Ben me aan het voorbereiden om de zaak goed en grondig te gaan ontroesten. Heb zo'n fijne 'zachte' slijpschijf op mn slijptol en daar boen je zo roest, lak mee weg en het vel van je handen... . Nette blanke stalen ondergrond is het resultaat. Heb me voorgenomen om met Sikaflex de lasnaden dicht te maken, doe je dat op het kale staal of op de grondlak?
Verder zag ik Fertan voorbij komen als ontroester, gevolgd door Ferpox, een epoxy primer als grondlak. Heeft iemand goede ervaringen met deze producten? Zag natuurlijk ook RX 3, RX5 en RX 10 als roest protector. Waar ben haal je het mooiste effect mee als je plekken met kaal staal hebt, en nog goede plekken met de originele Citroen lak.
Ik snak naar tips, wil het graag goed en grondig kunnen doen met maximaal resultaat!
Ga beginnen met t roestige dak...
Frank,
Vanuit de fabriek werd de (electriciteitsgeleidende) "kit" al aangebracht tussen de te (punt-)lassen onderdelen alvorens deze op elkaar werden gelast. Of toentertijd de plaatdelen al vooraf waren voorzien van een "coating" is mij onbekend; feit is wèl dat als wij de zaak "schoon" willen hebben alvorens de naden opnieuw te kitten je uiteindelijk op blank staal uitkomt. Je kunt daar inderdaad eerst grondlak opbrengen alvorens je met afdicht-kit aan de slag gaat; MIJN ervaringen waren dat de kit, in dit geval die "Sikaflex", die grondlak zelfs volledig oploste ... dus heb IK ervoor gekozen het staal blank te maken, de naden met Sikaflex volledig op te vullen en pas daarna de grondlak/primer op te brengen. Want dat "hield wèl ..."
Wacht overigens - net als jij - met belangstelling de ervaring van andere rHYstaurateurs af ...
Salutations,
Gert
Frank schreef:Ben me aan het voorbereiden om de zaak goed en grondig te gaan ontroesten. Heb zo'n fijne 'zachte' slijpschijf op mn slijptol en daar boen je zo roest, lak mee weg en het vel van je handen... . Nette blanke stalen ondergrond is het resultaat. Heb me voorgenomen om met Sikaflex de lasnaden dicht te maken, doe je dat op het kale staal of op de grondlak?
Verder zag ik Fertan voorbij komen als ontroester, gevolgd door Ferpox, een epoxy primer als grondlak. Heeft iemand goede ervaringen met deze producten? Zag natuurlijk ook RX 3, RX5 en RX 10 als roest protector. Waar ben haal je het mooiste effect mee als je plekken met kaal staal hebt, en nog goede plekken met de originele Citroen lak.
Ik snak naar tips, wil het graag goed en grondig kunnen doen met maximaal resultaat!
Ga beginnen met t roestige dak...
Thankx Frank
Hi Frank,
Wat voor een slijpschijf gebruik je hiervoor? Een gelamelleerde schuurschijf? Mijn advies is een borstel te gebruiken voor op de haakse slijper. Het is zwaar werk en het duurt een stuk langer maar je verwijdert uitsluitend roest en verf en geen metaal. Het plaatmateriaal is van origine al ontzettend dun dus het kan niet veel hebben.
Kit gebruik je op kale plaat, de grondverf komt daarna. Dit omdat de grondverf altijd een beetje uit zal zakken in de naden die je daarmee afsluit waardoor de kit niet meer in de naden komt. Ik zou je adviseren een 2K grondverf te gebruiken omdat dit niet reageert met de kit die je gebruikt. Op 2K kun je verder met de meeste gewone lakken, hoeft niet perse 2K te zijn.
citrofielnl schreef:Een auto wordt in de fabriek gekit voor het spuiten. OP blank staal dus.
gr Teun
klopt Teun, maar dan hebben we het niet over Sikaflex maar over "nadenkit". Zo heet het spul en je koopt het bij de autolak specialist. Het laat zich heel mooi verwerken en is inderdaad overschilderbaar.
