Alleen een klikje ...

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Zijderveld
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 59
Lid geworden op: wo okt 08, 2003 12:30 pm
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Alleen een klikje ...

Bericht door Zijderveld »

Gegroet,

Afgelopen zaterdag weer eens de HY uit de stalling gehaald :) (alwaar accu leeg is gelopen) toch uiteindelijk thuis gekomen. Een vreemd gierend geluid bij het stoppen van de motor was al de bode dat er problemen op komst waren. :(

De volgende dag heb ik de HY nog even op een betere plek neer gezet. HY startte wel maar liep niet echt stationair. Maandag had ik eindelijk tijd om wat verder te kijken naar het probleem en in twee keer startte HY, maar liep gelijk weer uit. Dit alles met een niet echt heel erg volle accu, dus in eerste instantie dacht ik dat het hier aan lag.

Vandaag toch maar even een andere auto eraan gehangen zodat er tenminste genoeg juice kan lopen en dat het daar in ieder geval niet aan kan liggen. Maar helaas... Bij het drukken op het startersknopje hoor je alleen de relais aanslaan maar verder geen reactie van de startmotor.

Is dit met redelijke 'zekerheid' de startermoter of zie ik nog andere dingen over het hoofd? Iemand enig idee ?

Bij voorbaat dank,

Met vriendelijke groet,
Pim Zijderveld
Webmeistera
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 248
Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm

Bericht door Webmeistera »

Je kan de startmotor even 'betikken' met een hamer om de koolborstels
wat los te krijgen.

Pak hem er anders even onder vandaan (+ pool accu los), kabel eraf
en 1 boutje lossen.

Natuurlijk kan er ook een probleem zijn met je startrelais.
Als je die met de hand indrukt, wat doet ie dan?

(onderaan die bonk aan de pluspool van de accu)

Aad
Zijderveld
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 59
Lid geworden op: wo okt 08, 2003 12:30 pm
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Start relais en sleutel werkt in ieder geval.

Bericht door Zijderveld »

Bedankt Aad voor het advies.

Het betikken hielp helaas niet, net als het indrukken van het palletje van het start relais. Wel ben ik geloof ik weer een paar stapjes verder, maar hij draait nog niet.

Ik heb nu het volt verschil gemeten tussen de plus pool van de accu en het aansluitpunt op startmotor. Op het moment dat er een stroompje hoort te lopen staat er een verschil van 8 Volt. (dit is 7.8 met een accu die op begin 13.2 stond en na een paar keer proberen op 12.8. Sluit ik een andere accu aan met draaiende motor erbij dan blijft dit 8 Volt) Als ik het goed begrijp zou hier 12 Volt op moeten staan :?: In ieder geval heb ik hiermee denk ik wel bewezen dat het start relais en het sleutel gedoe wel werkt.

Zodra de stroom loopt hoor ik in ieder geval geen enkel geluidje uit de startmotor komen. Ook niet een licht draaien of zo ...

Je advies om de startmotor er uit te halen heb ik nog niet op kunnen volgen, maar daar hoop ik vrijdag weer tijd voor te vinden.

Misschien een dom vraagje, maar kan ik de motor ook niet draaiend krijgen met de slinger ? Hiermee het probleem echt leggen bij de startmotor en dit ook tegelijk eens uitproberen ...

Met vriendelijke (stilstaande HY) groet, Pim
Webmeistera
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 248
Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm

Bericht door Webmeistera »

Ik heb nu het volt verschil gemeten tussen de plus pool van de accu en het aansluitpunt op startmotor. Op het moment dat er een stroompje hoort te lopen staat er een verschil van 8 Volt. (dit is 7.8 met een accu die op begin 13.2 stond en na een paar keer proberen op 12.8. Sluit ik een andere accu aan met draaiende motor erbij dan blijft dit 8 Volt) Als ik het goed begrijp zou hier 12 Volt op moeten staan In ieder geval heb ik hiermee denk ik wel bewezen dat het start relais en het sleutel gedoe wel werkt.
-----------

Als ik bovenstaande goed begrijp dan meet je tijdens het 'starten' 8 volt
over de startkabel incluis startrelais.

Dit is veel te veel en duid op een te grote weerstand in het cirquit. Over de
startmotor staat dan nog 4 volt en dat is te weinig om hem rond te krijgen.

Let wel, er lopen enorme stromen (100 A of meer ) dus een weerstand van 1 ohm is al voldoende om de boel in het honderd te sturen.

Ik verwacht het probleem in je kabel/startrelais .

Hopelijk kan je 'm openmaken en de binnenboel reinigen.

voor de test even de zaak overbruggen met een dikke kabel (startkabel
van goede kwaliteit even tussen accu en startmotor.

Groetjes,
Aad
Aad
Webmeistera
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 248
Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm

Bericht door Webmeistera »

Oja, slingeren heb ik nog nooit geprobeert (er is ook 1 tand van de slinger af) maar het zit er vast niet voor niks op :-)
marko
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Berichten: 28
Lid geworden op: ma aug 18, 2003 12:28 pm

Bericht door marko »

Grappig om te lezen dat van die slinger, ik realiseerde me helemaal niet dat je een HY kan aanslingeren. Sterker nog, ik had die slinger in mijn schuur opgeborgen met het idee dat het een onderdeel van een krik betrof. Handig voor als de accu leeg is...
Webmeistera
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 248
Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm

Bericht door Webmeistera »

Als de accu helemaal leeg is gaat slingeren ook niet meer helpen, aangezien de dynamo dan ook geen stroom meer levert.
(de veldspoel moet hiervoor bekrachtigd zijn)

Alleen als er nog voldoende porrie voor een vonk in de accu zit maak je een kans.

