Startknop geeft geen reactie
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 35
- Lid geworden op: ma mar 17, 2008 4:57 pm
Startknop geeft geen reactie
Hallo allen,
Als ik op de rode startknop van mijn bus druk gebeurt er niets.
De startknop zelf is ok. Ook de bedrading naar het startrelais, het startrelais zelf, de startmotor en de bedrading tot aan de accu is ok.
Bij het startslot brand het rode controle lampje.
Toch geeft de startmotor geen krimp.
Waar moet ik verder zoeken?
Waar kan ik het beste tijdelijk stroom vandaan halen om toch de startknop te laten werken?
vr gr en alvast bedankt voor het meedenken,
Als ik op de rode startknop van mijn bus druk gebeurt er niets.
De startknop zelf is ok. Ook de bedrading naar het startrelais, het startrelais zelf, de startmotor en de bedrading tot aan de accu is ok.
Bij het startslot brand het rode controle lampje.
Toch geeft de startmotor geen krimp.
Waar moet ik verder zoeken?
Waar kan ik het beste tijdelijk stroom vandaan halen om toch de startknop te laten werken?
vr gr en alvast bedankt voor het meedenken,
Grijze GHYS
Het is Citroën of mijn fiets!
HY78 1972 [BE-40-65]
GS CLUB 1220 BREAK (geschorst gas/mrb) [14-NN-JB]
C3 1.4i 16v X-TR [84-PH-GT]
2CV Charleston (wacht op reparatie) [NR-15-VB]
C4 Grand Picasso
(steeds minder de) fiets
Het is Citroën of mijn fiets!
HY78 1972 [BE-40-65]
GS CLUB 1220 BREAK (geschorst gas/mrb) [14-NN-JB]
C3 1.4i 16v X-TR [84-PH-GT]
2CV Charleston (wacht op reparatie) [NR-15-VB]
C4 Grand Picasso
(steeds minder de) fiets
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma mei 09, 2011 3:48 pm
- Locatie: Losser
- Contacteer:
Re: Startknop geeft geen reactie
dag Grijse Gijs,
Denk dat het handig is om de startmotor uit te bouwen en droog te testen.
Denk dat het handig is om de startmotor uit te bouwen en droog te testen.
Re: Startknop geeft geen reactie
Hoi Ghijs,
Ondanks dat het niet lastig is de startmotor uit te bouwen, zou ik hier nog niet mee beginnen. Heb je nog een origineel startrelais? Deze kan je met de hand bedienen. Omdat je zo stellig weet dat het relais en de startmotor werkt, heb ik echter het vermoeden dat je dit al getest hebt.
Volgens mij legt de startknop een plus van het relais aan de massa. In je lijstje van zaken die je gecontroleerd hebt, zit niet de massa van de startknop. Is deze in orde?
Groet,
Ree
Ondanks dat het niet lastig is de startmotor uit te bouwen, zou ik hier nog niet mee beginnen. Heb je nog een origineel startrelais? Deze kan je met de hand bedienen. Omdat je zo stellig weet dat het relais en de startmotor werkt, heb ik echter het vermoeden dat je dit al getest hebt.
Volgens mij legt de startknop een plus van het relais aan de massa. In je lijstje van zaken die je gecontroleerd hebt, zit niet de massa van de startknop. Is deze in orde?
Groet,
Ree
Re: Startknop geeft geen reactie
Dan lijkt mij eerder dat het startrelais bij de accu het probleem is. Als deze niet' klikt 'krijgt de startmotor ook geen stroom... als deze wel klikt dan zit het probleem volgens mij in de startmotor of de kabel naar de startmotor. Tenminste dat was laatst bij mijn hy het geval. Deze kan toch geoxideerd zijn.
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 35
- Lid geworden op: ma mar 17, 2008 4:57 pm
Re: Startknop geeft geen reactie
Dank voor jullie reacties tot nu toe.
Ik had nog een origineel startrelais. Dat haperde steeds meer en ik kon het relais op zeker moment alleen nog met het knopje op het relais bedienen. Het bleek behoorlijk versleten. Heb toen bij het magazijn een nieuw relais (HACO 4552059H) gekocht en ingebouwd, maar kon de startmotor ook toen alleen nog in beweging krijgen door ergens de zaak kort te sluiten. Uiteindelijk bleek dat steeds goed te gaan tot ik bij de startknop op het dashboard kwam. De startknop is goed, alles werkt, maar niet als ik normaal het sleuteltje omdraai en de startknop indruk. Voor verder zoeken ontbrak me vandaag de tijd.
