123ontsteking.
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 26
- Lid geworden op: ma jan 21, 2008 2:49 pm
123ontsteking.
Ik heb verschillende berichten gelezen over de 123ontsteking en iedereen is daar positief over.
Ik heb net contactpuntjes vernieuwd, nieuwe bougies geplaatst, ontsteking afgesteld en de
motor loopt perfekt. Ik vraag me af wat de 123ontsteking daar nog aan kan verbeteren: scheelt
het in benzinegebruik, in trekkracht of wat dan ook? Ik kan me daar niet zoveel bij voorstellen.
Het originele ontstekingsmechanisme is heel eenvoudig en heeft het 38 jaar heel goed gedaan.
De 123 ontsteking kost, inclusief evt. een nieuwe bobine en bougiekabels toch zo'n € 300 en
ik vraag me af of die kosten op de een of andere manier zinvol zijn.
Vriendelijke groet, Stevan Luyckx.
Ik heb net contactpuntjes vernieuwd, nieuwe bougies geplaatst, ontsteking afgesteld en de
motor loopt perfekt. Ik vraag me af wat de 123ontsteking daar nog aan kan verbeteren: scheelt
het in benzinegebruik, in trekkracht of wat dan ook? Ik kan me daar niet zoveel bij voorstellen.
Het originele ontstekingsmechanisme is heel eenvoudig en heeft het 38 jaar heel goed gedaan.
De 123 ontsteking kost, inclusief evt. een nieuwe bobine en bougiekabels toch zo'n € 300 en
ik vraag me af of die kosten op de een of andere manier zinvol zijn.
Vriendelijke groet, Stevan Luyckx.
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2678
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: 123ontsteking.
Als de motor goed loopt denk ik dat 't niet veel uitmaakt en zou er ook zeker geen nieuwe bobine en kabels voor halen als het niet nodig is.
De 123 is een mooie investering op het moment dat de oude ontsteking niet lekker meer is denk ik. Ik heb het toen gedaan omdat de motor voor geen meter liep, als ik had geweten dat dat door een rotte zuiger kwam had ik 'm niet eens gekocht denk ik
Maar nu ik 'm toch heb ben ik er verder erg tevreden mee, zeker in combinatie met een electrische benzinepomp. Start altijd meteen eigenlijk en loopt soepel, maar goed als die van jou dat zo al doet
De 123 is een mooie investering op het moment dat de oude ontsteking niet lekker meer is denk ik. Ik heb het toen gedaan omdat de motor voor geen meter liep, als ik had geweten dat dat door een rotte zuiger kwam had ik 'm niet eens gekocht denk ik

Maar nu ik 'm toch heb ben ik er verder erg tevreden mee, zeker in combinatie met een electrische benzinepomp. Start altijd meteen eigenlijk en loopt soepel, maar goed als die van jou dat zo al doet

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
Re: 123ontsteking.
Als je een 123 ontsteking vergelijkt met de conventionele ontsteking,merk je dat er in de
123 geen bewegende delen meer zitten die kunnen slijten,Terwijl de oude ontsteking je al
moet beginnen met de puntjes wat wijder te zetten (wegens het inslijten van het fiber nokje) en de centifugaal gewichtjes die tijdens het rijden constand in beweging zijn slijten ook (dus geen goed ontstekingstijdstip meer) en al die problemen ben je met 123 gelijk kwijt.Waarom zit er in elke moderne auto een electronische ontsteking,Vanwege hetzelfde
probleem.Vroeger zat er op een auto,net als bij een bromfiets een magneetontsteking.
De tijd van lampenradio's en TV's is toch ook over.En ik ben echt wel eerlijk,aan nieuwe uitvindingen zitten heus wel eens fouten,maar ik weet ook dat Alberttroncs daar voor 100%
adhter staat,en als je met een klacht kom,ook al kan hij hem niet vinden,hij er toch een
nieuw electronisch gedeelte inzet.Dat is nl het probleem van electonica.Als je weerstanden
transistors en diodes op een plaatje vast soldeerd kan je nooit de onderdlen meer apart meten.
