.htm
Heb zo'n flauw vermoeden dat er wel meerdere rHYders hun koelsysteem eens een keertje helemaal schoon willen spoelen ...
Voordeel is dat bij het gebruik van die caustic-soda er geen enkel plekje wordt overgeslagen.
Nadeel echter (heb er zelf in het verleden (oude) houten meubel(tje)s mee geloogd ...) is dat het aardig agressief spul is (voor je huid in ieder geval; die lost er compleet in op !).
Ja, dat logen ken ik; met dat spul ging t prima. Mooie rimpels in je handen. Ik ging daarna altijd het hout en gereedschappen even spoelen met azijn waardoor het kleverige loog onmiddellijk werd geneutraliseerd; en azijn laat zich zeer gemakkelijk met water wegspoelen. Bij een koelsysteem zou je dat ook kunnen doen. Bijv een kopje azijn en de motor even laten draaien en even spoelen. Ik zie dat Ben Kulsdom één en ander uitgebreid heeft beschreven op zijn fraaie site. Ik heb het loog gebruikt bij ondere andere mijn traction die daarna bij 30 of meer graden niet meer warm liep in de file terwijl er een 78 graden thermostaat in zit. Ik koos voor loog omdat, toen ik de auto kreeg, het koelsysteem vol zat met mayonaise en dikke aanslag agv olie in het systeem. Het werd prachtig schoon. En de koelvloeistof bleef langdurig schoon. Kalk lost ook prima op in schoonmaak azijn maar dat is weer niet zo goed voor het ijzer en de soldeer in de radiator.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Thx voor de tip! Ik zal eens vragen aan het bedrijf dat gespecialiseerd is in radiators, waar ik em ook heb gebracht, wat voor spul zij hebben gebruikt tot nu toe.
Als dat geen loog is, kan ik dat nog eens proberen
Ik ben benieuwd wat de radiatorspecialist aanbeveelt.
Nog even wat scheikunde:
- kalk lost op in zuur onder vorming van water en CO2
- vuiligheid lost goed op in loog, is eig een erg sterke zeep; afwasmaschinemiddel is al loogachtig.
Daarom koos ik in mijn geval voorloog omdat ik veel aangekoekte olie en vetresten in het systeem tegenkwam.
Bij veel kalk zou ik ws voor schoonmaakazijn gekozen hebben zoals ik ook doe met die "fantastische" kachelradiatortjes en mijn koffiezetters
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938