knallende uitlaat bij loslaten gaspedaal of bij "bergje af"

Moderators: LEiPiE, Le Camion

rinkelarie
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner

knallende uitlaat bij loslaten gaspedaal of bij "bergje af"

Bericht door rinkelarie »

Beste HY-vrienden,

Ik heb al veel vaker over het probleem van een een knallende of pruttelende uitlaat gehoord bij het loslaten van het gaspedaal of bij "bergje af". Maar een afdoend antwoord kon ik op dit forum niet vinden. Het zal wel iets met de ontsteking zijn, maar in mijn geval zijn de kleppen en de ontsteking goed gesteld.
(HY had eerst wel het probleem van zeer onregelmatig en minder krachtig lopen en slecht starten; wat bleek, het koolstofstiftje zat niet meer boven in de ontstekingskap maar lag los tussen cassette en huis - het veertje wat er nog wel in zat moest dus zorgen voor de stroom/vonk overbrenging, maar dat dus even tussen haakjes).

Mijn vraag is dus: hoe voorkom ik een knallende/pruttelende uitlaat bij het loslaten van het gaspedaal of bij stationair het bergje af?

Wie het weet mag het zeggen

groet Arie Rinkel
HYblijft
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Re: knallende uitlaat bij loslaten gaspedaal of bij "bergje af"

Bericht door Ree »

Dat voorkom je niet :)

Naast een goede ontsteking en goede klepspeling is het vooral belangrijk dat je een luchtdichte uitlaat hebt. Zonder zuurstof in je uitlaat zal het er niet snel ploffen.

Maar volledig plof-vrij zal nooit lukken...

Ree
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Gerard 2cv »

Het is dus een lek uitlaatspruitstuk of pakking.
ed-hz
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door ed-hz »

Wat er gebeurt met het knallen in je uitlaat is dat
het benzinemengsel niet ontbrandt in je cylinder,
en zich verzamelt in je uitlaat. Als er dan wel eens een onsteking van het mengsel is
dan ontbrandt het verzamelde benzine/lucht mengsel in je uitlaat dus ook met een knal tot gevolg.

Er kunnen verschillende redenen zijn waardoor je mengsel niet ontbrandt als je stationair berg af rijdt,
maar in dit geval denk ik dat de motor stationair te arm is afgesteld. Het benzinemengsel ontbrandt daardoor niet,
maar wel als het zich opgehoopt heeft in je uitlaat.

Probeer eens je motor wat rijker af te stellen stationair, misschien helpt dit.

Het hoeft dus niet zo te zijn dat je uitlaat of spruitstukpakking lek is.

Succes,

Edwin.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Sorry dat ik je moet corrigeren.Een te arm mengsel geeft andere
klachten en benzine knalt niet in de uitlaat,als er geen zuurstof bijkomt.Maar door een lekkage komt die schone extra zuurstof en
geeft die knallen bij afremmen op de motor.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Zuurstof kan ook in je uitlaat komen als je ontsteking niet goed staat. Als het mengsel in je motor niet ontploft wordt het mengsel (inclusief zuurstof) door je uitlaatklep naar de uitlaat gedirigeerd. Daar krijgt het door de hitte nog een kans om te ontploffen.

Ree
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Dan doet hij het niet alleen bij het remmen op de motor,maar zeker
bij het optrekken,waar veel meer van de motor gevraagd wordt
Geloof me nu echt maar,Ik heb jarenlang als leermeester dit meegemaakt,niet alleen bij een HY
rinkelarie
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner

Bericht door rinkelarie »

Beste HY-vrienden,

Ontsteking en kleppen zijn goed gesteld. Wat betreft de stationairsproeier heb ik altijd gedacht deze juist zo "arm" mogelijk af te stellen, en HY loopt wat dat betreft ook prachtig stationair.

Het zal dus kunnen zijn dat er ergens een lekje in de uitlaat zit. Spruitstuk tot aan de depmer is nieuw en dicht; zou het dan ook kunnen door een lekje in de demper. Maar hoe kan ik dat zien, of testen? Maar hoe kan dat ploffen dan als alles al is verbrand?

graag reacties voor wie er zin in heeft

groet Arie Rinkel
HYblijft
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Als alles is verbrand op de juiste plek zal er geen plof in de uitlaat zijn :)

Een carburateur is niet ontworpen om goed te presteren wanneer je op de motor afremt. Hij is ontworpen om een redelijk mengsel te leveren onder constante belasting of onder acceleratie. Wanneer je gas los is en je choke buiten gebruik geeft de carb het juiste mengsel om stationair te draaien, hij zou bij een toerental hoger dan bv 1500 helemaal geen benzine meer moeten aanvoeren. Bij een electronische inspuiting is dit makkelijk te programmeren, bij een carburatuer heb ik een dergelijke terugkoppeling nog nooit gezien.