123 geen bewegende delen meer zitten die kunnen slijten,Terwijl de oude ontsteking je al
moet beginnen met de puntjes wat wijder te zetten (wegens het inslijten van het fiber nokje) en de centifugaal gewichtjes die tijdens het rijden constand in beweging zijn slijten ook (dus geen goed ontstekingstijdstip meer) en al die problemen ben je met 123 gelijk kwijt.Waarom zit er in elke moderne auto een electronische ontsteking,Vanwege hetzelfde
probleem.Vroeger zat er op een auto,net als bij een bromfiets een magneetontsteking.
De tijd van lampenradio's en TV's is toch ook over.En ik ben echt wel eerlijk,aan nieuwe uitvindingen zitten heus wel eens fouten,maar ik weet ook dat Alberttroncs daar voor 100%
adhter staat,en als je met een klacht kom,ook al kan hij hem niet vinden,hij er toch een
nieuw electronisch gedeelte inzet.Dat is nl het probleem van electonica.Als je weerstanden
transistors en diodes op een plaatje vast soldeerd kan je nooit de onderdlen meer apart meten.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: 123ontsteking.
Tja, als je motor goed loopt, dan is er op zich niets aan de hand. Maar waar je wel tegenaan loopt is dat sommige delen wat moeilijker te krijgen zijn en dat je, net zoals Gerard al zei, toch steeds weer bij moet stellen en moet vervangen. Dat heb je dus niet met de 123. En hoewel de mijne met de orginele ontsteking al perfect liep, merk ik dat hij met de 123 toch nog beter loopt. Ik heb de orginele ontsteking op de plank liggen met een gehele nieuwe inhoud en neem deze alleen mee op vakantie, zodat ik hem kan vervangen als het nodig mocht zijn.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Re: 123ontsteking.
Er is helemaal niets mis met de originele ontsteking, zolang het goed werkt.
Als je motor niet perfect loopt moet je altijd weer bij de ontsteking beginnen. Bij een goede electronische ontsteking kan je die stap praktisch overslaan.
Wanneer je de stationaire loop van een 123 vergelijkt met die van contactpuntjes zie je dat ie veel regelmatiger loopt. Dat zie je met een stroboscoop, maar je hoort, ziet en voelt het ook duidelijk.
Een verbetering is het dus altijd. Maar de originele ontseking is ook voldoende, dus als alles goed werkt is het m.i. de investering niet waard. Als je toch moet investeren in de ontsteking is het zeker het overwegen waard.
Groet,
Ree
Als je motor niet perfect loopt moet je altijd weer bij de ontsteking beginnen. Bij een goede electronische ontsteking kan je die stap praktisch overslaan.
Wanneer je de stationaire loop van een 123 vergelijkt met die van contactpuntjes zie je dat ie veel regelmatiger loopt. Dat zie je met een stroboscoop, maar je hoort, ziet en voelt het ook duidelijk.
Een verbetering is het dus altijd. Maar de originele ontseking is ook voldoende, dus als alles goed werkt is het m.i. de investering niet waard. Als je toch moet investeren in de ontsteking is het zeker het overwegen waard.
Groet,
Ree
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 26
- Lid geworden op: ma jan 21, 2008 2:49 pm
Re: 123ontsteking.
Bedankt voor de reacties op mijn vraag of de 123ontsteking zinvol & rendabel is. Ik lees niets
over het benzineverbruik terwijl dat voor mij de belangrijkste reden zou zijn om 123 te installeren.
De opvattingen zijn voor mij niet overtuigend. Boudewijn noemt het beter dan perfect en ander-
zijds blijft de vraag toch : heeft het zin ? Ik denk dat ik maar eens bij Alberttronics ga informeren
of ik een 123 op proef kan installeren. Dat maakt de definitieve beslissing dan eenvoudiger.