Overigens kan je dan in echt kritische gevallen ook nog beter even het EXC draadje van je dynamo loshalen.
Die kan zomaar 1 A willen trekken bij het starten, wat je vonk niet ten goede komt. Als ie loopt dan gauw weer aansluiten om de accu bij te laden.

Aad
Zijderveld
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 59
Lid geworden op: wo okt 08, 2003 12:30 pm
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Tandje verder..

Bericht door Zijderveld »

:D

In ieder geval een stapje verder dat hij weer even heeft gereageerd. Ik heb hem nog niet helemaal, maar dat komt nog wel ... :)

A. Ik heb hem eerst even overbrugd van de pluspool naar het aansluitpunt van de startmotor en dat gaf een heleboel vonken, maar geen geluidje.

B. Daarna geprobeerd om met de slinger terwijl de contactsleutel aan stond. Dit was een helehoop gewerk (de eerste was het zwaarste en leek vast te zitten) maar geen eindresultaat

C. Geslingerd terwijl het startknopje ingedrukt werd. (Een derde hand is toch af en toe wel heel erg nodig ;) ) Dit gaf een mooi geluidje en wel dat hij reageerde. hij sloeg heel kort aan maar daarna gelijk weer af. Maar ik had weer contact ... :)

Nu heb ik wel nog twee vraagjes:

1. Achter op de startmotor zitten twee boutjes, maar aan geen van beide zat een kabeltje. Mijn vermoeden is dat hier de aarde op zou moeten zitten, maar ....

2. In hoeverre kan ik de start motor open maken en binnenin inspecteren zonder dat daar gelijk allerlei veertjes gaan springen en andere onherstelbare moeilijke dingen gebeuren :?:

Als iemand hier wat over weet, graag.

Met een vriendelijke (weer HY reagerende) groet,
Pim.
Obelix
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: ma mei 31, 2004 11:40 pm
Locatie: Best

Bericht door Obelix »

De startmotor heeft massa via zijn behuizing en het motorblok.

Een vaak voorkomend probleem is dat de massa kabel veel te dun is [van motorblok naar minpool accu] , deze zou net zo dik als de pluskabel moeten zijn.

Haal gewoon even de startmotor er af en probeer hem los met twee startkabels van voldoende dikte.

Doet hij dan nog niets [ook geen vonken] dan zit het probleem vrijwel zeker in de koolborstels.

succes
Webmeistera
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 248
Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm

Bericht door Webmeistera »

Inderdaad. Los moet de startmotor heel hard ronddraaien.

Er was overigens een plausibele reden waarom de massakabel dunner is dan de + draad, maar welke ook al weer.

Dit weekend de bedrading ook grotendeels nagelopen, en de staat was bedroevend.
Zo trok ik de massakabel zo uit de accuklem en zaten diverse draden nog best wel met 1 of 2 vezeltjes vast in hun kabelschoentjes.

Klopt het trouwens dat remlicht en knipperlichten alleen maar werken met het kontakt aan? Vooral met remlichten vind ik dat erg raar.

Aad
Zijderveld
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 59
Lid geworden op: wo okt 08, 2003 12:30 pm
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Bericht door Zijderveld »

:D :D :D :D :D

Hij loopt weer. (als een zonnetje)

De hele startmotor uit elkaar gehaald, schoongemaakt en weer in elkaar gefrot. en natuurlijk ook even de accu volledig opgeladen en na twee keer starten loopt hij weer te schudden op zijn grondvesten.

Wat die massakabel betreft neem ik aan dat de terugstroom niet alleen door dat kabeltje gaat maar door de gehele motor.

Ik heb trouwens niet gekekn naar de lichten zonder contact maar kan mij inderdaad nog herinneren van een knipperlichtprobleem dat ik et contact aan moest houden.

Maar een ieder bedankt voor de hulp ....

Op naar de vakantie.
Obelix
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: ma mei 31, 2004 11:40 pm
Locatie: Best

Bericht door Obelix »

De stroom moet van plus naar min en dus toch via het dunne kabeltje naar je accu.
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

Maar in de hele installatie zitten diverse massa aansluitingen en ik neem
aan dat er aan de massa pool nog een draadje naar de carosserie loopt
Die mag je er dus bij optellen.
barotti
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Berichten: 21
Lid geworden op: vr aug 15, 2003 3:41 pm
Locatie: Culemborg

Bericht door barotti »

Hoewel bovenstaand probleem allang is opgelost, toch nog een toevoeging: Ik had pasgeleden hetzelfde "klikje en verder niks": bleek de overbrenging van de startmotor alleen muurvast te zitten in de starterkrans. Na aanslepen deed 'ie het gewoon weer. Wat onhandig voor en achteruit manouvreren met afslaande motor was waarschijnlijk de oorzaak geweest. Schijnt wel eens vaker voor te komen...

Groet, Bas
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

Het lijkt me dan toch verstandig om binnenkort de bendix van de startmo-
tor te vernieuwen,voordat het je een starterkrans kost.
Plaats reactie