Ik denk als eerste dat er iets in het dashboard los of kapot is of dat ik iets heel anders over het hoofd zie. Maar wat?
Ik overweeg om van het contactslot een tijdelijk draad naar de startknop te trekken, zodat daar weer stroom komt. Van welk van de vier aansluitpunten van het slot zou dat moeten, kan dat zomaar of moet ik toch ergens anders zoeken. Ik ga daarbij stapje voor stapje te werk tips helpen me in de goede richting te zoeken, want er kan vast op veel plekken iets onklaar zijn. Of niet?
Ik had nog een origineel startrelais. Dat haperde steeds meer en ik kon het relais op zeker moment alleen nog met het knopje op het relais bedienen. Het bleek behoorlijk versleten. Heb toen bij het magazijn een nieuw relais (HACO 4552059H) gekocht en ingebouwd, maar kon de startmotor ook toen alleen nog in beweging krijgen door ergens de zaak kort te sluiten. Uiteindelijk bleek dat steeds goed te gaan tot ik bij de startknop op het dashboard kwam. De startknop is goed, alles werkt, maar niet als ik normaal het sleuteltje omdraai en de startknop indruk. Voor verder zoeken ontbrak me vandaag de tijd.
Ik denk als eerste dat er iets in het dashboard los of kapot is of dat ik iets heel anders over het hoofd zie. Maar wat?
Ik overweeg om van het contactslot een tijdelijk draad naar de startknop te trekken, zodat daar weer stroom komt. Van welk van de vier aansluitpunten van het slot zou dat moeten, kan dat zomaar of moet ik toch ergens anders zoeken. Ik ga daarbij stapje voor stapje te werk tips helpen me in de goede richting te zoeken, want er kan vast op veel plekken iets onklaar zijn. Of niet?
Grijze GHYS
Het is Citroën of mijn fiets!
HY78 1972 [BE-40-65]
GS CLUB 1220 BREAK (geschorst gas/mrb) [14-NN-JB]
C3 1.4i 16v X-TR [84-PH-GT]
2CV Charleston (wacht op reparatie) [NR-15-VB]
C4 Grand Picasso
(steeds minder de) fiets
Het is Citroën of mijn fiets!
HY78 1972 [BE-40-65]
GS CLUB 1220 BREAK (geschorst gas/mrb) [14-NN-JB]
C3 1.4i 16v X-TR [84-PH-GT]
2CV Charleston (wacht op reparatie) [NR-15-VB]
C4 Grand Picasso
(steeds minder de) fiets
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 35
- Lid geworden op: ma mar 17, 2008 4:57 pm
Re: Startknop geeft geen reactie
Hallo Ree,
De massa van de startknop. Aan de startknop zitten simpel gezegd twee draden. De een komt van??? en zou volgens mij spanning moeten hebben, wat niet zo is, de ander loopt naar het startrelais, om het te activeren als er op de startknop gedrukt wordt. Mis ik hier iets?
De massa van de startknop. Aan de startknop zitten simpel gezegd twee draden. De een komt van??? en zou volgens mij spanning moeten hebben, wat niet zo is, de ander loopt naar het startrelais, om het te activeren als er op de startknop gedrukt wordt. Mis ik hier iets?
Grijze GHYS
Het is Citroën of mijn fiets!
HY78 1972 [BE-40-65]
GS CLUB 1220 BREAK (geschorst gas/mrb) [14-NN-JB]
C3 1.4i 16v X-TR [84-PH-GT]
2CV Charleston (wacht op reparatie) [NR-15-VB]
C4 Grand Picasso
(steeds minder de) fiets
Het is Citroën of mijn fiets!
HY78 1972 [BE-40-65]
GS CLUB 1220 BREAK (geschorst gas/mrb) [14-NN-JB]
C3 1.4i 16v X-TR [84-PH-GT]
2CV Charleston (wacht op reparatie) [NR-15-VB]
C4 Grand Picasso
(steeds minder de) fiets
Re: Startknop geeft geen reactie
Kijkend naar het schema komt er een plus van het relais af. Wanneer deze plus aan de massa gelegd wordt, gaat er stroom stromen waardoor het relais bekrachtigd wordt. Dit doe je door het startknopje in te drukken.
De kant van de knop naar het startrelais moet dus volgens mij altijd spanning hebben. De andere kant van de startknop moet aan de massa liggen. Als ik het schema goed interpreteer.
