Kleurcodes
Kleurcodes
Mijn kleurplaatje geeft aan dat de originele kleur van mijn bus "AC 0208" is (denk ik, het is al heel vaak overgeverfd). Waar kan ik het best beginnen met zoeken welke kleur dit is, behalve onder de rubbertjes van het raam?
Groet,
Raymond
Groet,
Raymond
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
Na veel schuren ben ik tot de conclusie gekomen dat er meestal een groene kleur vlak voor het metaal komt. Het is vreemd dat deze kleur onder geen één rubbertje terugkomt, maar ja, misschien is ie wel eens heel goed gespoten geweest.
Ik neem aan dat deze groen dus wel het origineel geweest zal zijn. Of is er een grondverf gebruikt?
Groet,
Raymond
Ik neem aan dat deze groen dus wel het origineel geweest zal zijn. Of is er een grondverf gebruikt?
Groet,
Raymond
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
-
- HY Forum Beginner
- Berichten: 8
- Lid geworden op: di okt 31, 2006 1:10 pm
- Kenteken: 39- 99-DB
- Locatie: Heerde
- Contacteer:
Ik vond de kleurcode AC 423 AS donkerrood HY 1975, orginele kleur,
Hoe kom ik aan de lak om zelf te spuiten. De orginele lak is op terpentine basis. Nu kun je deze niet maar zo meer even halen en hebben ze het over watergedragen lakken. Kun je bijspuiten in deze nieuwe lak, of hoe pak je dat aan ?
Welke primer gebruik je ?
Ik heb de achterkanten bij de achterlichten, zowel links als rechts slecht
wat is het beste idee ?
Henk Kok
hgjkok@hotmail.com
Hoe kom ik aan de lak om zelf te spuiten. De orginele lak is op terpentine basis. Nu kun je deze niet maar zo meer even halen en hebben ze het over watergedragen lakken. Kun je bijspuiten in deze nieuwe lak, of hoe pak je dat aan ?
Welke primer gebruik je ?
Ik heb de achterkanten bij de achterlichten, zowel links als rechts slecht
wat is het beste idee ?
Henk Kok
hgjkok@hotmail.com
-
- HY Forum Expert
- Berichten: 95
- Lid geworden op: vr jun 02, 2006 9:56 am
- Locatie: Tielt-winge België
- Contacteer:
Ik heb hier een oud codeboek van sikkens liggen en daar vond ik niets in met de code AC 0208 maar zoals reeds gezegd staan er alleen codes in met ac en dan drie cijfers.
AC 208 bestaat trouwens ook niet.
AC 423 is Rouge Massena dezelfde kleur als mijn originele kleur.( as staat voor de fabriek waar de lak gemaakt is volgens wat ze mij vertelden)
AC 208 bestaat trouwens ook niet.
AC 423 is Rouge Massena dezelfde kleur als mijn originele kleur.( as staat voor de fabriek waar de lak gemaakt is volgens wat ze mij vertelden)
Laatst gewijzigd door hy belge op do nov 02, 2006 1:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Hy 1973 verlengde wielbasis.
Pour moi un peu de "H" S.V.P.
Pour moi un peu de "H" S.V.P.
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2675
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Hee, nog meer Rouge Massena mensen!
(weer een illusie kwijt dat mijne uniek zou zijn, er was mij verteld dat deze kleur niet zoveel voor kwam
)
MurpHY heeft 't helaas nog alleen van binnen, ik wil het nog wel weer terug brengen aan de buitenkant.
Heb van DupliColor een vervanger gevonden die in ieder geval die heeeeeeel dicht in de buurt komt (als in: 34 jaar oude verf zal zelden precies hetzelfde zijn als nieuw uit de spuitbus).
Te krijgen / bestellen bij Halfords, onze Halfords had 'm niet op voorraad maar er toevallig kwam ik een winkel tegen op hetzelfde terrein die het hele assortiment op voorraad heeft, Decokay heten ze en zitten volgens mij ook wel op andere plekken.