Groet,

Ree
Leo
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Leo »

Ik heb mijn HY nu 12 jaar. HY heeft altijd geknald bij sterk afremmen op de hete motor. Het gebeurde:
voor en na motorrevisie,
op LPG en benzine,
en voor en na het afstellen van kleppen en ontsteking.
Voor en na het inbouwen van de 123 ontsteking

Zover ik weet is de uitlaat lucht dicht. Bovendien kan ik mij niet voorstellen dat er een onderdruk in het uitlaatspruitstuk of in de uitlaat demper bestaat!

Kortom, ik heb het idee dat het alles te maken heeft met het ontwerp van de motor/ uitlaat. Een erg hete demper, vlak na de motor. Het niet volledig ontbrande lucht-brandstofmengsel, ontsteekt daar.

Ik vermoed dat HY's met gewijzigd uitlaatsysteem. (Demper(s) onder de wagen,) dit knallen niet meer hebben. :D
HY rijder sinds 1995.
Petervdl2cv
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Contacteer:

Bericht door Petervdl2cv »

Ik zou dat sporadisch knalletje (soms een hele KNAL) in mijn HY-uitlaat niet meer kunnen missen, een deel van de charme! De nietsvermoedende voetgangers/fietsers daarentegen :wink:
Ook bij mij staan ontsteking, kleppen en carburator behoorlijk netjes afgeregeld.
Ik kan het knallen zelfs laten variëren: met motor op bedrijfstemperatuur in een mooie afdaling : bij gas los en goede snelheid komt er af en toe een onschuldig plofje, maar druk ik het pedaal een héééél klein beetje in, echt een fractie van een stukje, dan hoor je eerst een lichte roffel die overgaat in een heus artilleriesalvo als je nog een millimetertje bijduwt.
Je kan je inbeelden hoe ik de Mont Ventoux terug ben afgereden, hahaha tussen al die wielerterroristen!
Verder ben ik nog vrij normaal hoor :oops:
Groeten,
Peter
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Hier bestaat toch een simpele truck voor,stop de uitlaat met lappen dicht en kijk of de motor afslaat,of je constateerd de lekkage.
HY_Pino
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Contacteer:

Bericht door HY_Pino »

Petervdl2cv schreef:Ik zou dat sporadisch knalletje (soms een hele KNAL) in mijn HY-uitlaat niet meer kunnen missen, een deel van de charme!
Ja, dat hoort er toch bij! Bovendien, in Nederland blijft het toch door gebrek aan echte afdalingen bij wat gepruttel, maar een paar jaar geleden bij de Tractionades kwamen toch ook al die tractions al knallend de berg af.
Voor auto's met lpg-installatie is de oplossing simpel; zet de brandstoftoevoer stil en het geknal is over.
Beetje losse flodder dit item, volgens mij hoort een knalletje (en bij een lange afdaling soms heftige knal) er gewoon bij.
:)
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Tijdens een afdaling trek ik vaak mijn choke een heel klein stukje uit, dan knalt ie veel minder.

Grappig dat mijn bus volledig anders knalt dan die van Peter... Een tikkie gas vermindert bij mij juist de kans op een knal.

Ree
hy belge
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Contacteer:

Bericht door hy belge »

Volgens mij "en ik kan fout zijn" heeft het bijna niets te maken met uitlaat gasdicht of niet.
Als je op motorrem bergaf bolt gaan de wielen je motor aandrijven waardoor het toerental hoger klimt als dat wat gevraagt wordt.
In dit geval krijg je een ophoping van benzine in een hete uitlaat op dit moment hoeft er alleen maar zuurstof aan te komen en KNAL!
De zuurstof neemt de gemaklijkste weg die je nooit kan toestoppen namelijk de uitlaat zelf.
Door de motorrem ontstaat er een tekort aan lucht in de motor (een soort van vacuum) waardoor hij langs de uitlaatkleppen lucht gaat aanzuigen.
Daardoor krijg je een brandbaar mengsel in de uitlaat.
Het is vooral het probleem van een kort uitlaatsysteem.
Ik heb een 2cv van 1984 met een uitlaat tot achteraan en die heeft daar geen last van.
M'n 2cv van 1957 heeft een uitlaat die vooraan eindigd en die knalt alsof het een ware lust is.
Als je uitlaat gasdicht is zijn de knallen minder maar uitsluiten kan je ze niet.
Maar wat is er leuker dan een jong dingetje langs de weg te doen schrikken met een luide knal. :wink:
Hy 1973 verlengde wielbasis.

Pour moi un peu de "H" S.V.P.
Plaats reactie