t went HY

De mens (en de bus) achter de gebruikersnaam.

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Anton t Went
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner

t went HY

Bericht door Anton t Went »

t went HY, een pracht naam voor een pracht kampeerauto. Voor het eerst toegelaten in maart 1972 in Belgie en na 74890 km domicilie gevonden in Hengelo, Overijssel.
Op 12 maart vond de overdracht plaats in Den Helder waar deze mooie camion de troetelnaam JUTTERHY droeg. De eerste reis van Den Helder naar Hengelo was echt wel wennen. Nog niet eerder waren wij een vrolijke C35 op de afsluitdijk tegengekomen. En ook de knipogende snoek bij Heereveen was een ongekende ervaring.
Welke ervaring met Citroen was er dan wel. Mijn eerste auto eind jaren 60 van de vorige eeuw: een 2cv van 600 gulden. Veel te veel voor betaald. Daarna nog twee eendjes, een Dyane en weer een heel oude eend. Ca 1978 met de CX Break (een diesel) van de baas naar Stutgart, Keulen of Mechelen, maar meestal in zijn C35 bestellingen rijden. (Aha, daar ken ik dus die versnellingpook van!)
Soms leende ik de besteleend van een vriend of de Ami 6 van mijn zwager.
Ooit nog wel eens overwogen om een Jumpy te kopen, maar dat werd steeds het Italiaanse neefje of de Franse broer.
En technisch? We woonden altijd dichtbij een filiaal van “den Ouden” of “Zuidgeest”, de dealers van Rijnmond Noord. Totdat bij een veel te jong eendje van een jaar of twee de krukas het begaf. Ze mocht precies één weekend in een privé-garage om een spoedoperatie te ondergaan. Ik had een handige zwager en goede instructies van de dealer. Sinds dat weekend weet ik hoe een krukas voelt.
En verder hebben mijn buren me waarschijnlijk nog nooit een auto zien wassen. (Dit gaat over andere automerken) Ooit wilde mijn garagehouder niet aan een beurt beginnen, als ik de auto niet eerst schoonmaakte. Een andere keer poetste hij een half spatbord en halve deur, omdat hij hoopte dat ik me dan wel zou schamen voor de rest.
Maar dit is anders. We kennen het gevoel nog van onze laatste eend, ook die hadden we “erbij” , maar nog steeds missen we hem als geen ander. (Als iemand hem nog kent: donkerrood, kenteken begon met NK en voor het laatst geparkeerd ergens in Lopik....nooit meer teruggezien.) We kennen het gevoel van onze Dyane, die een grenenhouten bank mee terugbracht van een reis naar Noorwegen. We kennen het van de zelf met de hand gebouwde bakken (niks Palma, maar een gewone Hoek van Holland-bak) en de ingebouwde veldkeuken voor het kamperen. Nu worden we er steeds weer aan herinnerd, als onze dochter met haar 24 jaar oude 2cv Charleston vanuit Delft komt voorrijden in Hengelo.
Met dat gevoel gingen we een maand of tien geleden op zoek naar een Citroën die nu het best bij ons past. We hopen dat we hem gevonden hebben.
De rest van onze plannen gaan we eerst maar eens zien hoe we ze waar kunnen maken. Hy of zij die dat willen volgen nodigen we daar graag voor uit. Hoe dat allemaal vorm moet krijgen weten we nog niet want het is wel ff wennen.

Anton t Went
e-mail HY78@godfroij.nl
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Gerard 2cv »

Heel Hartelijk wekom op dit gezellige Forum.Ik bezit dan geen HY maar heb er 41 jaar aan mogen(MOETEN)sleutelen en met plezier alhoewel ik
een hekel had aan vrachtauto's.daar was ik te licht voor gebouwd.Maar
hier ben ik blij om jullie te kunnen helpen,want ik ben bang dat de meeste
HY monteurs niet meer bestaan.Veel plezier en fijne vacanties met de HY.
Plaats reactie