hytje 3

Voor onderwerpen over de beroemde golfplaten, de omegaprofielen, het chassis, deuren, ramen etc.

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Stephan
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

hytje 3

Bericht door Stephan »

Langzaam aan wordt ik citroen hy groot-bezitter aangezien ik dit weekend een hytje 3 heb gekocht.
Helaas is deze versie nog krokanter dan de andere 2 samen, maarrrr wel 2 puike neusplaatjes, te repareren achterklep, werkende sloten (had ik nog niet), 2 spatbordjes voor reserve, prima reservewiel klep, veel raamwerk, prima motorkap, rechter-achterdeurtje en dan hebben we 't wel gehad. Lijkt me toch wel de betaalde € 150,- waard, niet?

Deze hy staat al zeker 15 jr stil dus de motor zit vast net als de wielen. Hy stond in de loods naast de mijne.
Het dak is volgens mij nog in prima staat. Is 't de moeite waard om dat ook te demonteren (zou niet weten hoe)?

De complete bus gaat uit elkaar en de verrotte delen gaan naar de oud-ijzer boer. Ik zal nog ff een foto nemen (altijd leuk voor de beeldvorming).

groeten uit de zeeuwse klei
Bert Peihak
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Re: hytje 3

Bericht door Bert Peihak »

Gefeliciteerd met je derde HY. Als al het genoemde plaatwerk nog goed is is 150 euro inderdaad geen gekke prijs. Succes met het slopen. En, plaats je nog even een foto van deze bus?

Bert
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Dak is niet echt te demonteren. Denk dat je dan moet kijken of je 'm boven of onder dakgoot los flext (inclusief de rongen waar het dak op ligt, dat maakt 't wat steviger om te versjouwen denk ik en scheelt puntlasjes uitboren ;))

Of een SloopMeeting organiseren natuurlijk, zodat geinteresseerden in onderdelen langskomen om te demonteren en er verder een gezellig dag van te maken :D

Foto's zijn zeeeer welkom, zeker voor een meeting, want dan kunnen mensen bekijken of de door hun gewenste onderdelen er aan zitten enzo :D
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Stephan
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Stephan »

nou daar zijn ze dan.

qua onderdelen meeting weet ik niet of 't een succes wordt, maar indien de meeting plaats zou vinden op een van de strandpaviljoens in de buurt zie ik t wel wat positiever in :)

Zelf heb ik 't dak niet nodig maar begreep dat er wel vraag naar is geweest toen ik afgelopen winter in 't hy magazijn was.

ondanks de goede tips van matthijs wordt ik nog steeds niet blij van puntlasjes, maar ik zal wel moeten in het geval van de neusplaatjes (of ik ga als Nol met de slijptol tekeer en maak 't later netjes). 't was ondanks mijn geduld toch niet goed gelukt toen ik plaatwerk netjes wilde verwijderen.

gr. stephan
Bijlagen
DSC05500.JPG
DSC05500.JPG (142.97 KiB) 12442 keer bekeken
DSC05499.JPG
DSC05499.JPG (147.82 KiB) 12441 keer bekeken
DSC05498.JPG
DSC05498.JPG (144.88 KiB) 12442 keer bekeken
DSC05497.JPG
DSC05497.JPG (145.45 KiB) 12441 keer bekeken
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Nou, op de foto's ziet het geheel er helemaal niet slecht uit (als in: ik ken bussen die rondrijden en er slechter uit zien ;)).
Misschien dat 't toch de moeite nog waard is de motor en remmen los te krijgen ofzo.

En anders inderdaad een hele lading aardig plaatwerk :D
Die trekhaak moet je er ook netjes onderuit halen, daar is ook wel vraag naar als het er eentje is die aan de achteras vast is gemaakt.
Jammer dat de zeeuwse klei zo'n eind van 't twentse zand verwijderd is, anders kwam ik zeker even langs :D die zijruiten achter en het dakluik vind ik bijvoorbeeld wel interessant voor in MurpHY (die ik overigens kocht in Middelburg).
Stephan
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Stephan »

de bus ziet er nog zo 'goed' uit omdat alle roestblaasjes (of liever: blazen) onder de lak zitten (erg flexibele lak blijkbaar). Die trekhaak was ik inderdaad nog vergeten te noemen. Is 't normaal dat ie met klemmen rond de achteras zit (hytje 1)? Onder deze witte zit ie ook rond de achteras, maar lijkt een sterkere constructie.

Voordat ik dingen verkoop of (liever) ruil moet ik eerst maar 'ns zorgen dat ik 1 gave en complete bus heb opgebouwd en dat kost me nog wel wat tijd.
zijn trouwens idd veel ramen. lijkt mij dat het oorspronkelijk voor personen vervoer is geweest ofzo.

gr. stephan
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Stephan schreef:de bus ziet er nog zo 'goed' uit omdat alle roestblaasjes (of liever: blazen) onder de lak zitten (erg flexibele lak blijkbaar).
Goede verf dan inderdaad :D
Die trekhaak was ik inderdaad nog vergeten te noemen. Is 't normaal dat ie met klemmen rond de achteras zit (hytje 1)? Onder deze witte zit ie ook rond de achteras, maar lijkt een sterkere constructie.
Ja, zo'n achterasconstructie komt vaak voor en is ook wel een fijne manier, je hoeft dan minder in de bus te boren en sterk is het toch wel daar. Er zijn nog wel andere soorten trekhaken en die met achterasbevestiging zijn er ook in soorten en maten (zit ook zelfbouw tussen).
In ieder geval is zo'n soort trekhaak wel het favoriete type.
Voordat ik dingen verkoop of (liever) ruil moet ik eerst maar 'ns zorgen dat ik 1 gave en complete bus heb opgebouwd en dat kost me nog wel wat tijd.
Groot gelijk :D
Probeer alleen wel te voorkomen dat de bus harder achteruit gaat, 1 jaar in de buitenlucht en je kunt het meeste wel afschrijven waarschijnlijk!
zijn trouwens idd veel ramen. lijkt mij dat het oorspronkelijk voor personen vervoer is geweest ofzo.
Ja, of iemand die veel ruitjes op de kop kon tikken ;)

Oh en die extra koplampen zijn ook de moeite van het bewaren wel waard. Ik zou zeggen dat wanneer hy buiten moet blijven staan: schroef alles wat los kan er af en bewaar dat binnen als dat kan (denk aan deuren, lampen, spiegels, etc.).

Succes met het rijdend krijgen van 1 HY :D
(en hou ons op de hoogte en schroom uiteraard niet om hier vragen te stellen, liever een "domme" vraag te veel dan te weinig :wink: )
Plaats reactie