het druklager heb ik verwijderd en deze bestaat uit twee delen. een ring die met drie veren aan de koppelingsplaat vast zit. (hiervan waren twee veren afgebroken en de ring was zwaar beschadigd)
het andere deel zit bevestigd aan de vork vanaf de koppelingskabel. dit is volgens het boek het kooldruklager. de koolring die erin ligt zit er vast in. is dit wel een lager? of schuiven deze ringen gewoon over elkaar? als deze schuiven, moet dat toch erg warm worden?
wie kan meer duidelijkheid geven over de werking van dit geheel?
alvast bedankt,
Lex
druklager
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 178
- Lid geworden op: vr aug 08, 2003 12:58 pm
- Locatie: Richards Bay, Zuid Afrika
De koolring heeft nieuw 2 schuine kanten, en 2 rechte draakvlakjes (boven en onder) Wanneer de schuinekanten weg zijn gesleten, en de 2 draagvlakjes zijn samengekomen tot een draagring, dan is hij versleten. misschien verwar je die schuine stukken met schuin afgesleten? Koolstof is snoeihard, het is een prima druklager die weinig weerstand veroorzaakt. De koolring zit gewoon vast in zijn gietijzeren huis.
HY '76
Bedankt voor je reactie! de koolstofring steekt nog geen millimeterbuiten de gietijzeren ring! aan de bovenkant een halve millimeter meer dan onder, dat bedoelde ik met schuin afgesleten, omdat hij daar bij het intrappen van de koppeling het andere gedeelte het eerst raakt. had ik dat eventueel kunnen voelen, dat deze al zover versleten was? want ik heb er dus wel erg ver mee door gereden, zonder problemen. dat kan toch niets te maken hebben met het verslijten van mijn versnellingsbak?
en nog iets, is dit druklager dezelfde als bij de ds?
Lex
en nog iets, is dit druklager dezelfde als bij de ds?
Lex
citroen HY, 1979, ex Rijkspolitie