De kant van de knop naar het startrelais moet dus volgens mij altijd spanning hebben. De andere kant van de startknop moet aan de massa liggen. Als ik het schema goed interpreteer.
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 35
- Lid geworden op: ma mar 17, 2008 4:57 pm
Re: Startknop geeft geen reactie
Hallo Ree,
Ik ga dát morgen nog eens goed nalopen. Zoals je het schrijft klinkt t erg logisch en is denk ik ook wat ik bedoel. Alleen denk ik het circuitje misschien net andersom. Hoe dan ook moet de startknop het circuitje sluiten en dat gebeurt niet. Ik zoek daar verder.
Hopelijk kan ik morgen de oplossing melden, maar omdat ik niet altijd en overal over een computer beschik kan dat ook na het weekend worden.
Ik ga dát morgen nog eens goed nalopen. Zoals je het schrijft klinkt t erg logisch en is denk ik ook wat ik bedoel. Alleen denk ik het circuitje misschien net andersom. Hoe dan ook moet de startknop het circuitje sluiten en dat gebeurt niet. Ik zoek daar verder.
Hopelijk kan ik morgen de oplossing melden, maar omdat ik niet altijd en overal over een computer beschik kan dat ook na het weekend worden.
Grijze GHYS
Het is Citroën of mijn fiets!
HY78 1972 [BE-40-65]
GS CLUB 1220 BREAK (geschorst gas/mrb) [14-NN-JB]
C3 1.4i 16v X-TR [84-PH-GT]
2CV Charleston (wacht op reparatie) [NR-15-VB]
C4 Grand Picasso
(steeds minder de) fiets
Het is Citroën of mijn fiets!
HY78 1972 [BE-40-65]
GS CLUB 1220 BREAK (geschorst gas/mrb) [14-NN-JB]
C3 1.4i 16v X-TR [84-PH-GT]
2CV Charleston (wacht op reparatie) [NR-15-VB]
C4 Grand Picasso
(steeds minder de) fiets
Re: Startknop geeft geen reactie
Zoals Ree zegt wordt door de startknop contact met de massa gemaakt.
Het startrelais zit aan met één kant aan de plus van de accupool. De andere kant gaat naar de startknop die bij indrukken het circuit en dus het startrelais aan de massa legt. Het relais wordt bekrachtigd en schakelt dan inwendig de plus van de accu regelrecht naar de startmotor.
Met een voltmetertje zijn deze circuits eenvoudig te testen.
Heb je misschien bij het plaatsen van het nieuwe relais draden verwisseld? Zijn er slechte contacten?
N.B.
versleten koolborstels kunnen ook voor een wisselend wel/niet reageren op de starknop veroorzaken. Alleen dan zou dat ook moeten optreden bij handmatig indrukken van het startrelais of bij doorverbinden van de accuplus met de startmotor
Het startrelais zit aan met één kant aan de plus van de accupool. De andere kant gaat naar de startknop die bij indrukken het circuit en dus het startrelais aan de massa legt. Het relais wordt bekrachtigd en schakelt dan inwendig de plus van de accu regelrecht naar de startmotor.
Met een voltmetertje zijn deze circuits eenvoudig te testen.
Heb je misschien bij het plaatsen van het nieuwe relais draden verwisseld? Zijn er slechte contacten?
N.B.
versleten koolborstels kunnen ook voor een wisselend wel/niet reageren op de starknop veroorzaken. Alleen dan zou dat ook moeten optreden bij handmatig indrukken van het startrelais of bij doorverbinden van de accuplus met de startmotor
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 35
- Lid geworden op: ma mar 17, 2008 4:57 pm
Re: Startknop geeft geen reactie
JanW ook bedankt voor je reactie. Ik heb mijn bus niet aan huis staan, maar ga daar zo gauw mogelijk weer naar toe. Ik denk dat ik de fout gemaakt heb dat er alleen massa draden aan het relais zitten. Ik moet dit ter plekke zien. Het elektrisch zit in mijn bus nogal gecompliceerd (is van een elektricien geweest, vandaar waarschijnlijk) en ik kan zonder het te zien niet uitsluiten dat er toch al een afwijkende situatie is gemaakt (o.a. met startonderbrekers, die ik zoveel als mij bekend nu uitgeschakeld had staan.)
Ik zal het resultaat van mijn verdere fysieke zoektocht hier in elk geval melden.
Ik zal het resultaat van mijn verdere fysieke zoektocht hier in elk geval melden.
