Bougieproblemen
Re: Bougieproblemen
Maar waarom is nu die zuigerveer uitgebroken....?
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Bougieproblemen
Ouderdom, oververhit, laag oliepeil, vervuiling in de olie, sh*t happens? 
Ik denk niet dat er altijd echt een reden voor is dat een zuigerveer breekt.

Ik denk niet dat er altijd echt een reden voor is dat een zuigerveer breekt.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Re: Bougieproblemen
Een tijdje stilstand en dan plots starten met de startmotor doet volgens mij ook wonderen 

- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1054
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Re: Bougieproblemen
Welliswaar een beetje "off-topic" maar in deze toch leerzaam.
Zo zien je zuigers er uit als je zonder koelvloeistof blijft doorrijden, ook als je de fluitketel meent te horen!
Zo zien je zuigers er uit als je zonder koelvloeistof blijft doorrijden, ook als je de fluitketel meent te horen!
- Bijlagen
-
- 2016-01-139.jpg (155.38 KiB) 31303 keer bekeken
-
- 2016-01-138.jpg (142.55 KiB) 31303 keer bekeken
-
- 2016-01-137.jpg (149.46 KiB) 31303 keer bekeken
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Bougieproblemen
Je snapt ooit helemaal niet hoe onze HY 's nog de halve wereld blijven doorkruisen terwijl er intussen allerlei interne (motor- en overige) mankementen zich afspelen. Zoals in het geval van Otje waarbij destijds ooit alle bovenste zuigerveren al lang waren gereduceerd tot "hagelslagkorrels" (zie foto) ... maar desondanks de jaarlijkse vakantie-trips naar Frankrijk (meestal rond de 3 à 4.000 km) tóch gewoon probleemloos verliepen. Of waarbij ik de afgelopen weken constateerde (heb nu dus intussen maar het héle "rem-geneuzel" TOTAAL gereviseerd !) dat enkel de rechter-achterrem nog (minimaal !) functioneerde en werkelijk àlle overige remonderdelen met een koevoet moesten worden gedemonteerd ... (compleet vastgeroest !!!) We hebben desondanks op die manier vele bergafdalingen afgelopen jaren in Frankrijk tóch veilig overleefd ...
Of dat ik ooit uit Zuid-Frankrijk kwam gereden en zo'n 1200 kilometer lang elke 50 km de radiateur opnieuw moest vullen met koelwater ... (lekke koppakking) en dientengevolge in het carter geen olie maar enkel "mayonaise" zat ... (niet ècht bevorderlijk voor de smering ...)
Of dat de achterste lagers van de versnellingsbak dermate versleten waren dat van de normale "10 kogellagerkogels in ieder lager" (na enkele oorverdovende knallen) nog maar de helft of minder van die kogels aanwezig waren (de rest lag - compleet doormidden gespleten - onderin de V-bak) - en dàt natuurlijk wederom ergens in Midden Frankrijk - maar uiteindelijk tóch nog zo'n bijna 700 km knarsend en stotend naar huis kunnen rijden ...
We hebben samen al véél meegemaakt. En tot dusver (doorgaans "achteraf") nog elk probleem weten op te lossen.
Dus Marc: nà deze kleine "lofzang" op ons aller HY wens ik je veel suc6 in het "sleutelwerk" !
Er is altijd "hoop" !
Of dat ik ooit uit Zuid-Frankrijk kwam gereden en zo'n 1200 kilometer lang elke 50 km de radiateur opnieuw moest vullen met koelwater ... (lekke koppakking) en dientengevolge in het carter geen olie maar enkel "mayonaise" zat ... (niet ècht bevorderlijk voor de smering ...)
Of dat de achterste lagers van de versnellingsbak dermate versleten waren dat van de normale "10 kogellagerkogels in ieder lager" (na enkele oorverdovende knallen) nog maar de helft of minder van die kogels aanwezig waren (de rest lag - compleet doormidden gespleten - onderin de V-bak) - en dàt natuurlijk wederom ergens in Midden Frankrijk - maar uiteindelijk tóch nog zo'n bijna 700 km knarsend en stotend naar huis kunnen rijden ...
We hebben samen al véél meegemaakt. En tot dusver (doorgaans "achteraf") nog elk probleem weten op te lossen.
Dus Marc: nà deze kleine "lofzang" op ons aller HY wens ik je veel suc6 in het "sleutelwerk" !
Er is altijd "hoop" !
- Bijlagen
-
- DSC00688.jpg (219.16 KiB) 31286 keer bekeken
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
- HY 1970
- HY Forum Specialist
- Berichten: 80
- Lid geworden op: vr mei 08, 2015 6:46 pm
- Locatie: Ternat,België
Re: Bougieproblemen
Op motorisch gebied kunnen we niet meespreken
(hebben namelijk nog nooit motorproblemen gehad).Er zijn natuurlijk wel al andere problemen geweest zoals de achterlagers bijvoorbeeld.
Maar toch succes met de revisie,hopelijk zit het niet te veel tegen.

