Is het doenbaar, of begin ik er best niet aan?

Speciaal voor die HY-vragen die nergens anders bij passen

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Pietervdb
HY Forum Expert
HY Forum Expert

Is het doenbaar, of begin ik er best niet aan?

Bericht door Pietervdb »

Hey,

Ik was nu al een tijdje op zoek naar een oldtimer, en een HY beviel mij wel, temeer wij er vroeger (30 jaar geleden) in de familie enkele gehad hebben. Nu vond ik er onlangs eentje -een verlengde dan nog- in Bouillon (in Belgisch Luxemburg, zelf ben ik van Gent) dus den deze effe 220 km naar Bouillon rijden (en 220 terug) om naar die wagen te gaan kijken. De man die hem verkocht poneert dat hij tot over 2 jaar bijna dagelijks reed (wat hij ook bewezen heeft) en altijd binnen gestaan heeft. Ik moet zeggen dat ook dat er aannemelijk uitzag, want voor een bus van 40 jaar oud zag hij er nog redelijk uit. Mààààr, wat moet er nu allemaal aan gebeuren.

Oa: *bodemplaten vervangen (niet roest, maar gewoon al te krom en wat losgekomen)
*de wielkassen achteraan vervangen (er zitten wel degelijk gaten in aan de buitenkant),
*de achterdeuren vervangen (scharnier kapot en al vrij krom),
*de sluiting rechts van de schuifdeur (nog veeeel schever),
*in de snuit zitten volgens mij ook enkele deuken, maar dat was niet echt een ramp zo te zien,
*de platen aan de zijkant onderaan (ik ben er vrij zeker van dat ze ooit geplamuurd geweest zijn)
*er zijn volgens mij ook enkele gaten geplamuurd geweest in het dak
*de stoelen vooraan vervangen en eigenlijk gans het interieur vervangen (interiuer van een camionette wel degelijk, niet ve camper)
*En het hele handeltje moet natuurlijk opnieuw worden gespoten.

Voor de rest beweerde de verkoper dat hij nog rijdt (ook aannemelijk, want hij stond deze keer op een andere plaats (wel op hetzelfde terrein) dan op foto die hij ervoor had doorgestuurd, maar dat er inderdaad wel werk aan was om de mechanische onderdelen ook in goede stat te krijgen. Hem starten toen ik er was kon hij niet, want zijn vriend die aan de auto wat gewerkt had, had zijn batterij meegenomen. Radiator zag er nog wel goed uit (beschermt met een radiatorhoes van Citroën). En de papieren had hij ook nog (het is er eentje van Frankrijk met dito nrplaten).

Nu de vraag, is het doenbaar voor mijzelf, iemand die niet echt veeeeel kent van auto's, maar ik ken wel een paar mensen die mij erbij willen helpen, of zou ik het hele handeltje beter uit mijn hoofd zetten?

Alvast bedankt op voorhand
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Re: Is het doenbaar, of begin ik er best niet aan?

Bericht door Ree »

Pietervdb schreef:Hem starten toen ik er was kon hij niet, want zijn vriend die aan de auto wat gewerkt had, had zijn batterij meegenomen.
mmm, zelf wordt ik altijd een beetje wantrouwend van dergelijke verhalen... Bijna alles wat je noemt is cosmetisch. Op zich logisch als ie het niet doet maar reken er op dat er jaren achterstallig onderhoud is dat je in zal moeten gaan halen. Van twee jaar stil staan gaan veel onderdelen harder achteruit dan van twee jaar lang maandelijks gebruiken.

Als ik jou was zou ik ook naar andere HY's gaan kijken. Wanneer je zelf niet alles in de hand hebt is het vaak beter met een goede bus te beginnen. 1000 euro extra uitgeven kan je heel veel geld besparen.

Ree
Matchless
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Bericht door Matchless »

Ik ben het de bovenstaande reactie alleen maar eens. Beter iets meer geld uitgeven voor een goede, dan nu geld besparen en het veelvoudige uitgeven aan achterstallig onderhoud.
Plaats reactie