Bon Courage ! Stevan Luyckx.
over het benzineverbruik terwijl dat voor mij de belangrijkste reden zou zijn om 123 te installeren.
De opvattingen zijn voor mij niet overtuigend. Boudewijn noemt het beter dan perfect en ander-
zijds blijft de vraag toch : heeft het zin ? Ik denk dat ik maar eens bij Alberttronics ga informeren
of ik een 123 op proef kan installeren. Dat maakt de definitieve beslissing dan eenvoudiger.
Bon Courage ! Stevan Luyckx.
Re: 123ontsteking.
Hoi,
een en ander is afhankelijk van de staat van je huidige onsteking. Als die goed is, zal je weinig verschil merken. Persoonlijk vindt ik een 1-2-3 ontsteking nogal kostbaar. Als je zonder veel zorgen wilt rijden en toch wat wilt doen, kan ik een elektronische ontsteking van Velleman adviseren. Kost 14 euro, moet je zelf even in elkaar solderen en doet het prima.
Al mijn auto's rijden ermee en ik heb nog nooit problemen gehad.
Alles kan blijven zoals het is, je moet alleen de condensator loskoppelen.
Grote voordeel is dat de stroom over de contactpunten minimaal is, de contactpunten werken alleen nog als signaalgever, en slijten dus niet. Je hoeft je ontsteking dus niet meer te stellen als ie eenmaal goed staat en de contactpunten hoef je ook nooit meer te vervangen.
Tweede voordeel is dat de loop bij lage en hoge toeren veel beter is.
Bij een conventionele ontsteking wordt de piekstroom voor de vonk "afgevlakt" door de condensator, dit effect is vooral aanwezig bij lage toeren.
Bij hoge toeren is dit effect ook aanwezig, dan smelten alle pieken als het ware samen tot één brij.
De elektronische ontsteking heeft hier geen last van en produceert een mooie sterke vonk bij elk toerental.
Verlaging van het benzineverbuik zal nauwelijks aanwezig zijn, hiervoor kan je beter een blok hout onder je gaspedaal leggen.
Groeten,
Edwin.
een en ander is afhankelijk van de staat van je huidige onsteking. Als die goed is, zal je weinig verschil merken. Persoonlijk vindt ik een 1-2-3 ontsteking nogal kostbaar. Als je zonder veel zorgen wilt rijden en toch wat wilt doen, kan ik een elektronische ontsteking van Velleman adviseren. Kost 14 euro, moet je zelf even in elkaar solderen en doet het prima.
Al mijn auto's rijden ermee en ik heb nog nooit problemen gehad.
Alles kan blijven zoals het is, je moet alleen de condensator loskoppelen.
Grote voordeel is dat de stroom over de contactpunten minimaal is, de contactpunten werken alleen nog als signaalgever, en slijten dus niet. Je hoeft je ontsteking dus niet meer te stellen als ie eenmaal goed staat en de contactpunten hoef je ook nooit meer te vervangen.
Tweede voordeel is dat de loop bij lage en hoge toeren veel beter is.
Bij een conventionele ontsteking wordt de piekstroom voor de vonk "afgevlakt" door de condensator, dit effect is vooral aanwezig bij lage toeren.
Bij hoge toeren is dit effect ook aanwezig, dan smelten alle pieken als het ware samen tot één brij.
De elektronische ontsteking heeft hier geen last van en produceert een mooie sterke vonk bij elk toerental.
Verlaging van het benzineverbuik zal nauwelijks aanwezig zijn, hiervoor kan je beter een blok hout onder je gaspedaal leggen.

Groeten,
Edwin.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
Re: 123ontsteking.
Het geld dat je aan een 123 uitgeeft zal je nooit terugverdienen.
Maar ja, dat is zo met al het geld dat je aan je klassieker uitgeeft!