Maar toch succes met de revisie,hopelijk zit het niet te veel tegen.
Ik denk dat niet alleen de HY hier last van heeft,maar alle oldtimers,oude auto's.Je snapt ooit helemaal niet hoe onze HY 's nog de halve wereld blijven doorkruisen terwijl er intussen allerlei interne (motor- en overige) mankementen zich afspelen.
Citroën HY 1970
Re: Bougieproblemen
In principe kunnen.deze blokken meerdere tonnen lopen mits er onderhoud gepleegd wordt.
Als dat met de franse slag gedaan is (komt nog al eens voor bij de HY) krijg je dit soort problemen
Als dat met de franse slag gedaan is (komt nog al eens voor bij de HY) krijg je dit soort problemen
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
- HY 1970
- HY Forum Specialist
- Berichten: 80
- Lid geworden op: vr mei 08, 2015 6:46 pm
- Locatie: Ternat,België
Re: Bougieproblemen
Ik denk dat onze HY dan enorm gewerkt heeft of dat er weinig onderhouden gegeven werden want HY had al een revisie nodig op 125000 kilometer,en dat is niet echt veel.In principe kunnen.deze blokken meerdere tonnen lopen mits er onderhoud gepleegd wordt.
Als dat met de franse slag gedaan is (komt nog al eens voor bij de HY) krijg je dit soort problemen
Citroën HY 1970
Re: Bougieproblemen
Ik denk dat de motorproblemen ook komen door het feit dat de motor meestal op vrij hoog vermogen met bijna maximale toeren moet draaien. Oorspronkelijk ontworpen voor boeren die spullen naar de markt brengen, en niet om lange afstanden "snel" te rijden.
De gemiddelde bestelbus rijdt meestal vrijwel leeg rond, terwijl de gemiddelde camper meestal al tussen de 500- 1000kg "lading" meeneemt.
De gemiddelde bestelbus rijdt meestal vrijwel leeg rond, terwijl de gemiddelde camper meestal al tussen de 500- 1000kg "lading" meeneemt.

HY rijder sinds 1995.
Re: Bougieproblemen
Leo.
Ik denk dat wat jij noemt zeker meespeelt. Van dorp naar dorp via een RN met max 80 km/u is waar de bus voor ontworpen is.
Dezelfde motor ligt in de vroege DS en kan daar moeiteloos hoge kilometrages bereiken. De stroomlijn is weliswaar "ietsje" beter maar zo n 4000 rpm wordt toch vaak gehaald. Wel weer een lager gewicht en minder belading
Ik denk inderdaad dat de huidige manier van rijden, beladen en lange ritten met hogere snelheid, wel eens voor de huidige versnelde slijtage kan zorgen.
Ik denk dat wat jij noemt zeker meespeelt. Van dorp naar dorp via een RN met max 80 km/u is waar de bus voor ontworpen is.
Dezelfde motor ligt in de vroege DS en kan daar moeiteloos hoge kilometrages bereiken. De stroomlijn is weliswaar "ietsje" beter maar zo n 4000 rpm wordt toch vaak gehaald. Wel weer een lager gewicht en minder belading
Ik denk inderdaad dat de huidige manier van rijden, beladen en lange ritten met hogere snelheid, wel eens voor de huidige versnelde slijtage kan zorgen.
Laatst gewijzigd door JanW op wo feb 17, 2016 4:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
- HY 1970
- HY Forum Specialist
- Berichten: 80
- Lid geworden op: vr mei 08, 2015 6:46 pm
- Locatie: Ternat,België
Re: Bougieproblemen
Ik ben het daar ook mee eens,ik dacht ook dat het die reden was.
Citroën HY 1970
Re: Bougieproblemen
Ik zie dit topic opnieuw en bedacht me dat er alleen nieuwe zuigerveren zujn geplaatst en het lijkt alsof de zuigerveren uit de zuiger zijn gerukt.
Een mogelijke oorzaak zou volgens mij kunnen zijn dat de slotspeling te klein is geweest en dat de veren bij warme motor klem in de bussen komen te zitten en op 1 cilinder een vastloper veroorzaakt.
Iemand die hier ook een idee over heeft?
Een mogelijke oorzaak zou volgens mij kunnen zijn dat de slotspeling te klein is geweest en dat de veren bij warme motor klem in de bussen komen te zitten en op 1 cilinder een vastloper veroorzaakt.
Iemand die hier ook een idee over heeft?
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
- Marc
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 186
- Lid geworden op: vr jul 16, 2010 10:41 am
- Kenteken: mb-72-02
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Bougieproblemen
Mijn conclusie was uiteindelijk dat de speling te groot was, waardoor de veren braken en later de stukjes zijn gaan kantelen. Daarom zou ik ook nooit aanraden om alleen maar de veren te vervangen
Verstuurd vanaf mijn SM-A300FU met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-A300FU met Tapatalk
Marc Ambagts