Schoonmaken koelsysteem?
Schoonmaken koelsysteem?
Mijn HY heeft het probleem dat waarschijnlijk de onderkant van het koelsysteem in het motorblok dichtgeslibd is. Het is niet mogelijk om bij de aftapplug er vloeistof uit te laten lopen. Er zit een vrij droge, harde substantie in. Het is bruin, maar qua structuur niet echt roest achtig. Het lijkt meer op zand of iets kalkachtigs. Het is ook vrij hard. Ik heb geprobeerd om met een boortje in de hand (want ja, het is nogal een rothoek) er doorheen te komen, maar dat lukte niet. Het koelen zelf gaat nog prima, voor zover ik daar wat van kan merken, maar ik rij nauwelijks vanwege gebrek aan APK. Gebeurt dit wel vaker bij HY motorblokken? Als het een grote kalkafzetting is (de vorige eigenaar heeft volgens mij alleen maar met water bijgevuld, en er verdampt nogal wat koelvloeistof bij lang stilstaan) zou het dan met azijn gespoeld kunnen worden, of maak ik dan meer kapot dan me lief is? Of moet de motor dan helemaal uit elkaar gehaald worden?
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 248
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm
Het komt vrij veel voor dat dat aftapgaatje dicht gaat zitten met een harde substantie dus daar zou ik niet over inzitten.
Met een boortje net zolang in friemelen tot je erdoorheen bent is een hele klus maar het kan (zorg dat je boortje goed scherp is).
Als je koelvloeistof nivo zomaar daalt kan er ook een lekje bij een voetpakking zitten waardoor de koelvloeistof in het carter loopt.
(als het veel is zou je oliepeil moeten steigen
Controleer bij het olieverversen of er water meekomt.
Zo'n stopleak radiator dichtgoedje heeft bij mij de lekkage opgelost en is velemalen makkelijker dan het blok uitelkaar nemen.
Met een boortje net zolang in friemelen tot je erdoorheen bent is een hele klus maar het kan (zorg dat je boortje goed scherp is).
Als je koelvloeistof nivo zomaar daalt kan er ook een lekje bij een voetpakking zitten waardoor de koelvloeistof in het carter loopt.
(als het veel is zou je oliepeil moeten steigen

Controleer bij het olieverversen of er water meekomt.
Zo'n stopleak radiator dichtgoedje heeft bij mij de lekkage opgelost en is velemalen makkelijker dan het blok uitelkaar nemen.
Gisteren uit de stalling gehaald (en op naar de knutselruimte. Het was dit keer meer werk om 'em aan de praat te krijgen). Nu was er maar een heel klein beetje koelvloeistof verdwenen. De vorige keer dat de wagen uit notabene dezelfde stalling was gekomen, moest er 6!!! liter bij. Soms heb ik het idee dat de wagen zelf graag problemen oplost...
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 66
- Lid geworden op: wo mei 11, 2005 9:28 pm
- Locatie: Gasselternijveen
M.b.t. het eventueel lekken van koelvloestof in het carter -dus in de olie- het volgende om dat simpel te controleren.(Heb ik geleerd van oude HY-rijders)
Haal de peilstok uit het motorblok en houdt een brandende aansteker bij/onder het uiteinde van de peilstok. Zit er koelvloeistof of water in de olie dan zal de olie niet alleen verbranden maar gaat het bovendien spetteren.(Zelfde effect als een druppel water in een hete frituurpan gooien).
Groet'n uut 't veen
HYpeter
Haal de peilstok uit het motorblok en houdt een brandende aansteker bij/onder het uiteinde van de peilstok. Zit er koelvloeistof of water in de olie dan zal de olie niet alleen verbranden maar gaat het bovendien spetteren.(Zelfde effect als een druppel water in een hete frituurpan gooien).
Groet'n uut 't veen
HYpeter
HY-team Regio Noord
HY van 74(camper)
Vanaf ongeveer 84 met HY's bezig
Samen met henkhy een loods om te "rommelen met HY"
HY van 74(camper)
Vanaf ongeveer 84 met HY's bezig
Samen met henkhy een loods om te "rommelen met HY"
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 304
- Lid geworden op: do apr 22, 2004 10:09 pm
- Locatie: Heeze
- Contacteer:
Bij mij zat het gaatje in het blok ook echt dik, na lang peuteren met een boortje de boel toch opengekregen. eerst de boel lekker warm laten draaien met de oude radiateur er nog op, en twee flesjes radiateur reiniger van technolite.
Zoals je kunt zien met nog een originele slang en een aangepaste van gates, de boel klaar gemaakt voor montage.

daarna de nieuwe revisie radiateur op zijn plaats en met een nylonkous tussen de slang alles weer afgevuld en opnieuw warm laten draaien.

uiteraard wel regelmatig controleren of je kous niet dicht zit, en de boel niet heet laten lopen. eea om te voorkomen dat de nieuwe radiateur meteen weer vies wordt met kalk, sludge e.d. uit het onderste van je motorblok.
Zoals je kunt zien met nog een originele slang en een aangepaste van gates, de boel klaar gemaakt voor montage.

daarna de nieuwe revisie radiateur op zijn plaats en met een nylonkous tussen de slang alles weer afgevuld en opnieuw warm laten draaien.

