Bougieproblemen

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Bougieproblemen

Bericht door JanW »

Maar waarom is nu die zuigerveer uitgebroken....?
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2676
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Bougieproblemen

Bericht door LEiPiE »

Ouderdom, oververhit, laag oliepeil, vervuiling in de olie, sh*t happens? :)
Ik denk niet dat er altijd echt een reden voor is dat een zuigerveer breekt.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2940
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Bougieproblemen

Bericht door Ree »

Een tijdje stilstand en dan plots starten met de startmotor doet volgens mij ook wonderen :)
Gebruikersavatar
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1054
Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Bougieproblemen

Bericht door HYvonne »

Welliswaar een beetje "off-topic" maar in deze toch leerzaam.
Zo zien je zuigers er uit als je zonder koelvloeistof blijft doorrijden, ook als je de fluitketel meent te horen!
Bijlagen
2016-01-139.jpg
2016-01-139.jpg (155.38 KiB) 31303 keer bekeken
2016-01-138.jpg
2016-01-138.jpg (142.55 KiB) 31303 keer bekeken
2016-01-137.jpg
2016-01-137.jpg (149.46 KiB) 31303 keer bekeken
Gebruikersavatar
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1725
Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
Locatie: Asten (N.B.)
Contacteer:

Re: Bougieproblemen

Bericht door Otje »

Je snapt ooit helemaal niet hoe onze HY 's nog de halve wereld blijven doorkruisen terwijl er intussen allerlei interne (motor- en overige) mankementen zich afspelen. Zoals in het geval van Otje waarbij destijds ooit alle bovenste zuigerveren al lang waren gereduceerd tot "hagelslagkorrels" (zie foto) ... maar desondanks de jaarlijkse vakantie-trips naar Frankrijk (meestal rond de 3 à 4.000 km) tóch gewoon probleemloos verliepen. Of waarbij ik de afgelopen weken constateerde (heb nu dus intussen maar het héle "rem-geneuzel" TOTAAL gereviseerd !) dat enkel de rechter-achterrem nog (minimaal !) functioneerde en werkelijk àlle overige remonderdelen met een koevoet moesten worden gedemonteerd ... (compleet vastgeroest !!!) We hebben desondanks op die manier vele bergafdalingen afgelopen jaren in Frankrijk tóch veilig overleefd ...
Of dat ik ooit uit Zuid-Frankrijk kwam gereden en zo'n 1200 kilometer lang elke 50 km de radiateur opnieuw moest vullen met koelwater ... (lekke koppakking) en dientengevolge in het carter geen olie maar enkel "mayonaise" zat ... (niet ècht bevorderlijk voor de smering ...)
Of dat de achterste lagers van de versnellingsbak dermate versleten waren dat van de normale "10 kogellagerkogels in ieder lager" (na enkele oorverdovende knallen) nog maar de helft of minder van die kogels aanwezig waren (de rest lag - compleet doormidden gespleten - onderin de V-bak) - en dàt natuurlijk wederom ergens in Midden Frankrijk - maar uiteindelijk tóch nog zo'n bijna 700 km knarsend en stotend naar huis kunnen rijden ...
We hebben samen al véél meegemaakt. En tot dusver (doorgaans "achteraf") nog elk probleem weten op te lossen.
Dus Marc: nà deze kleine "lofzang" op ons aller HY wens ik je veel suc6 in het "sleutelwerk" !
Er is altijd "hoop" !
Bijlagen
DSC00688.jpg
DSC00688.jpg (219.16 KiB) 31286 keer bekeken
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Gebruikersavatar
HY 1970
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 80
Lid geworden op: vr mei 08, 2015 6:46 pm
Locatie: Ternat,België

Re: Bougieproblemen

Bericht door HY 1970 »