Grijze GHYS
Het is Citroën of mijn fiets!
HY78 1972 [BE-40-65]
GS CLUB 1220 BREAK (geschorst gas/mrb) [14-NN-JB]
C3 1.4i 16v X-TR [84-PH-GT]
2CV Charleston (wacht op reparatie) [NR-15-VB]
C4 Grand Picasso
(steeds minder de) fiets
Het is Citroën of mijn fiets!
HY78 1972 [BE-40-65]
GS CLUB 1220 BREAK (geschorst gas/mrb) [14-NN-JB]
C3 1.4i 16v X-TR [84-PH-GT]
2CV Charleston (wacht op reparatie) [NR-15-VB]
C4 Grand Picasso
(steeds minder de) fiets
Re: Startknop geeft geen reactie
één van de grootste verschrikkingen op electragebied zijn modificaties zonder schema.
Bij uitschakelen van startonderbrekers heb je misschien alles uitgeschakeld.
Het simpelst is (voorlopig) terug naar origineel en dan de vorige eigenaar een polsen of hij een schema heeft of kan tekenen
Bij uitschakelen van startonderbrekers heb je misschien alles uitgeschakeld.
Het simpelst is (voorlopig) terug naar origineel en dan de vorige eigenaar een polsen of hij een schema heeft of kan tekenen
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 331
- Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
- Kenteken: US-04-51
- Locatie: alesund Norway
Re: Startknop geeft geen reactie
had hetzelfde probleem een paar weken geleden. Was massa startknop naar massa. Nieuwe massa gemaakt en klaar. Makkelijk te controleren door de + van de startknop massa te laten maken. de auto start dan. Heb je geen voltmeter om te meten welke de + is dan gewoon beide proberen
)
gebeurt er bij beide niets dan de dunne draad die uit het startrelais komt massa laten maken , er zit daar een stekker verbinding. Het is dezelfde draad maar dan check je of de draad naar de startknop het probleem is.

gebeurt er bij beide niets dan de dunne draad die uit het startrelais komt massa laten maken , er zit daar een stekker verbinding. Het is dezelfde draad maar dan check je of de draad naar de startknop het probleem is.
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 35
- Lid geworden op: ma mar 17, 2008 4:57 pm
Re: Startknop geeft geen reactie
JanW, met alle respect voor de vorige eigenaar, ik hoop hem niet snel te ontmoeten, helaas de goede man is niet meer. Dus gewoon met geduld en (o.a. jullie) wijsheid aan het werk.
Grijze GHYS
Het is Citroën of mijn fiets!
HY78 1972 [BE-40-65]
GS CLUB 1220 BREAK (geschorst gas/mrb) [14-NN-JB]
C3 1.4i 16v X-TR [84-PH-GT]
2CV Charleston (wacht op reparatie) [NR-15-VB]
C4 Grand Picasso
(steeds minder de) fiets
Het is Citroën of mijn fiets!
HY78 1972 [BE-40-65]
GS CLUB 1220 BREAK (geschorst gas/mrb) [14-NN-JB]
C3 1.4i 16v X-TR [84-PH-GT]
2CV Charleston (wacht op reparatie) [NR-15-VB]
C4 Grand Picasso
(steeds minder de) fiets
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 35
- Lid geworden op: ma mar 17, 2008 4:57 pm
Re: Startknop geeft geen reactie
Probleem opgelost, dankzij jullie reacties. Had de plus van het relais aangesloten op de massa, dus twee keer massa en geen stroom. Draden zitten nu goed en werkt naar behoren.
Op naar het volgende probleempje.
Op naar het volgende probleempje.

Grijze GHYS
Het is Citroën of mijn fiets!
HY78 1972 [BE-40-65]
GS CLUB 1220 BREAK (geschorst gas/mrb) [14-NN-JB]
C3 1.4i 16v X-TR [84-PH-GT]
2CV Charleston (wacht op reparatie) [NR-15-VB]
C4 Grand Picasso
(steeds minder de) fiets
Het is Citroën of mijn fiets!
HY78 1972 [BE-40-65]
GS CLUB 1220 BREAK (geschorst gas/mrb) [14-NN-JB]
C3 1.4i 16v X-TR [84-PH-GT]
2CV Charleston (wacht op reparatie) [NR-15-VB]
C4 Grand Picasso
(steeds minder de) fiets
Re: Startknop geeft geen reactie
Dus toch de draadjes.
Fijn dat het zoiets simpels was.
Fijn dat het zoiets simpels was.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938