Starten met lader
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 59
- Lid geworden op: di mei 06, 2008 4:45 pm
- Locatie: Roemenie
Starten met lader
mijn HY staat al 2 weken stil en het vriest ondertussen -15.Gisteren geprobeert om te starten tot de batterij plat viel.
Snel een lader gekocht met een startfunktie.De eerste 2-3 pogingen had hij voldoende kracht om de motor aan te zwingelen maar bij de 4de poging gaf hij enkel een KLICK !
Kan het zijn dat door de hoge amperage de lader iets heeft verbrandt?Startmotor,dynamo,relais,weet ik veel?
Heeft iemand ervaring hiermee?
Snel een lader gekocht met een startfunktie.De eerste 2-3 pogingen had hij voldoende kracht om de motor aan te zwingelen maar bij de 4de poging gaf hij enkel een KLICK !
Kan het zijn dat door de hoge amperage de lader iets heeft verbrandt?Startmotor,dynamo,relais,weet ik veel?
Heeft iemand ervaring hiermee?
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 59
- Lid geworden op: di mei 06, 2008 4:45 pm
- Locatie: Roemenie
Re: Starten met lader
Heeft iemand ook een lijstje met wat allemaal kan gedaan worden om het starten bij koud weer te vergemakkelen?
Re: Starten met lader
Je spanningsregelaar (als je een losse hebt) kan dit niet fijn vinden. daarom laad ik nooit de accu op als ie aan de accuklemmen zit. Je symptomen komen echter niet overeen met een kapotte spanningsregelaar.
Wel een klik maar niet ronddraaien van de startmotor betekent meestal dat je relais vuil is of dat je statmotor het niet doet. Een paar fikste tikken tegen je startmotor helpt vaak tijdelijk tegen het laatste. Schoonschuren is het devies voor het relais.
Als het zo koud is zou ik gewoon je accu binnen zetten, en als je wilt starten je warme accu in de motor hangen.
Groet,
Ree
Wel een klik maar niet ronddraaien van de startmotor betekent meestal dat je relais vuil is of dat je statmotor het niet doet. Een paar fikste tikken tegen je startmotor helpt vaak tijdelijk tegen het laatste. Schoonschuren is het devies voor het relais.
Als het zo koud is zou ik gewoon je accu binnen zetten, en als je wilt starten je warme accu in de motor hangen.
Groet,
Ree
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1054
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Re: Starten met lader
Hanteer je ook wel de goede startprocedure?
Koude motor op benzine:
NIET aan het gaspedaal komen
choke HELEMAAL uittrekken
op CONTACT zetten
STARTKNOP drukken en NIET lang blijven doorstarten.
de auto moet nu zonder gas te geven aan slaan, anders een tiental minuten wachten en opnieuw proberen.
Succes.
Koude motor op benzine:
NIET aan het gaspedaal komen
choke HELEMAAL uittrekken
op CONTACT zetten
STARTKNOP drukken en NIET lang blijven doorstarten.
de auto moet nu zonder gas te geven aan slaan, anders een tiental minuten wachten en opnieuw proberen.
Succes.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 251
- Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
- Locatie: Veldhoven
Re: Starten met lader
Een klik maar niet ronddraaien kan ook gewoon een lege accu betekenen. Dat relais bekrachtigen lukt dan meestal nog wel, is maar kleine stroom.Ree schreef:Wel een klik maar niet ronddraaien van de startmotor betekent meestal dat je relais vuil is of dat je statmotor het niet doet. Een paar fikste tikken tegen je startmotor helpt vaak tijdelijk tegen het laatste. Schoonschuren is het devies voor het relais.
Afhankelijk van de kwaliteit van je starthulp zou je die wel eens uitgeput kunnen hebben. De dingen kosten tegenwoordig erg weinig bij de Lidl enzo maar de kwaliteit is vaak in verhouding met de prijs.
Tip van accu laden binnenshuis en vervolgens terug plaatsen lijkt me een hele goede. Vervolgens startprocedure volgen en dan zou 'ie het moeten doen.
Succes! Matthijs
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Starten met lader
Een accu in goede opgeladen conditie kan -15 best aan. Is/was je accu al vrij leeg door bijv. lekstroompjes enz. dan is de vloeistof in je accu eigenlijk gewoon water. Bij een ongeladen accu trekt het zuur a.h.w. in de platen. Dat betekent dat een lege accu dus bij 0 graden gaat bevriezen en de bak hierdoor stuk kan gaan.
Ik haal mijn accu's er altijd uit in de winter. Hang ze regelmatig aan de druppellader/conditioner om ze zo goed te houden. De wintertemperaturen geven ieder jaar weer veel accu problemen. Aangezien de motor kennelijk eerste wel ronddraaide en later niet meer, lijkt het me een lege accu en niet aan je relais te liggen.
Ik zou willen adviseren om je accu binnen weer op te laden, maar vooral niet te snel dus echt met een druppellader die een max. laadstroom heeft van 2 ampere of zo. Laat hem in ieder geval met deze temperaturen niet buiten ongeladen in de auto zitten.
Hierboven is het al gezegd, een starthulp kan een handig ding zijn, maar als het een goedkoop ding is uit een DHZ zaak of zoeits, dan kun je hem vaak na 1x gebruik al afschrijven.
Ik haal mijn accu's er altijd uit in de winter. Hang ze regelmatig aan de druppellader/conditioner om ze zo goed te houden. De wintertemperaturen geven ieder jaar weer veel accu problemen. Aangezien de motor kennelijk eerste wel ronddraaide en later niet meer, lijkt het me een lege accu en niet aan je relais te liggen.
Ik zou willen adviseren om je accu binnen weer op te laden, maar vooral niet te snel dus echt met een druppellader die een max. laadstroom heeft van 2 ampere of zo. Laat hem in ieder geval met deze temperaturen niet buiten ongeladen in de auto zitten.
Hierboven is het al gezegd, een starthulp kan een handig ding zijn, maar als het een goedkoop ding is uit een DHZ zaak of zoeits, dan kun je hem vaak na 1x gebruik al afschrijven.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 59
- Lid geworden op: di mei 06, 2008 4:45 pm
- Locatie: Roemenie
Re: Starten met lader
Bedankt voor de hulp,het blijkt de startrelais te zijn.Valt nog te zien indien die kan hersteld worden.
Zoniet denk ik aan een universele relais,het blijkt toch om een eenvoudige schakelaar te gaan.
Zoniet denk ik aan een universele relais,het blijkt toch om een eenvoudige schakelaar te gaan.
Re: Starten met lader
Boudewijn schreef:Aangezien de motor kennelijk eerste wel ronddraaide en later niet meer, lijkt het me een lege accu en niet aan je relais te liggen.


- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1054
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Re: Starten met lader
Voordat je gaat vervangen zou ik eerst eens de kabelaansluitingen aan het relais en de accu bekijken. Een paar nieuwe kabels (+ en massa en kabel + van accu naar relais en naar startmotor) met een deugdelijke aansluiting kan geen kwaad. Bij mijn bus was dit ook het geval met regelmatig hetzelfde "klik" resultaat wat jij nu hebt. Na vernieuwing van de kabels en kabelschoenen het oude relais weer gebruikt en inmiddels ben ik al weer een jaar verder zonder nog één keer een startprobleem te hebben gehad. 

-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 251
- Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
- Locatie: Veldhoven
Re: Starten met lader
Hi Marc,Marc Pomat schreef:Bedankt voor de hulp,het blijkt de startrelais te zijn.Valt nog te zien indien die kan hersteld worden.
Zoniet denk ik aan een universele relais,het blijkt toch om een eenvoudige schakelaar te gaan.
Hoe heb je dit getest waardoor je nu zeker weet dat het probleem door het relais wordt veroorzaakt?
Het relais is inderdaad niet meer dan een schakelaar. Universeel relais kun je echter niet zomaar gebruiken omdat de startstroom behoorlijk groot is. Een normaal relais kan misschien 16A max schakelen. Kies er dus een die 100A of meer kan schakelen.
Gr, Matthijs
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2675
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Starten met lader
Hier ben ik ook nog wel benieuwd naar, aangezien ik nu ook niet meer dan een klik krijg. Heb ook geprobeerd met een startkabel direct de startmotor te bekrachtigen, maar dat geeft ook alleen maar een soort klik, als in: je hoort dat ie wel zou willen ronddraaien maar dat het niet lukt.Matthijs164 schreef:Hi Marc,Marc Pomat schreef:Bedankt voor de hulp,het blijkt de startrelais te zijn.Valt nog te zien indien die kan hersteld worden.
Zoniet denk ik aan een universele relais,het blijkt toch om een eenvoudige schakelaar te gaan.
Hoe heb je dit getest waardoor je nu zeker weet dat het probleem door het relais wordt veroorzaakt?
Nu lukt het me zowaar om 'm op de slinger aan te krijgen, maar toch.
Accu hangt aan de lader (zelfs geprobeerd te starten met de lader er aan + voltmeter: je ziet de spanning inzakken tot 3V en daarna weer netjes terugkomen tot zo'n 12.nogwat).
Aangezien het relais aardig klikt en de accu weer bijgeladen is, krijg ik het vermoeden dat het de startmotor zelf is.
Hoewel de accu ondertussen ook al weer een jaar of 5 mee gaat en ook nog wel eens wat te verduren heeft gehad (pluspool vastdraaien met een steeksleutel zonder isolatie, altijd leuk als je dan iets te ver doordraait en het chassis raakt

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Re: Starten met lader
Haal dan ook eerst de min los, lambal!LEiPiE schreef:(pluspool vastdraaien met een steeksleutel zonder isolatie, altijd leuk als je dan iets te ver doordraait en het chassis raakt).

Ik heb nog niet gelezen dat je een forse snok tegen de startmotor gegeven hebt. Ik denk dat dit in jouw geval tijdelijk een oplossing zal bieden...
Ree
Re: Starten met lader
als je de startmotor direct plus geeft met een startkabel en hij draaid niet rond dan is het de starmotor of de accu. (of de massakabel van je accu)
Een startmotor die sluiting maakt zorgt er voor dat de spanning van je accu inzakt, dat is niet goed voor de accu trouwens.
Een keer tegen de startmotor aan slaan kan helpen, maar dat is geen langdurige oplossing
Een startmotor die sluiting maakt zorgt er voor dat de spanning van je accu inzakt, dat is niet goed voor de accu trouwens.
Een keer tegen de startmotor aan slaan kan helpen, maar dat is geen langdurige oplossing
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
Re: Starten met lader
Dit volg ik niet helemaal,er zit toch een relais tussen de accu en de startmotor.
Als je dan de startmotor een plus geeft doet de accu toch nooit mee.
Als je dan de startmotor een plus geeft doet de accu toch nooit mee.