Groet,
Ree
Maar ja, dat is zo met al het geld dat je aan je klassieker uitgeeft!
Groet,
Ree
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
Re: 123ontsteking.
Ik ben het niet met alles eens,ook Boudewijn zegt dat zijn auto goed liep maar met 123 beter,dat houdt dus in dat of de ontstekingsas of de vervroeging niet helemaal goed was
En je mag er best vanuit gaan dat elke HY ontsteking inmiddels zijn beste tijd heeft gehad
En dat goedkope Velleman kitje vervangt alleen maar de puntjes maar niet de vervroeging
en die zorgt er toch voor dat de ontsteking altijd goed op tijd staat en zal hij daardoor ook
nooit vanwege de ontsteking te veel verbruiken.Je sluit dus een risico onderdeel uit.Ik denk
dat je op dit moment geen nieuwe auto meer kan kopen, waar geen electronische ontsteking opzit
En je mag er best vanuit gaan dat elke HY ontsteking inmiddels zijn beste tijd heeft gehad
En dat goedkope Velleman kitje vervangt alleen maar de puntjes maar niet de vervroeging
en die zorgt er toch voor dat de ontsteking altijd goed op tijd staat en zal hij daardoor ook
nooit vanwege de ontsteking te veel verbruiken.Je sluit dus een risico onderdeel uit.Ik denk
dat je op dit moment geen nieuwe auto meer kan kopen, waar geen electronische ontsteking opzit
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 251
- Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
- Locatie: Veldhoven
Re: 123ontsteking.
Hi Edwin,
Ik ben het bijna altijd met je eens maar met je verhaal over die condensator even niet
Inderdaad is naast die (mooie) 123ignition zo'n Vellemanpakketje een prima alternatief om onderhoud aan de ontsteking te beperken. Ben het helemaal eens met de voordelen die je noemt!
Echter, ook in die Velleman schakeling zit wel degelijk een condensator over de schakelaar. Bij een electronische ontsteking is die schakelaar niet mechanisch (contactpuntjes) maar electronisch (MOSFET). Een MOSFET is een dikke transistor die stromen kan schakelen zonder bewegende componenten. Die condensator moet er zitten om twee redenen:
- Zonder die condensator wordt de stroom door de spoel abrupt onderbroken op het ontsteekmoment, hetgeen leidt tot een zeer grote geinduceerde spanning aan de primaire zijde van de bobine. Gevolg zal overslag van de contactpunten (of MOSFET) zijn waarbij binnen de kortste keren de zaak verbrandt/ kapot zal zijn.
- Door die condensator krijg je aan de primaire zijde van de bobine een LC kring en daardoor een sinusvormige spanningspiek. Die sinusvormige piek heeft een ideale geinduceerde spanning tot gevolg aan de secundaire zijde van de bobine. Zonder die condensator zou die overdracht veel minder ideaal zijn en dus een lagere geinduceerde spanning tot gevolg hebben op de bougie.
Bij gebruik van de Velleman onsteking moet je de condensator over de punten verwijderen omdat die condensator anders in het aansturingscircuit van de MOSFET zou zitten en da's niet goed.
Groeten, Matthijs
Ik ben het bijna altijd met je eens maar met je verhaal over die condensator even niet

Inderdaad is naast die (mooie) 123ignition zo'n Vellemanpakketje een prima alternatief om onderhoud aan de ontsteking te beperken. Ben het helemaal eens met de voordelen die je noemt!
Echter, ook in die Velleman schakeling zit wel degelijk een condensator over de schakelaar. Bij een electronische ontsteking is die schakelaar niet mechanisch (contactpuntjes) maar electronisch (MOSFET). Een MOSFET is een dikke transistor die stromen kan schakelen zonder bewegende componenten. Die condensator moet er zitten om twee redenen:
- Zonder die condensator wordt de stroom door de spoel abrupt onderbroken op het ontsteekmoment, hetgeen leidt tot een zeer grote geinduceerde spanning aan de primaire zijde van de bobine. Gevolg zal overslag van de contactpunten (of MOSFET) zijn waarbij binnen de kortste keren de zaak verbrandt/ kapot zal zijn.
