Nèt een beetje méér ...
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Nèt een beetje méér ...
Oftewel: na verschillende (semi-) tropische vakanties in Frankrijk besloot ik iets in elkaar te fröbelen waarmee ik de temperatuur van het koelwater van Otje's motor een beetje kon verlagen. Heb (overigens niet wetenschappelijk nà-gemeten) uiteindelijk (praktijkondervindelijk) moeten besluiten dat de temperatuurmeter in ieder geval 5*C te véél aangeeft. Maar die hoge temperaturen van rond 100*C (dus eigenlijk 95*C) vond ik niet "gezond". Mijn "all-round-garagist" (waar ik enkel kom t.b.v. de A.P.K.-keuring) had nog een paar containers "aauw ijzer" liggen, waaronder allerlei oude, gebruikte ventilatoren.
Aangezien bij Otje de ruimte tussen de (binnenzijde) motorklep en radiateur (bovenaan) slechts 7 cm bedraagt was het dus zoeken naar een zéér compacte ventilator.
Had thuis nog een metertje of wat aluminium hoekprofieltjes alsmede een grote emmer liggen; die ventilator kreeg ik gratis en voor nop ...
De enige kosten die ik heb gemaakt zijn voor de trekschakelaar op het dashboard waarmee ik het hele zaakje handmatig in gang kan zetten ...
Aangezien bij Otje de ruimte tussen de (binnenzijde) motorklep en radiateur (bovenaan) slechts 7 cm bedraagt was het dus zoeken naar een zéér compacte ventilator.
Had thuis nog een metertje of wat aluminium hoekprofieltjes alsmede een grote emmer liggen; die ventilator kreeg ik gratis en voor nop ...
De enige kosten die ik heb gemaakt zijn voor de trekschakelaar op het dashboard waarmee ik het hele zaakje handmatig in gang kan zetten ...
- Bijlagen
-
- DSC01536-k.jpg (144.55 KiB) 39283 keer bekeken
-
- DSC01537-k.jpg (176.33 KiB) 39283 keer bekeken
-
- DSC01541-k.jpg (172.7 KiB) 39283 keer bekeken
-
- DSC01542-k.jpg (131.7 KiB) 39283 keer bekeken
-
- DSC01543-k.jpg (133.88 KiB) 39283 keer bekeken
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Nèt een beetje méér ...
... en aangezien ik (nog steeds) niet precies weet hoeveel foto's ik per bericht kan plaatsen volgt hier de rest.
Overigens heeft deze extra-ventilator afgelopen zomer al meermaals "goede dienst" bewezen: we stonden verschillende keren, in de brandende zon (bijna 40*C !) èn bergopwaarts, in een file ...
DIT is dus geen "discussie-stuk" maar enkel een uiting van (individuele) "knutsel-vreugde".
Wanneer een andere rHYder hier iets aan heeft doet het me deugd !
Groet,
Gert
Overigens heeft deze extra-ventilator afgelopen zomer al meermaals "goede dienst" bewezen: we stonden verschillende keren, in de brandende zon (bijna 40*C !) èn bergopwaarts, in een file ...
DIT is dus geen "discussie-stuk" maar enkel een uiting van (individuele) "knutsel-vreugde".
Wanneer een andere rHYder hier iets aan heeft doet het me deugd !
Groet,
Gert
- Bijlagen
-
- DSC01549-k.jpg (198.31 KiB) 39282 keer bekeken
-
- DSC01566-k.jpg (213.36 KiB) 39282 keer bekeken
-
- DSC01568-k.jpg (208.01 KiB) 39282 keer bekeken
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Re: Nèt een beetje méér ...
ziet er goed uit!
"tegen succes valt niet te vechten"
"tegen succes valt niet te vechten"
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: Nèt een beetje méér ...
erg mooi, zou een ontwerp van Andre citroen zelf kunnen zijn.
maar als de motor stationair draait heb je dan genoeg stroom? bij mij heeft zelfs de aanjager moeite om een beetje op toeren te komen en zeker als ik daarbij ook nog eens richting aangeef.
maar als de motor stationair draait heb je dan genoeg stroom? bij mij heeft zelfs de aanjager moeite om een beetje op toeren te komen en zeker als ik daarbij ook nog eens richting aangeef.
Re: Nèt een beetje méér ...
Ik denk dat je dan een massaprobleem oid hebt....
Stationair, op 12 volt dus, moet alles gewoon goed werken.
Stationair, op 12 volt dus, moet alles gewoon goed werken.
-
- HY Forum Expert
- Berichten: 132
- Lid geworden op: wo mar 11, 2009 11:26 am
- Kenteken: 20-MB-45
- Locatie: Mussel
- Contacteer:
Re: Nèt een beetje méér ...
Gert,
complimenten voor je vindingrijkheid ! Ziet er mooi afgewerkt uit, alsof het 'af fabriek is'.
complimenten voor je vindingrijkheid ! Ziet er mooi afgewerkt uit, alsof het 'af fabriek is'.
Laatst gewijzigd door wim.van.nieff op wo okt 14, 2015 5:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Nèt een beetje méér ...
Mooi gemaakt, Gert!
