Contactschakelaar
- John
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 171
- Lid geworden op: di feb 22, 2005 11:01 pm
- Locatie: Heemstede
Contactschakelaar
Zojuist terug na bijna 4500 km Frankrijk. HY heeft zich voorbeeldig gedragen, niet te geloven hoe de motor dat vrij hoge toerental eindeloos volhoudt zonder een verkeerde klap.
Op de terugweg toch een klein probleempje: Na een tankbeurt sloeg de motor niet aan en dat bleek te liggen aan de stand van het contactsleuteltje. Daar was plotseling een kleine verandering in opgetreden.
Een mm teveel naar rechts betekende: Wel starten, maar geen ruitenwissers/benzinemeter/etc. en een mm teveel naar links betekende: ....... het omgekeerde dus. Wel mee thuisgekomen natuurlijk.
Nieuw contactslot monteren dacht ik. Maar de vorige eigenaar blijkt ooit een afwijkend contactsysteem aangebracht te hebben. Het originele systeem heeft 4 aansluitpennen, maar ik trof iets aan met 3 aansluitpunten.
Nu komt mijn vraag:
(De nummers komen van Klemcoderingen Autotechniek)
Het verbinden van klem 30 (Plus Accu) met klem 15 betekent starten.
Het verbinden van klem 30 met klem 75 betekent ruitenwissers etc.
En als ik daar met het sleuteltje zeer zorgvuldig een plekje tussen zoek/vind dan werkt alles prima.
Het lijkt er dus op dat beide klemmen verbonden moeten zijn met nr. 30 (Plus Accu)
Stel nu dat ik die klemmetjes 15 en 75 aan de buitenzijde van het slot met elkaar verbind, is er dan een kans dat alles weer werkt. Of heeft iemand van het forum die zo vriendelijk is geweest om dit allemaal te lezen en hier meer verstand van heeft dan ik een beter idee.
Op de terugweg toch een klein probleempje: Na een tankbeurt sloeg de motor niet aan en dat bleek te liggen aan de stand van het contactsleuteltje. Daar was plotseling een kleine verandering in opgetreden.
Een mm teveel naar rechts betekende: Wel starten, maar geen ruitenwissers/benzinemeter/etc. en een mm teveel naar links betekende: ....... het omgekeerde dus. Wel mee thuisgekomen natuurlijk.
Nieuw contactslot monteren dacht ik. Maar de vorige eigenaar blijkt ooit een afwijkend contactsysteem aangebracht te hebben. Het originele systeem heeft 4 aansluitpennen, maar ik trof iets aan met 3 aansluitpunten.
Nu komt mijn vraag:
(De nummers komen van Klemcoderingen Autotechniek)
Het verbinden van klem 30 (Plus Accu) met klem 15 betekent starten.
Het verbinden van klem 30 met klem 75 betekent ruitenwissers etc.
En als ik daar met het sleuteltje zeer zorgvuldig een plekje tussen zoek/vind dan werkt alles prima.
Het lijkt er dus op dat beide klemmen verbonden moeten zijn met nr. 30 (Plus Accu)
Stel nu dat ik die klemmetjes 15 en 75 aan de buitenzijde van het slot met elkaar verbind, is er dan een kans dat alles weer werkt. Of heeft iemand van het forum die zo vriendelijk is geweest om dit allemaal te lezen en hier meer verstand van heeft dan ik een beter idee.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma mei 09, 2011 3:48 pm
- Locatie: Losser
- Contacteer:
Re: Contactschakelaar
Hallo john,
Kijk eens onder documentatie daar staan twee schema's.
Suc6.
Kijk eens onder documentatie daar staan twee schema's.
Suc6.
Re: Contactschakelaar
er is dan kans dat het weer werkt.
Maar het ene schakelcontactje van je slot moet dan de stroom van beide 'circuits' schakelen wat hij misschien niet af kan.
Ik zou een gammel contactslot door een andere vervangen, ik denk dat je anders met storingen blijft zitten.
Maar het ene schakelcontactje van je slot moet dan de stroom van beide 'circuits' schakelen wat hij misschien niet af kan.
Ik zou een gammel contactslot door een andere vervangen, ik denk dat je anders met storingen blijft zitten.
- John
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 171
- Lid geworden op: di feb 22, 2005 11:01 pm
- Locatie: Heemstede
Re: Contactschakelaar
Dat lijkt mij ook het beste, maar als ik een origineel exemplaar monteer moet ik
in die soep van draden van drie aansluitingen naar vier, daar kom ik vast niet uit.
Dus een 3-punts schakelaar met dezelfde opstelling als de huidige (een + in het midden en twee lipjes
aan de zijkant) is de beste oplossing, maar waar vind ik die??
in die soep van draden van drie aansluitingen naar vier, daar kom ik vast niet uit.
Dus een 3-punts schakelaar met dezelfde opstelling als de huidige (een + in het midden en twee lipjes
aan de zijkant) is de beste oplossing, maar waar vind ik die??
Re: Contactschakelaar
dan kun je er misschien nog beter een relais tussen zetten (of 2)
De relais schakelt je hoofdstroom en wordt geschakeld door je contactslot.
Zo heb ik mijn versleten verlichtingsschakelaar 5 jaar terug "gerepareerd"
De relais schakelt je hoofdstroom en wordt geschakeld door je contactslot.
Zo heb ik mijn versleten verlichtingsschakelaar 5 jaar terug "gerepareerd"
Re: Contactschakelaar
De oplossing van Joost lijkt me t handigst als je de huidige configuratie wilt behouden. De contacten zijn er niet op berekend om meer dan origineel te schakelen.
Waarschijnlijk is het huidige mankement opgetreden door inbranden . Met een relais kun je veel meer gebruikers over 1 contactje laten lopen
Waarschijnlijk is het huidige mankement opgetreden door inbranden . Met een relais kun je veel meer gebruikers over 1 contactje laten lopen
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
- John
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 171
- Lid geworden op: di feb 22, 2005 11:01 pm
- Locatie: Heemstede
Re: Contactschakelaar
Zeer bedankt voor de reacties, maar voor deze leek is iets meer uitleg nodig.
Als ik uitga van de accu+ draad, wat moet dan de volgorde van aansluiten zijn, als ik een relais toevoeg?
Als ik uitga van de accu+ draad, wat moet dan de volgorde van aansluiten zijn, als ik een relais toevoeg?
- John
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 171
- Lid geworden op: di feb 22, 2005 11:01 pm
- Locatie: Heemstede
Re: Contactschakelaar
Ik dacht dat het een zoektocht zou worden om een zeer eenvoudige contactschakelaar te vinden.
Maar die zijn gewoon te koop dus.
Inmiddels gemonteerd, wat een verademing:
Startmotor draait sneller rond en de ruitenwissers haperen niet meer.
Nog bedankt voor de reacties.
Maar die zijn gewoon te koop dus.
Inmiddels gemonteerd, wat een verademing:
Startmotor draait sneller rond en de ruitenwissers haperen niet meer.
Nog bedankt voor de reacties.
Re: Contactschakelaar
Startmotor zou niet uit moeten maken want die draait ook zonder sleutel.
Maar mooi dat het weer werkt
Maar mooi dat het weer werkt