Afstellen motor

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Afstellen motor

Bericht door LEiPiE »

Misschien maar eens puntjes hier verzamelen :D
MurpHY werd net bijna ook nog eens afgekeurd op gaswaarden (weet even niet meer of het CO of CO2 was die op meer dan 7% zat ipv 4.5%), maar bussen van voor 1973 hoeven daar niet aan te voldoen.
Maar aangezien hij gewoon stinkt, zwarte roetplekken achterlaat op m'n garagevloer, z'n eigen uitlaat zwart is en hij net 5,5 KM haalt op een liter benzine moet hij gewoon afgesteld worden.

Maar ja, wat en hoe?
Al gedaan:
- kleppen gesteld
- 123 ontsteking goed gezet
- bougiekabels vervangen
- koppakking recentelijk nog vervangen
- uitlaat is zo goed als gasdicht en in goede staat (dat dat uit mijn pen komt, kun je nagaan ;))
- op de carburateur volgens mij ondertussen alle instellingen wel eens gehad, met de mengstelschroef merk ik amper verschil (tenzij hij helemaal dicht zit of er uit gedraaid is)

Iemand ideeen?
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Re: Afstellen motor

Bericht door Ree »

Met deze waardes zou ik toch naar de afstelling van je carburateur kijken. Hij lijkt gewoon veel te rijk te staan. Zijn je sproeiers schoon? Zitten de juiste sproeiers erin? Laat dit anders even door de garage afstellen met meetapparatuur. Altijd beter dan op gevoel...
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door ghys »

Het voorgaande lezende denk ik net als Ree dat je het in de carburatie van je HY zou moeten zoeken.
Of ...maar neem aan dat je compressie wel goed en je geen overmatig olieverbruik hebt mogelijk de zuigerveren.

Misschien eens beginnen met reinigen van de carberateur en revisiesetje. Vervolgens na controle van sproeiers en dergelijk af laten stellen door garage.
Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Joost »

als je met het draaien aan de mengselschroef geen verschil merkt dan is er iets niet goed lijkt mij.
Bij mij is 1 slag al een wereld van verschil. Zowel stationair als bij het 'oppakken' van het gas.

Dus ik ga met mijn voorgangers mee dat er iets in de carburateur niet juist zit.
Matthijs164
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Matthijs164 »

Hi Ewald,

Helemaal eens met bovenstaande maar begin met de ontsteking. Als die te laat staat, gaat het verbruik ook enorm omhoog.

Met huidige benzine mag de ontsteking best een beetje aan de vroege kant staan. Begin met basisafstelling en stel de ontsteking af (pen in vliegwiel etc). Ontsteking niet helemaal vast zetten, motor starten, ongeveer 2000 toeren laten draaien en ontsteking vervroegen door met je hand aan het huis te draaien. Je zult merken dat aanvankelijk de motor sneller gaat draaien en vervolgens weer langzamer gaat draaien. Op het optimum staat de ontsteking goed, pakt de motor lekker op en zal het meest zuinig zijn.

Daarna inderdaad carbu afstellen.

Gr, Matthijs
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Let er bij Matthijs' methode wel op dat je motor tijdens het rijden niet gaat pingelen.
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Okido, al vraag ik mij af of de 123 dat ook wil?
Zal m'n carburateur ook weer eens uit elkaar, maar dat is de dezelfde carb als waar ik al sinds 2005 mee rijdt en die ik al twee keer volledig schoongemaakt heb (is overigens een Solex 32 (iets) met toerenbegrenzer).
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Matthijs164
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Matthijs164 »

Wat voor bezwaren verwacht je van de 123? :)

Ree opmerking is zeer terecht, let op pingelen maar de 'op gevoel afstellen' van de ontsteking werkt erg effectief en scheelt je meteen aan de pomp terwijl je bus lekkerder rijdt.

succes!

Matthijs
Plaats reactie