Op motorisch gebied kunnen we niet meespreken :oops: (hebben namelijk nog nooit motorproblemen gehad).Er zijn natuurlijk wel al andere problemen geweest zoals de achterlagers bijvoorbeeld.
Maar toch succes met de revisie,hopelijk zit het niet te veel tegen.
Je snapt ooit helemaal niet hoe onze HY 's nog de halve wereld blijven doorkruisen terwijl er intussen allerlei interne (motor- en overige) mankementen zich afspelen.
Ik denk dat niet alleen de HY hier last van heeft,maar alle oldtimers,oude auto's.
Citroën HY 1970
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Bougieproblemen

Bericht door JanW »

In principe kunnen.deze blokken meerdere tonnen lopen mits er onderhoud gepleegd wordt.
Als dat met de franse slag gedaan is (komt nog al eens voor bij de HY) krijg je dit soort problemen
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Gebruikersavatar
HY 1970
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 80
Lid geworden op: vr mei 08, 2015 6:46 pm
Locatie: Ternat,België

Re: Bougieproblemen

Bericht door HY 1970 »

In principe kunnen.deze blokken meerdere tonnen lopen mits er onderhoud gepleegd wordt.
Als dat met de franse slag gedaan is (komt nog al eens voor bij de HY) krijg je dit soort problemen
Ik denk dat onze HY dan enorm gewerkt heeft of dat er weinig onderhouden gegeven werden want HY had al een revisie nodig op 125000 kilometer,en dat is niet echt veel.
Citroën HY 1970
Leo
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 263
Lid geworden op: di aug 12, 2003 7:43 pm
Locatie: Haarlem

Re: Bougieproblemen

Bericht door Leo »

Ik denk dat de motorproblemen ook komen door het feit dat de motor meestal op vrij hoog vermogen met bijna maximale toeren moet draaien. Oorspronkelijk ontworpen voor boeren die spullen naar de markt brengen, en niet om lange afstanden "snel" te rijden.
De gemiddelde bestelbus rijdt meestal vrijwel leeg rond, terwijl de gemiddelde camper meestal al tussen de 500- 1000kg "lading" meeneemt. :D
HY rijder sinds 1995.
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Bougieproblemen

Bericht door JanW »

Leo.
Ik denk dat wat jij noemt zeker meespeelt. Van dorp naar dorp via een RN met max 80 km/u is waar de bus voor ontworpen is.
Dezelfde motor ligt in de vroege DS en kan daar moeiteloos hoge kilometrages bereiken. De stroomlijn is weliswaar "ietsje" beter maar zo n 4000 rpm wordt toch vaak gehaald. Wel weer een lager gewicht en minder belading
Ik denk inderdaad dat de huidige manier van rijden, beladen en lange ritten met hogere snelheid, wel eens voor de huidige versnelde slijtage kan zorgen.
Laatst gewijzigd door JanW op wo feb 17, 2016 4:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Gebruikersavatar
HY 1970
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 80
Lid geworden op: vr mei 08, 2015 6:46 pm
Locatie: Ternat,België

Re: Bougieproblemen

Bericht door HY 1970 »

Ik ben het daar ook mee eens,ik dacht ook dat het die reden was.
Citroën HY 1970
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Bougieproblemen

Bericht door JanW »

Ik zie dit topic opnieuw en bedacht me dat er alleen nieuwe zuigerveren zujn geplaatst en het lijkt alsof de zuigerveren uit de zuiger zijn gerukt.

Een mogelijke oorzaak zou volgens mij kunnen zijn dat de slotspeling te klein is geweest en dat de veren bij warme motor klem in de bussen komen te zitten en op 1 cilinder een vastloper veroorzaakt.
Iemand die hier ook een idee over heeft?
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Gebruikersavatar
Marc
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 186
Lid geworden op: vr jul 16, 2010 10:41 am
Kenteken: mb-72-02
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Bougieproblemen

Bericht door Marc »

Mijn conclusie was uiteindelijk dat de speling te groot was, waardoor de veren braken en later de stukjes zijn gaan kantelen. Daarom zou ik ook nooit aanraden om alleen maar de veren te vervangen

Verstuurd vanaf mijn SM-A300FU met Tapatalk
Marc Ambagts
Plaats reactie