Ruitenwissermotor leidt eigen leven
-
- HY Forum Grootmeester
- Kenteken: 14-VR-VF
Ruitenwissermotor leidt eigen leven
Mijn ruitenwissermotortje leidt een eigen leven: als je hem aanzet gaat ie braaf aan en blijft netjes draaien.
Echter, als je hem uitzet met de schakelaar blijft hij vrolijk doordraaien.
Als ik over een stevige hobbel rijdt gaat ie meestal wel uit.
Soms schakelt hij ook vanzelf in, ook meestal na een hobbel in de weg.
Waar zou dit aan kunnen liggen?
Schakelaar?
Motor?
Echter, als je hem uitzet met de schakelaar blijft hij vrolijk doordraaien.
Als ik over een stevige hobbel rijdt gaat ie meestal wel uit.
Soms schakelt hij ook vanzelf in, ook meestal na een hobbel in de weg.
Waar zou dit aan kunnen liggen?
Schakelaar?
Motor?
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
Re: Ruitenwissermotor leidt eigen leven
Schakelaar stuk?
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
-
- HY Forum Grootmeester
Zou kunnen, maar net viel me op dat toen ik de la open en dicht deed de ruitenwissermotor daar op reageerde. Ik ga in ieder geval de schakelaar even vervangen, die heb ik geloof ik nog wel ergens liggen. Ergens...
Is er zoiets als een nulstand contact misschien?
Als de schakelaar uitstaat hoor ik de motor wel vrij luid klikken als de wissers voorbij de rust positie komen. Vandaar dat mijn eerste gedachte niet naar de schakelaar gaat. Maar ik baseer me niet op veel kennis in dit geval
Is er zoiets als een nulstand contact misschien?
Als de schakelaar uitstaat hoor ik de motor wel vrij luid klikken als de wissers voorbij de rust positie komen. Vandaar dat mijn eerste gedachte niet naar de schakelaar gaat. Maar ik baseer me niet op veel kennis in dit geval

Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
op de motor zit een schakelaar die de ruststand bepaald. Als de ruitenwissers naar beneden staan dan is de schakelaar onderbroken, op elk ander stuk is hij doorverbonden.
De schakelaar op je dashboard staat daar parallel overheen. (daar zit het probleem denk ik niet)
De schakel contactjes van de motor-schakelaar staan denk ik te dicht bij elkaar. De ruitenwisser gaat dan zo snel dat hij voorbij de ruststand schiet als hij afgeschakeld wordt, daardoor blijft hij draaien.
Je kunt dat door het buigen van de contactjes een beetje afstellen. Je kunt erbij als de asbak eraf is. Wel even de spanning eraf halen, je maakt snel sluiting tegen het huis van de motor.
De schakelaar op je dashboard staat daar parallel overheen. (daar zit het probleem denk ik niet)
De schakel contactjes van de motor-schakelaar staan denk ik te dicht bij elkaar. De ruitenwisser gaat dan zo snel dat hij voorbij de ruststand schiet als hij afgeschakeld wordt, daardoor blijft hij draaien.
Je kunt dat door het buigen van de contactjes een beetje afstellen. Je kunt erbij als de asbak eraf is. Wel even de spanning eraf halen, je maakt snel sluiting tegen het huis van de motor.
-
- HY Forum Grootmeester
Bedankt! Goede tip ook om de spanning er eerst even af te halen. Zodra de bus terug is van de apk keuring ga ik er naar kijken.
Als je de schakelaar loskoppelt en t probleem bestaat nog dan zij die contacten verdacht. Een inwendig wat te heet geweeste schakelaar kan ook dergelijke problemen geven
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938