Heb het dak al bijna blank gemaakt. Nee, niet met een lamellenschijf. Een schijf gemaakt van een soort kunststof restmateriaal. Werkt fijn, maar slijt als een gek.. . Oude kit eraf halen door deze te verwarmen? Wat zouden jullie doen, die Caprotech producten of de producten van Fertan (ontroester en 2 k Primer, ferpox).
Ah, de bekende zwarte 3M schijven! Dat werkt inderdaad mooi maar ook best agressief dus het blijft uitkijken geblazen.
Voor wat betreft de keuze tussen Fertan en Caprotech:
Fertan moet eigenlijk nabehandeld worden/ verwijderd worden. De hechting op roest is prima, die delen worden zwart en kunnen daarna bewerkt worden. Bewerk je Fertan niet na, dan zal het opnieuw gaan roesten. Niet zo fijn dus in naden. Op schoon metaal is de hechting slecht en schilfert de Fertan. Zonder nabewerking zal de volgende laag dus ook slecht gehecht zijn en krijg je blazen.
Bij Caprotech wordt de roest met RX5 niet verwijderd maar ingesloten. De hechting op zowel roest als blank metaal is prima en kan met RX10 nabewerkt worden. Op zich uitstekend maar ik heb liever een 2K primer omdat dat veel taaier is. RX5 is erg vloeibaar en komt goed tussen naden, een groot voordeel! Ingesloten droge roest gaat namelijk niet verder en kan dus niet langer (verdere) schade aanrichten.
Ik gebruik Fertan af en toe voor holle kokers waar ik niet bij kan. Die spuit ik vervolgens vol met Dinitrol Wax. Caprotech gebruik ik af en toe voor delen onder de motorkap, werkt namelijk lekker snel en ziet er goed uit.
Voor zichtdelen aan chassis en carrosserie maak ik eerst het metaal blank met een staalborstel op de slijptol. Vervolgens gebruik ik nadenkit voor de naden en wash primer voor plaatmateriaal. Die wash primer doet eigenlijk hetzelfde als RX5, het sluit de roest in en hecht zeer goed. Daarover gebruik ik voor het chassis een 2K onderwater coating als afwerklaag in 3 gespoten lagen. Op zichtdelen gebruik ik na de wash een 2K basis, 2K filler en lak het af met 2K autolak.
Iedereen ontwikkelt in de loop van de tijd zijn eigen systeem dus zoveel mensen, zoveel meningen. Hoop dat je hier iets aan hebt!
Kit en schijven zijn al geweest, dus dat doe ik niet over.
Ik heb Fertan een jaar of 8 terug veel gebruikt, maar vind het op langere termijn geen geweldig produkt. Eigenlijk is het alleen een omzetter van de roest, die helaas niet echt diep doordringt dus voor wat dikkere roest ongeschikt is.
Inderdaad moet je na het inwerken de zaak met veel water afspoelen; daarbij borstelen is nog veel beter. In tegenstelling tot novorox zit er gelukkig geen plastic-achtig afsluitmateriaal in wat achterblijft. Ik gebruik het nog sporadisch als ik plekjes heb die ik anders te diep weg moet schuren en waar de roest nog maar een beetje zit. Daarna de plek afsluiten met een extra laag grondlak.
Voor roestpreventie in holle ruimten etc heeft het duitse blad Oldtimer Markt vorig kaar een testbericht uitgegeven van een stuk of 20 produkten. Veel bij ons gebruikelijke produkten stonden er niet bij.
Thanx voor de tips. Ga dus mooi geen Fertan gebruiken. Wordt gewoon kitten en dan 2 lagen goeie grondlak. Epoxy ofzo. Ga mn Hy toch droog stallen. Plekjes werk ik wel weer bij in de toekomst. Niet te moeilijk over denken dus! Klussen met die hap .
Mja, eerst nog mn stalling en sleutelplek afwerken.... Grrr, mijn handen jeuken als ik die hy aankijk....