- Door die condensator krijg je aan de primaire zijde van de bobine een LC kring en daardoor een sinusvormige spanningspiek. Die sinusvormige piek heeft een ideale geinduceerde spanning tot gevolg aan de secundaire zijde van de bobine. Zonder die condensator zou die overdracht veel minder ideaal zijn en dus een lagere geinduceerde spanning tot gevolg hebben op de bougie.
Bij gebruik van de Velleman onsteking moet je de condensator over de punten verwijderen omdat die condensator anders in het aansturingscircuit van de MOSFET zou zitten en da's niet goed.
Groeten, Matthijs
Re: 123ontsteking.
Hee Matthijs,
in de elektronische ontsteking van Velleman zit inderdad ook een condensator,
wat ik wilde zeggen is dat je met het kitje een betere start en gelijkmatiger loop hebt, vooral bij zeer hoog en laag toerental en daar gaat het eigenlijk om.
Groeten, Edwin.
in de elektronische ontsteking van Velleman zit inderdad ook een condensator,
wat ik wilde zeggen is dat je met het kitje een betere start en gelijkmatiger loop hebt, vooral bij zeer hoog en laag toerental en daar gaat het eigenlijk om.
Groeten, Edwin.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 251
- Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
- Locatie: Veldhoven
Re: 123ontsteking.
Helemaal mee eens!!
Groeten, Matthijs
Groeten, Matthijs
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
Re: 123ontsteking.
Het onderlinge meningsverschil komt nu neer op de kwaliteit en het tijdstip wanneer de vonk
plaats vind,En de kwaliteit van de Vellemankit kan ik alleen waarderen,maar het even zo
belangrijke tijdstip zit hier helemaal niet in en gebruikt die oude versleten veertjes en de
speling op de as,die bij de 123 allemaaal zijn opgelost.Het principe van 123 is zeker 20 jaar
moderner dan de Vellemankit
plaats vind,En de kwaliteit van de Vellemankit kan ik alleen waarderen,maar het even zo
belangrijke tijdstip zit hier helemaal niet in en gebruikt die oude versleten veertjes en de
speling op de as,die bij de 123 allemaaal zijn opgelost.Het principe van 123 is zeker 20 jaar
moderner dan de Vellemankit
Re: 123ontsteking.
Tja Gerard,
ik had ook al gezegd dat het afhangt van de staat van je huidige ontsteking.
Als die compleet versleten is, is het logisch dat je hem vervangt.
Als die nog goed is, heeft een electronisch kitje voordelen tegen een lage prijs.
Maar, iedereen moet doen waar die zin in heeft, natuurlijk!
Veel mooie vonken toegewenst,
Edwin.
ik had ook al gezegd dat het afhangt van de staat van je huidige ontsteking.
Als die compleet versleten is, is het logisch dat je hem vervangt.
Als die nog goed is, heeft een electronisch kitje voordelen tegen een lage prijs.
Maar, iedereen moet doen waar die zin in heeft, natuurlijk!

Veel mooie vonken toegewenst,
Edwin.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
-
- HY Forum Expert
- Berichten: 103
- Lid geworden op: di aug 05, 2003 11:31 pm
- Locatie: arnhem
- Contacteer:
Re: 123ontsteking.
Ik ben al 3 jaar in het bezit van de 123 naar alle tevredenheid
na montage heb ik nooit meer te hoeven afstellen, Ik ben nu aan de hy aan het lassen en vroeg me af of dit schadelijk is de accu heb ik wel los gekoppelt dank aan 123 In. en forum lezers. la Souris

Nederlands kampioen Living Statues 2007 - samen met 10 andere beelden - http://www.beeldje.nl