Benzine voor de hy

Speciaal voor die HY-vragen die nergens anders bij passen

Moderators: LEiPiE, Le Camion

eric
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Kenteken: 74-BB-66
Contacteer:

Benzine voor de hy

Bericht door eric »

Het is misschien een hele stomme vraag ,maar ik heb geen idee wat voor een soort benzine er in mijn hy zou moeten, hij rijdt op gas maar ik neem aan dat ik er ook eens benzine in zal moeten gooien
ik ben er twee jaar mee bezig geweest om hem te restaureren en heb me dat noit afgevraagd, nu is bijna alles klaar en kan ik rijden maar nu ?

groeten eric
merdy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Re: Benzine voor de hy

Bericht door merdy »

gewone euro 95

de hy motoren vanaf 75 zijn de eerste die op loodvrije benzine kunen rijden.
wat het hier voor is zou ik niet weten

rob. :wink:
eric
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door eric »

die van mij is van 78 dus gewoon euro 95
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Mijne van '72 (en ondertussen met een motor uit onbekend jaar), loopt ook top op euro 95.
In het begin enthousiast super 98 getankt omdat in het boekje super stond, maar ja in de jaren zeventig was "super" ook maar net 95 octaan.
Ook een tijd loodvervanger er in gegooid, maar bij deze motor niet gedaan omdat het geen merkbaar nut had.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
merdy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door merdy »

eric schreef:die van mij is van 78 dus gewoon euro 95

gewoon 95 :D

Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Joost »

LEiPiE schreef:Mijne van '72 (en ondertussen met een motor uit onbekend jaar), loopt ook top op euro 95.
In het begin enthousiast super 98 getankt omdat in het boekje super stond, maar ja in de jaren zeventig was "super" ook maar net 95 octaan.
Ook een tijd loodvervanger er in gegooid, maar bij deze motor niet gedaan omdat het geen merkbaar nut had.
ik denk dat loodvervanger nooit merkbaar nut heeft, totdat je klepzittingen ingeslagen zijn.

Daarom tank ik nooit loodvervanger, ik vind dat teveel gedoe.
Ik reviseer liever de kop als het zover is, is denk ik nog goedkoper ook dan die liters loodvervanger erin gooien.
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Precies :D
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Otje »

Tankte aanvankelijk nog loodhoudend (2001) maar ben uiteindelijk óók op euro 95 overgegaan. Heb nog een tijdje loodvervanger toegevoegd maar het enige verschil wat ik merkte was dat in m'n portemonnee ...
Rijd tegenwoordig óók op gas en dàt vergt véél meer van het blok (minder trekkracht, hogere temperatuur), dus als jouw blok dat kennelijk gewend was imoet euro 95 geen probleem zijn.
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
eric
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door eric »

okee dank voor de antwoorden dan gaat er euro 95 in, hij loopt normaal toch alleen op lpg dus die ene keer dat hij op benzine moet lopen zal dat geen probleem zijn

groeten eric
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Boudewijn »

In LPG zit ook geen lood :wink: . Dus waarom zou je inderdaad dan loodvervanger in je benzine gooien.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
merdy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door merdy »

Waarom Lood in benzine:
Lood is een toevoeging ofwel "dope", die ervoor zorgt dat het gevormde mengsel in de verbrandingskamer stabieler is, waardoor deze minder snel vervuild. Deze vervuiling in de cilinderkop veroorzaakt het zo schadelijke "pingelen". Het is overigens niet de enige toevoeging in de brandstof, maar een van de velen. Pingelen betekent simpelweg dat er een zo hoge temperatuur ontstaat, dat er als het ware extra explosies in de verbrandingskamer ontstaan. Deze extra explosies geven het blok flinke klappen. Door de explosies raakt bovendien het gasmengsel in de cilinder in trilling, waardoor plaatselijk veel te hoge drukken ontstaan. Al met al niet goed voor het blok.