Beide hebben een dik boekwerk met alle kleurnummers maar er is ook de online colourguide van Motip en DupliColor - ik zie alleen net dat die je dus niet het kleurnummer geeft! Je moet alleen weten dat je dus niet de AC moet ingeven, maar alleen 423 en daar kwam ik alleen toevallig achter met dank aan dat boek
(als ITer zie ik ook de voordelen nog van gewoon papier
)
DupliColor 5-0720 is het nummer voor Citroen AC423
Moet alleen denk ik ook een blanke lak bij, want hij droogde bij mij wat dof op (aan de andere kant: heb alleen maar even wat zaken grof bijgewerkt die hard verf nodig hadden aan de binnenkant - en er staat ook niet bij dat er een blanke lak overheen moet).
(DupliColor is een zusje van Motip, weet niet wat het verschil is)

(klik voor groot, oh wat ben ik blij met m'n nieuwe telefoon-met-camera, c.q. camera-met-telefoon
)
(weer een illusie kwijt dat mijne uniek zou zijn, er was mij verteld dat deze kleur niet zoveel voor kwam

MurpHY heeft 't helaas nog alleen van binnen, ik wil het nog wel weer terug brengen aan de buitenkant.
Heb van DupliColor een vervanger gevonden die in ieder geval die heeeeeeel dicht in de buurt komt (als in: 34 jaar oude verf zal zelden precies hetzelfde zijn als nieuw uit de spuitbus).
Te krijgen / bestellen bij Halfords, onze Halfords had 'm niet op voorraad maar er toevallig kwam ik een winkel tegen op hetzelfde terrein die het hele assortiment op voorraad heeft, Decokay heten ze en zitten volgens mij ook wel op andere plekken.
Beide hebben een dik boekwerk met alle kleurnummers maar er is ook de online colourguide van Motip en DupliColor - ik zie alleen net dat die je dus niet het kleurnummer geeft! Je moet alleen weten dat je dus niet de AC moet ingeven, maar alleen 423 en daar kwam ik alleen toevallig achter met dank aan dat boek


DupliColor 5-0720 is het nummer voor Citroen AC423
Moet alleen denk ik ook een blanke lak bij, want hij droogde bij mij wat dof op (aan de andere kant: heb alleen maar even wat zaken grof bijgewerkt die hard verf nodig hadden aan de binnenkant - en er staat ook niet bij dat er een blanke lak overheen moet).
(DupliColor is een zusje van Motip, weet niet wat het verschil is)
(klik voor groot, oh wat ben ik blij met m'n nieuwe telefoon-met-camera, c.q. camera-met-telefoon

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 251
- Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
- Locatie: Veldhoven
Om terug te komen op de vragen van Kok:
Door schade en schande heb ik de afgelopen jaren geleerd dat autolakken een redelijk complexe materie is. Ik heb nu een goed systeem ontwikkeld dat volledig op 2K lakken is gebaseerd. Nadeel is de prijs van 2K en ook de zeer giftige dampen bij verwerking, het voordeel is echter dat je zeer professionele resultaten kunt behalen waarbij je auto optimaal beschermt is (ik vind die hobbyverf echt rampzalig om mee te werken, resultaat en bescherming is me zwaar tegengevallen).
Het bijspuiten van klassieke autolakken met de huidige lakken op waterbasis is vaak wel te doen, andersom werkt het niet. De beste manier is gewoon uitproberen en kleine proefstukjes maken voordat je aan de grote klus begint.
Ik begin bij iedere klus met het opzetten van een 2K Wash primer. Dit is een doorzichtige primer met zeer goede hechting aan het metaal. Deze laag neutraliseerd de onderliggende lagen, hecht aan eventuele roest die volledig wordt afgedicht en niet verder roest. De lagen daarna liggen aan het deel van de auto.
Op de bodem/ zwaar belaste delen gebruik ik een 2K pantser coating. Deze is waterdicht, hecht zeer goed en is erg taai. Hoewel dit een afwerklaag is, breng ik vervolgens op de zwaarst belaste delen een body coating aan (3M bijvoorbeeld) voor steenslagbescherming en geluidsdemping. Vergeet overigens niet na de pantser en voor de body coat alle naden af te kitten!
