Waarom bestel je niet gewoon een setje voor jouw type bus; de leverancier zal toch echt wel weten welke set je nodig hebt.
De lengte maakt overigens erg weinig uit, allemaal even lang of verschillende lengtes maakt voor de werking niets uit. Ziet er natuurlijk wel netter uit als je niet van die lange kabels hebt slingeren in je motorruimte.
Ja, ik weet dat Citrofiel laatst gewoon een setje bij het HY team heeft gekocht, maar ik kan ze hier bij mijn garage ook gewoon kopen hoor. En nou weet ik het niet meer zeker, maar ik geloof dat een 4 cil Visa vrijwel dezeflde doppen heeft.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Maar ik zit in het buitenland en kom dit jaar waarschijnlijk niet meer in Nederland. Ik wil ze dus gewoon in een autohandel laten maken, daar maken ze gewoon kabel op lengte.
Ik prik mijn kabels er wel uit en ga ermee naar de winkel ;)
nogmaals, koostof kern, toch?
Wat moet je er nog meer bij bestellen, rubber ringen? Ook die kartonnen busjes?
Je hebt twee soorten kernen voor een bougiekabel. Koper of koolstof (volgens mij).
Ik kan me herinneren dat de laatste significant beter presteert met een 123 ontsteking. Ik ga wel even bij hun op de site kijken. Volgens mij had ik het van Leen APK gehoord. Als ik het niet kan vinden zal ik het aan hem vragen.
Er zit een kartonnen busje om de bougieverlenger. Wordt daar tegenwoordig iets van rubber voor gebruikt?
Ok, nu snap ik wat je bedoeld. Bougiekabels hebben voor zover ik weet dus altijd een koperen kern (hele oude misschien niet). De mantel kan echter van siliconen of ander kunsstof zijn. Siliconen houden het over het algemeen langer vol maar zijn ook iets duurder. De andere kabels met kunsstof gaan door hitte van het blok en ouderdom eerder scheurtjes vertonen waardoor overslag kan ontstaan. Als je in het donker je motor laat lopen kun je dit zelfs zien bij oude kabels.
Verder zijn die kartonnen buisjes bij mij niet van karton, maar van een ander onduidelijk materiaal. Maar dit zijn gewoon metalen pennen en ik heb ze zelf nog nooit vernieuwd. En hij loopt toch mooooi.
Dus ik zou gewoon een goede set nieuwe kabels halen en gaan met die .....
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Tja, mijn blok loopt ook als een naaimachientje, maar toch zijn de bougiekalbels bijna versteend. Je hoopt natuurlijk dat het altijd nog mooier wordt...
Vanavond de kabels eruit slopen en morgen voor het werk even bij de locale brezan-achtige langs gaan.
Dan kan ik daarna voor het nageslacht de lengtes hier posten.
Al ik er aan denk zal ik ook een foto van de kartonnen busjes maken. Dat is waarschijnlijk ook nog een origineel relikwie. Ik vind het wel wat hebben, een origineel stuk karton in de motor...
Zo ben ik vanochtend dus woest geworden op een Duitse verkoper.
Ik kwam met 5 kabeltjes aan met de vraag of hij deze na kon maken.
Hij keek er 10 seconden heel moeilijk naar en zei doen: "maar meneer, dat is geen standaard".
IK HAAT STANDAARD. STANDAARD LIJDT TOT MIDDELMAAT! IK HEB LIEVER ROMMEL DAN STANDAARD.
Anyway. Hij was wel onder de indruk en gaat nu zoeken en ik kan ze al om 11 uur ophalen. Ik heb de oude achtergelaten, ben benieuwd of het gaat lukken.
Van de rubbertjes hebben ze alleen degene linksonder. Die zijn wel standaard ;)
Omdat mijn luchtfilter ineens zonder boutjes vast hing vroeg ik of ie nog twee M7 boutjes voor me had. Niet dus, wel M6 en M8. De reden valt te raden, maar hij durfte het niet te zeggen.
Ik heb een setje kabels van een citroen visa denk ik gekocht bij HYWZ (of zoiets).
Die hebben isolatoren ingebouwd en er is een zakje bij waar de verdelerkap en de verdeler mooi in passen en vochtvrij blijven.