Starter draait mee ....

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
roanta
HY Forum Expert
HY Forum Expert

Starter draait mee ....

Bericht door roanta »

Wanneer ik de motor start geen vuiltje aan de lucht , enkel als ik het toeren tal naarbeneden breng komt de bendix vermoedelijk terug in de tanden en draait begint die mee te draaien.
Als ik start en ik hou een joger toerel aan dan heeft die het niet .
Wat is de oorzaak? de veer van de bendix die niet meer functioneerd zoals het moet of gebroken ?
Of vuil ?
Komt dit meermaals voor ?

Groetjes Jeroen

Eigenaar van een verlengde Minibus met 13 ramen, 8 zitplaatsen + 1 bestuurder. 1976 , H78 motor op LPG met Flashlube druppelaar .
citroheeze
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door citroheeze »

Jeroen,

dit kan een tweetal oorzaken hebben:

1] je dikke veer kan inderdaad gebroken zijn, zijn er nog nieuw in twee modellen [baneda=dubbele ronde veer] of [bendix= platte enkele veer]
2] de terugduw veer die je tandwiel terug in rustpositie moet plaatsen funktioneert niet goed [dit is de dunne veer boven je tandwiel], roest, vervuiling of gewoon niet sterk genoeg meer].

Succes, voor verdere vragen kun je me ook rechtstreeks mailen.
Groeten van:

Geert Bukkems
Heeze
http://www.citroworld.com
roanta
HY Forum Expert
HY Forum Expert

starter draait mee ....

Bericht door roanta »

Ondertussen is het probleem opgelost.

Ik heb de starter eruit gehaald , enja dit kon eigenlijk nog moeilijk goed werken vanwege vuil, vet stof , zand , roest .
Na zeer grondig de starter gekuist te hebben en de bendix uit elkaar genomen te hebben en een nieuwe bendix veer ( de kleine veer) ingestoken te hebben werkt deze terug perfect , ook zeer lichtjes de tanden van de bendix opgeschoond en bijgeslepen waar nodig met een dremel , een precizie werkje :shock:

Starter doet het uitstekend nu .
Plaats reactie