Op de optische delen breng ik na de Wash een 2K filler aan voor het egaliseren en voorbewerken van het oppervlak. Na de filler naden weer afkitten. De filler wordt uiteindelijk afgewerkt met een 2K autolak. Kies altijd 2K systemen die afgestemd zijn want anders zullen de lagen onderling 'opwerken'. Blanke lak gebruik je in principe alleen bij metalic lakken. Overigens zou ik nooit zelf een afwerklaag spuiten, laat dit over aan de professional in een cabine; resultaat valt anders altijd tegen.
Ik bestel mijn lakken hier: http://www.polyservice.nl/
Algemeen geldt dat werken met 2K niet eenvoudig is en veel geduld en voorbereiding vergt. Verder heb je een compressor en spuitpistolen nodig. Formeel mag je niet zomaar 2K spuiten zonder afzuiging en filters vanwege milieuwetgeving. Denk aan je eigen gezondheid en draag altijd een masker met koolstoffilter. Vooral mensen met contactlenzen raad ik aan ook een goed afsluitende bril te dragen, maar waarschijnlijk is dit altijd een goed idee.
Succes!!
Matthijs
Door schade en schande heb ik de afgelopen jaren geleerd dat autolakken een redelijk complexe materie is. Ik heb nu een goed systeem ontwikkeld dat volledig op 2K lakken is gebaseerd. Nadeel is de prijs van 2K en ook de zeer giftige dampen bij verwerking, het voordeel is echter dat je zeer professionele resultaten kunt behalen waarbij je auto optimaal beschermt is (ik vind die hobbyverf echt rampzalig om mee te werken, resultaat en bescherming is me zwaar tegengevallen).
Het bijspuiten van klassieke autolakken met de huidige lakken op waterbasis is vaak wel te doen, andersom werkt het niet. De beste manier is gewoon uitproberen en kleine proefstukjes maken voordat je aan de grote klus begint.
Ik begin bij iedere klus met het opzetten van een 2K Wash primer. Dit is een doorzichtige primer met zeer goede hechting aan het metaal. Deze laag neutraliseerd de onderliggende lagen, hecht aan eventuele roest die volledig wordt afgedicht en niet verder roest. De lagen daarna liggen aan het deel van de auto.
Op de bodem/ zwaar belaste delen gebruik ik een 2K pantser coating. Deze is waterdicht, hecht zeer goed en is erg taai. Hoewel dit een afwerklaag is, breng ik vervolgens op de zwaarst belaste delen een body coating aan (3M bijvoorbeeld) voor steenslagbescherming en geluidsdemping. Vergeet overigens niet na de pantser en voor de body coat alle naden af te kitten!
Op de optische delen breng ik na de Wash een 2K filler aan voor het egaliseren en voorbewerken van het oppervlak. Na de filler naden weer afkitten. De filler wordt uiteindelijk afgewerkt met een 2K autolak. Kies altijd 2K systemen die afgestemd zijn want anders zullen de lagen onderling 'opwerken'. Blanke lak gebruik je in principe alleen bij metalic lakken. Overigens zou ik nooit zelf een afwerklaag spuiten, laat dit over aan de professional in een cabine; resultaat valt anders altijd tegen.
Ik bestel mijn lakken hier: http://www.polyservice.nl/
Algemeen geldt dat werken met 2K niet eenvoudig is en veel geduld en voorbereiding vergt. Verder heb je een compressor en spuitpistolen nodig. Formeel mag je niet zomaar 2K spuiten zonder afzuiging en filters vanwege milieuwetgeving. Denk aan je eigen gezondheid en draag altijd een masker met koolstoffilter. Vooral mensen met contactlenzen raad ik aan ook een goed afsluitende bril te dragen, maar waarschijnlijk is dit altijd een goed idee.
Succes!!
Matthijs