Achterveren

Voor onderwerpen over de beroemde golfplaten, de omegaprofielen, het chassis, deuren, ramen etc.

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
zarranof
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner

Achterveren

Bericht door zarranof »

Weet iemand of je de achterveren (Torsie-veren) kan afstellen of eventueel krachtigere veren onder plaatsen?

Onze HY is zwaar geladen en hangt echt door langs 1 zijde.

Alvast bedankt!
wpater
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Kenteken: NV-12-ZR

Re: Achterveren

Bericht door wpater »

Hallo Zarranof,

Zwaardere veren gaat niet lukken,het enige wat je kunt doen is de torsiestaaf een tandje verzetten waardoor de auto aan de achterkant iets hoger komt te staan.
Alternatief is wat zooi thuis laten waardoor hij lichter wordt,of een aanhanger dat scheelt ook.
Ik weet niet wat het gevolg zal zijn als je alleen de ene kant die zwaarder is de torsie staaf een tandje verzet maar gevoelsmatig lijkt mij dat niet handig.
In het werkplaatshandboek staat het afstellen van de hoogte van de bus waarbij je de hoogte meet vanaf de vloer,dus als de ene kant zwaarder beladen is dan de andere kant mag je veronderstellen dat het kan zijn dat de ene torsieas zwaarder belast word dan de andere.
Aan de andere kant is het natuurlijk eigenlijk de bedoeling de wagen te stellen als deze leeg is.
veel succes.
gr Willem
La tête dans les nuages
HY78 bj 69 verlengt en op LPG.
zonnegeel.
Lid van ANWB maar ook van het HY Team en Le Camion.
Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Joost »

je kunt de torsieveren opspannen met een bout (m10 denk ik)
Als je onder de auto kijkt/staat op de achteras dan zie je de bouten links en rechts zitten.

Ik heb de mijn aan de linker kant ook verder opgespannen dan rechts omdat ik links redelijk wat gereedschap heb liggen in een kast. Nu staat hij ongeveer recht en ik heb geen problemen met rijden of wegligging.

Hou er wel rekening mee dat als je de veren opspant, er bijna niet mee te rijden is als de bus leeg is.
zarranof
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner

Bericht door zarranof »

als we deze dan harder afstellen, raakt hij dan nog door de keuring?

is helaas geen optie om wat zooi thuis te laten, zit een koelinstallatie in.

Maar echt onmogelijk om andere veren (ander model, andere wagen) eronder te plaatsen.
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Ja, je zou een HW moeten vinden dan, die heeft een hydraulische achteras en dus flink andere vering :D
In principe is de achteras van een HW een aangepaste achteras van een DS Break, maar ik heb geen idee wat de modificaties dan zijn en of dat te doen is om dat op een normale HY toe te passen.
Eventueel zou je ook kunnen informeren bij diverse zaken, er zijn genoeg systemen die achteraf ingebouwd worden, denk aan de "airbags" die je in rapvideo's ziet, maar die ook daadwerkelijk worden toegepast om makkelijk de rijhoogte aan te passen (zie WikiPedia).
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
wpater
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Kenteken: NV-12-ZR

Bericht door wpater »

Het maakt voor de keuring niet uit dat de ene strakker is gespannen dan de andere.
gr Willem
La tête dans les nuages
HY78 bj 69 verlengt en op LPG.
zonnegeel.
Lid van ANWB maar ook van het HY Team en Le Camion.
Plaats reactie