Wat als je de mechanische fan nu laat vervallen en deze elektrische schakelt met een thermocontact? Volgens mij koelt dat even goed, en bespaar je brandstof omdat je de ventilator eigenlijk alleen maar nodig hebt wanneer je stil staat (en wanneer je mechanische ventilator dus weinig toeren maakt)
Wat als je de mechanische fan nu laat vervallen en deze elektrische schakelt met een thermocontact? Volgens mij koelt dat even goed, en bespaar je brandstof omdat je de ventilator eigenlijk alleen maar nodig hebt wanneer je stil staat (en wanneer je mechanische ventilator dus weinig toeren maakt)
Re: Nèt een beetje méér ...
Ree ik heb dat in het begin eens geprobeerd wat jij beschrijft. (thermoschakelaar zit nog steeds in de kop)
Staat hier ook wel ergens in een topic denk ik.
De grootste ventilator die ik kwijt kon had niet genoeg capaciteit om terug te koelen. En dat was dan bij 25 graden buiten temperatuur oid.
Je hebt maar 7cm ruimte dacht ik. Ik had geen koelkap gemaakt, daar is nog wel wat te winnen. En misschien zijn er toch ventilatoren te koop die meer lucht kunnen verplaatsen, die kon ik toen niet vinden. Maar ik had niet het idee dat ik het goed werkend zou kunnen krijgen.
Tussen radiateur en blok is ook haast geen ruimte omdat de poelie van de waterpomp heel dicht bij de radiateur zit.
Staat hier ook wel ergens in een topic denk ik.
De grootste ventilator die ik kwijt kon had niet genoeg capaciteit om terug te koelen. En dat was dan bij 25 graden buiten temperatuur oid.
Je hebt maar 7cm ruimte dacht ik. Ik had geen koelkap gemaakt, daar is nog wel wat te winnen. En misschien zijn er toch ventilatoren te koop die meer lucht kunnen verplaatsen, die kon ik toen niet vinden. Maar ik had niet het idee dat ik het goed werkend zou kunnen krijgen.
Tussen radiateur en blok is ook haast geen ruimte omdat de poelie van de waterpomp heel dicht bij de radiateur zit.
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Nèt een beetje méér ...
Raymond: in principe moet de originele ventilator het èchte werk gewoon blijven doen en is mijn "toevoeging" dus ècht als "extra" bedoeld. Vandaar dus ook die "handmatige" bediening en niet middels een thermocontact o.i.d.Wat als je de mechanische fan nu laat vervallen en deze elektrische schakelt met een thermocontact? Volgens mij koelt dat even goed, en bespaar je brandstof omdat je de ventilator eigenlijk alleen maar nodig hebt wanneer je stil staat (en wanneer je mechanische ventilator dus weinig toeren maakt)
Joost: dat klopt precies, die 7 cm. Daarnaast maakt die "kap" het absolute verschil: zónder kap wordt alle lucht (doelloos) naar alle kanten geslingerd; mèt kap wordt alle lucht gericht naar achteren dóór de radiateur heen geperst.Je hebt maar 7cm ruimte dacht ik. Ik had geen koelkap gemaakt ...
Wim: ach ... zo'n spuitbusje zwarte lak van de Aktion doet véél hè ...Ziet er mooi afgewerkt uit, alsof het 'af fabriek is'.

http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Re: Nèt een beetje méér ...
Interessant om de ervaringen te lezen.
Maar waarom zou je geen thermocontact gebruiken in plaats van de handmatige bediening?
Maar waarom zou je geen thermocontact gebruiken in plaats van de handmatige bediening?
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Nèt een beetje méér ...
Jan ... dit hoort gewoon een beetje bij mijn simpele "belevings-filosofie" van een HY ... dat somtijds "handmatig gedoe" en zo ...Maar waarom zou je geen thermocontact gebruiken in plaats van de handmatige bediening
Oh ja:
Kende deze nog niet, maar vind 'm wel leuk !"tegen succes valt niet te vechten"

http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 600
- Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
- Kenteken: 75-YB-34
- Locatie: Baarn
Re: Nèt een beetje méér ...
Prachtig Gert! Mooi gedaan!
Alleen,... Als ie uitstaat blokkeert de extra fan dan niet +-30% van de normale luchtstroom?
Ben benieuwd naar je ervaringen, maar daar zullen we een jaartje op moeten wachten?!
Groeten, Ferry
Alleen,... Als ie uitstaat blokkeert de extra fan dan niet +-30% van de normale luchtstroom?
Ben benieuwd naar je ervaringen, maar daar zullen we een jaartje op moeten wachten?!
Groeten, Ferry
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Nèt een beetje méér ...
Ferry: die extra ventilator draait (niet ingeschakeld) héél erg licht/soepel, bij het minste zuchtje wind komt 'ie al in beweging. Het oppervlak van het motortje alsmede de rand van de kap beslaat maar een minimaal deel van het oppervlak van de gehele radiateur; is derhalve te verwaarlozen. Overigens inmiddels dus al ruim 3.500 Franse kilometers "ervaring" met die extra fan opgebouwd en heb er al verschillende keren "plezier van gehad" !Alleen,... Als ie uitstaat blokkeert de extra fan dan niet +-30% van de normale luchtstroom?
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
- Jeroen1955
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 224
- Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
- Kenteken: MB-72-35
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Nèt een beetje méér ...
Mooi werk! Weet je toevallig waar deze ventilator van afkomstig is?
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2675
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Nèt een beetje méér ...
Hele snelle google search geeft de indruk dat deze op de Toyota Hiace en Toyota RAV4 (2.0, 1994-2000), Paseo (1996-1997), Tercel (95-98) gebruikt is
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald