Los ronddraaien startmotor

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Los ronddraaien startmotor

Bericht door Ree »

Wanneer ik wil starten pakt de startmotor eventjes de motor mee, maar daarna laat ie hem los en gaat hij alleen draaien. Starten lukt altijd wel, maar dus niet de eerste keer.

Betekent dit dat ik toe ben aan een nieuwe startmotor, of kan een eenvoudige revisie dit euvel verhelpen?

Groet,

Raymond
citroheeze
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door citroheeze »

Raymond,

Dit kan een aantal oorzaken hebben
-je startmotor draait niet snel genoeg rond [door vervuiling, slechte contacten, versleten koolborstels, defect anker :cry: slecht startrelais]

-het asje van je ronsel [tandwiel van startmotor] is vet, schoonmaken [WD 40] en licht inolieën.
Groeten van:

Geert Bukkems
Heeze
http://www.citroworld.com
Sjakie
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner

Bericht door Sjakie »

Dit zelfde probleem had ik ook. Ik heb een hamer gepakt en op het moment van starten een tik op de startmotor gegeven :twisted: en het werkte gewoon.

Of het de juiste manies is, ik vraag het mij af, maar het werkte.
:lol:
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Gerard 2cv »

Als je gaat starten,moet door het startrelais de Bendix (voorst tandwiel)
eerst in het vliegwiel gebracht worden,Dat moet dus soepel en gesmeerd
verlopen anders draait de startmotor zonder dat het tandwiel erin zit.
Het kan dus of zowel het relais als de bendix zijn die smerig of kapot zijn.
Dus eerst schoonmaken en als dat niet helpt,laat je hem bij een elec.bedrijf waar ze ook dynamo's repareren nakijken.Pas wel op.Het is
dezelfde als van de D-type alleen draait hij pecies andersom.
Laatst gewijzigd door Gerard 2cv op di dec 13, 2005 5:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
manuel
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Contacteer:

Bericht door manuel »

intussen ben ook ik trotse eigenaar van hetzelfde probleem

maar dan naar ik meen het volgende stadium van dat probleem :

na jaren ontrouwe dienst (bendix pakt even maar laat te snel los - starten lukt maar in verschillende keren) nu geen dienst meer :

enkel het akelig geluid van een startmotor die veel toeren maakt en van tandwielen die elkaar raken maar niet pakken.

ik heb intussen de startmotor eruit gehad, alles proper gemaakt en nagekeken : de koolborstels zijn nog zeer OK, alles lijkt in goede staat, en het rondsel vertoont geen tekenen van slijtage.

De 'glijbaan' waarover het rondsel naar voor schiet was erg vuil en de veer was niet meer in staat om het rondsel vlot naar de beginpositie terug te brengen (en waarschijnlijk zal dat vuil een goede uitslag van het rondsel ook wel in de weg hebben gestaan).
Alles proper gemaakt dus en een likje motorolie. Alles schoof als nieuw.
Gemonteerd.
… Zelfde fenomeen : rondsel pakt niet.

Startmotor er weer uit en even 'out in the open' geprobeerd : rondsel schiet wel degelijk maximaal uit al haalt ie met weinig enthousiasme zijn maximale uitslag maar dat kan natuurlijk ook met de slechte massaverbinding te maken hebben omdat de startmotor gewoon los op de motor lag.

Batterij is in alle geval recent en krachtig genoeg.

Ik heb enige twijfels over het startrelais : Soms doet ie nix als de startknop op het dashboard wordt gebruikt maar hij luistert wel steeds naar de knop op het startrelais zelf. Kan de startsolenoide slecht zijn met spanningsverlies als gevolg of heeft die enkel de keuze tussen wel (goed) of totaal niet meer functioneren ?

Verder nog iets vreemds gemerkt : de ring (zie foto) die op het uiteinde van de bendix zit heeft binnenin schroefdraad om hem op de as te draaien.
Nu is die draad op de as deels weggesleten.
Gevolg is dat hij volgens mij niet echt op zijn plaats zit en dat hij het huis van de bendix raakt. Er zit wat speling op het geheel maar ik kan gemakkelijk de as een beetje naar voren duwen zodat de afstand A dus bij mijn startmotor nihil is.
Misschien geeft deze wrijving zoveel weerstand dat de motor niet voldoende toeren haalt om het rondsel naar voren te 'schieten' ?
Er rest nog een beetje draad op de as en met enige brute kracht krijg ik de ring daar misschien wel op maar voor ik de boel helemaal forceer graag een beetje deskundig advies in aanvulling op mijn giswerk...

(bij gebrek aan digitaal fototoestel ben ik even aan de haal gegaan met een ebay foto van Tolhut-HY)

Afbeelding
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Gerard 2cv »

Het kan hier heel goed zijn dat het rondsel kapot is en dat de startmotor
draait zonder het tandwiel mee te nemen
citroheeze
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door citroheeze »

De ring op een uitvoering met schroefdraad bij A mag niet los zitten, er zijn ook modellen zonder schroefdraad deze zijn anders geborgd deze moge wel ronddraaien.

Afbeelding

Als de startmotor wel luisterd naar de knop onder je relais maar niet op de startknop is vrijwel zeker je startrelais versleten.

kijken of het relais werkt, "klik, klik" als je de startknop bediend, mocht het werken maar de startmotor start niet dan is het contact versleten, schoonmaken wil soms helpen als het niet tever weg is.

Klikt je relais niet dan is de elektromagneet defect en wordt de kern die het contact beweegt niet meer meegenomen en ben je aan een nieuw relais toe.

Gelukkig zijn er weer voldoende nieuwe relais te koop.

Afbeelding
Groeten van:

Geert Bukkems
Heeze
http://www.citroworld.com
manuel
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Contacteer:

Bericht door manuel »

intussen 1 en ander geprobeerd :

- de ring met de zware middelen over de slechte schroefdraad van de as heen geholpen tot het stuk waar nog net genoeg (hopelijk) schroefdraad overbleef. Meteen ontstond voldoende ruimte (afstand A) om de grote bendix-veer terug zijn werk te laten doen zonder dat de ring het huis van de bendix meteen raakt.
Gemonteerd : helemaal geen reactie meer ...

- bij demontage en nieuw nazicht bleek dat de aansluitbout voor de positieve kabel een kwart draai had gemaakt waardoor hij binnenin de verbinding had kapotgescheurd met de wikkeling. Misschien heb ik bij al dat gemonteer de kabel een keer te enthousiast willen vastzetten of misschien was dit al langer een sluimerend probleem (i.p.v. het relais)
In alle geval : de bout stevig vastgezet met de onderste moer en de aansluiting met de spoel terug gesoldeerd.

gemonteerd en waarempel : een druk op de startknop en de motor start trefzekerder dan ooit tevoren.

bedankt voor de tips !

manuel
Plaats reactie