uiteraard wel regelmatig controleren of je kous niet dicht zit, en de boel niet heet laten lopen. eea om te voorkomen dat de nieuwe radiateur meteen weer vies wordt met kalk, sludge e.d. uit het onderste van je motorblok.
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2675
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Schoonmaken koelsysteem?
Hier heb ik helaas nog geen antwoord op gezien, ik zit met (zij het in mindere mate) hetzelfde namelijk... erg veel roestdrap in het hele blok.The_rose schreef:[..]Als het een grote kalkafzetting is [..] zou het dan met azijn gespoeld kunnen worden, of maak ik dan meer kapot dan me lief is? Of moet de motor dan helemaal uit elkaar gehaald worden?
Waar kun je dat mee doorspoelen?
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 290
- Lid geworden op: vr mei 14, 2004 2:38 pm
- Locatie: Gieten
spoelen
Onze grote vriend Wynns heeft hier een heel goed middel voor. Neemt alle roest, drap en vuil mee. Nadeel is dat het in een warme motor moet, blok moet dus eert weer in elkaar zitten.
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 290
- Lid geworden op: vr mei 14, 2004 2:38 pm
- Locatie: Gieten
wynns
kijk maar even op http://www.wynns.nl
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
-
- HY Forum Kenner
- Berichten: 14
- Lid geworden op: ma jun 19, 2006 11:54 am
- Locatie: Nieuwegein
Re: Schoonmaken koelsysteem?
Hallo,
Heeft iemand al ervaring met dit middel van Wynns (radiator flush)? Ik heb ook koelproblemen met m'n blok. De radiateur is pas gelast en gelijk schoongemaakt bij een gespecialiseerd bedrijf dus denk ik dat ik vuil / kalk in m'n blok / waterpomp heb. De waterpomp heb ik echter ook al gedemonteerd en gereinigd en daar is verder niet zoveel aan te zien. Kan het zijn dat de schoepen teveel versleten / weggevreten zijn? Blijft over het blok. Ik heb een traction blok en wat in kan vinden in het boek is een Bouchon de vidange d'eau sur cylindre. Ik denk dat dit die aftapplug is. Omdat ik het reinigingsmiddel niet in de radiateur wil hebben - iemand nog een suggestie hoe je dit Wynns product alleen in het blok werzaam kan laten zijn?
Verder kreeg ik ook nog een mogelijke oorzaak genoemd voor de hoge temperatuur / druk in het koelcircuit namelijk een lekke koppaking.
Graag jullie reactie,
Peter
Heeft iemand al ervaring met dit middel van Wynns (radiator flush)? Ik heb ook koelproblemen met m'n blok. De radiateur is pas gelast en gelijk schoongemaakt bij een gespecialiseerd bedrijf dus denk ik dat ik vuil / kalk in m'n blok / waterpomp heb. De waterpomp heb ik echter ook al gedemonteerd en gereinigd en daar is verder niet zoveel aan te zien. Kan het zijn dat de schoepen teveel versleten / weggevreten zijn? Blijft over het blok. Ik heb een traction blok en wat in kan vinden in het boek is een Bouchon de vidange d'eau sur cylindre. Ik denk dat dit die aftapplug is. Omdat ik het reinigingsmiddel niet in de radiateur wil hebben - iemand nog een suggestie hoe je dit Wynns product alleen in het blok werzaam kan laten zijn?
Verder kreeg ik ook nog een mogelijke oorzaak genoemd voor de hoge temperatuur / druk in het koelcircuit namelijk een lekke koppaking.
Graag jullie reactie,
Peter
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 290
- Lid geworden op: vr mei 14, 2004 2:38 pm
- Locatie: Gieten
Re: Schoonmaken koelsysteem?
Ik heb wel ervaring met dit product van Wynns, echter niet in de HY, maar in een ZX en een BX. Het spul alleen in de motor gebruiken zal moeilijk gaan, omdat het alleen werkt als je de motor even warm laat draaien. Dan zal dus de radiateur er wel voor moeten zitten. Maar waarom zou het spul niet door de radiateur mogen lopen??
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
-
- HY Forum Kenner
- Berichten: 14
- Lid geworden op: ma jun 19, 2006 11:54 am
- Locatie: Nieuwegein
Re: Schoonmaken koelsysteem?
Op zich mag het wel door de radiateur maar ik dacht omdat de radiateur al schoongemaakt is er wellicht loskomende troep uit het blok in de radiateur kan gaan zitten. de doorgangen in de radiateur lijken mij namelijk kleiner dan die in het blok.
Groet,
Peter
Groet,
Peter
Re: Schoonmaken koelsysteem?
Hoi,
je moet inderdaad uitkijken met troep in je nieuwe radiateur, die kanaaltjes gaan snel dichtzitten en gaan ook niet makkelijk weer open.
Ik vond de oplossing van citroheeze wel handig, een nylonkous in de toevoerslang van de radiateur, die zal de grote troep delen tegenhouden. Als je blok eenmaal schoon is kan je die kous er weer tussenuit halen.
Edwin.
je moet inderdaad uitkijken met troep in je nieuwe radiateur, die kanaaltjes gaan snel dichtzitten en gaan ook niet makkelijk weer open.
Ik vond de oplossing van citroheeze wel handig, een nylonkous in de toevoerslang van de radiateur, die zal de grote troep delen tegenhouden. Als je blok eenmaal schoon is kan je die kous er weer tussenuit halen.
Edwin.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961