Wat kun je doen tegen pingelen?
Er zijn meerdere methoden om pingelen te voorkomen. De verbrandingsruimte kan door een andere vorm minder gevoelig worden, maar dat is niet haalbaar voor reeds bestaande blokken. De temperatuur omlaag brengen Helpt ook, maar is moeilijk te realiseren bij een gemiddeld blok. Je kunt ook de compressie omlaag brengen, en daarmee de temperatuur. Maar dit wordt gezien als een noodoplossing. Immers, hoe hoger de compressie, hoe beter het rendement. Tenslotte kun je de brandstof aanpassen. Door bijv. lood toe te voegen.

Wat doet lood precies?
In de jaren '20 is men begonnen met lood toe te gevoegd aan brandstof om het octaangetal omhoog te krijgen. Auto's van voor de jaren '20 lopen dus sowieso prima op loodvrij.
Doordat de compressie van motoren hoger werd, was een hoger octaangetal nodig. Hoe hoger het octaangetal, hoe kleiner de kans op pingelen. Later werd ontdekt dat lood een laag aanbrengt op de klepzittingen, die beschermt tegen hoge temperaturen. Een prettig bijverschijnsel. Aangezien er slechts loodhoudende benzine verkrijgbaar was, was het niet nodig speciale hittebestendige klepzittingen te monteren. Iedereen tankte immers loodhoudend? Hier zit hem dus de kern van ons probleem: wij hebben die lood smering dus nog steeds nodig.
Omdat loodhoudend niet samen met een katalysator kan en slecht is voor het milieu moest het weer verdwijnen.
Nu er loodvrije benzine is, worden we dus geconfronteerd met die eenvoudige/zachte klepzittingen in onze Mercedes. De zittingen en daarmee de kleppen raken beschadigd, doordat de beschermende laag met het lood verdwijnt.

merdy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door merdy »

Boudewijn schreef:In LPG zit ook geen lood :wink: . Dus waarom zou je inderdaad dan loodvervanger in je benzine gooien.

Flash Lube is een loodvervanger voor auto's die op gas lopen. In benzine zitten lood vervangers die de kleppen beschermen. In gas zit dit niet. Mede hierdoor slijten de kleppen (klepzittingen) van een gas auto zo snel. Het is niet zozeer de hogere temperatuur waardoor de kleppen eerder slijten. Een benzine auto op benzine zonder loodvervanger latebn lopen heeft zo ongeveer dezelfde uitwerking. Iets minder wel, want het wordt allemaal net iets warmer met gas.

http://www.flashlube-europe.com/

Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Boudewijn »

Ik snap niet helemaal waar je naartoe wilt Merdy. Maar volgens mij is dit nu net die dure toevoeging waar even tevoren van werd gezegd dat je het beter niet kan toevoegen en het geld dat je hieraan uitgeeft beter in een koprevisie met "loodvrije" kleppen en zittingen kan steken.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Joost »

Ieder mag zijn mening geven natuurlijk, daar is het een forum voor ;)

Even nog een klein voorbeeldje:
Jaren geleden (toen de loodhoudende benzine nét was verdwenen, jaartal weet ik zo niet) kochten we een renault 9 uit 1986 met een 1,2 liter met 90.000 km op de teller.
Die motor had/ heeft dus loodhoudende benzine nodig.
Dit hebben we nooit getankt, altijd de goedkootste benzine. Nu staat er 255.000 km op de teller en het blokje loopt nog even goed.
Het kan dus ook heel lang goed gaan. Hij wordt bijna belastingvrij trouwens.

Ikzelf rijd met mijn HY (benzine) door totdat het niet meer gaat en ga hem dan reviseren, dit kan nog heel lang duren want rij maar 4000 km oid. (doe woon-werk verkeer met de motorfiets)

Wil je een betrouwbaar blokje krijgen dan zou ik de kop eraf halen en er harde zittingen in laten zetten.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Joost schreef:Wil je een betrouwbaar blokje krijgen dan zou ik de kop eraf halen en er harde zittingen in laten zetten.
De HY heeft van nature al keiharde zittingen; het is werkelijk nergens voor nodig loodhoudende benzine of welke ander hulpmiddeltje te gebruiken.
Plaats reactie