Krukaspoelie monteren

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
hyliner
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Kenteken: NH-81-JK

Krukaspoelie monteren

Bericht door hyliner »

Ik ben, rara hoe kan dat, mijn krukasmoer plus de poelie verloren, al rijdend op de A2.
Ik dacht, ik koop even een andere krukasmoer en poelie en monteer die even.

Maar nu lees ik op allerlei plaatsen dat je voordat je de krukaspoelie verwijderd, (om bv de oliekeerring te vervangen), je de koppeling moet intrappen en vastzetten, omdat anders bepaalde ringen verschuiven en niet meer tegengehouden worden door een borgpennetje.
Zomaar de poelie erop zetten en vastdraaien kan resulteren in dat de motor vastzit. Maar erger, het borgpennetje wordt naar binnen gedrukt met alle gevolgen van dien.
Nu kon ik dus niet voorkomen dat al rijdende de poelie eraf schoot en die ringen waarschijnlijk niet meer correct op hun plaats zitten.

Wat is nu wijsheid? Hoe pak ik de reparatie aan? Kan ik die ringen bereiken en weer op hun plaats krijgen als ik de oliekeerring verwijder?
Of moet daarvoor de distributiedeksel verwijderd worden? Of de carterpan?
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.
Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Re: Krukaspoelie monteren

Bericht door Joost »

Ik zou het oliecarter verwijderen. Met een beetje geluk kun je dan tussen je vliegwiel en je achterste krukaslager kijken of daar ruimte is. Eventueel de lagerkap van krukaslager verwijderen.
Daar kun je dan zien wat er gebeurd als je de krukas weer naar voren schuift en of alles op zijn plek komt te zitten.

Hoe het met dat borgpinnetje zit kan ik mij niet meer herinneren.
hyliner
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Kenteken: NH-81-JK

Bericht door hyliner »

Bedankt voor je reactie Joost.
Ik begreep van de mensen van het HY Team, waar ik een andere poelie en poeliemoer kocht, dat het probleem van verdraaide ringen juist bij het voorste krukaslager zou zitten. Stom genoeg heb ik niet doorgevraagd en gevraagd hoe die te bereiken. Vandaar mijn vraag hier.
Maar goed, maar bij beide lagers kijken dus. Dat borgpinnetje (een 'holpijpje') zou in de lagerkap zitten. En aan weerszijden van dat lager dus die bewuste ringen met een uitsparing waar dat pennetje in moet vallen.
Vandaag geprobeerd de carterpan te verwijderen. Niet gelukt. Lijkt wel met een soort kit dicht te zitten. Muurvast.
Morgen komt iemand helpen bij een nieuwe poging.
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door HYvonne »

Het gaat over nr 4 en 23.
Bijlagen
Screenshot_20250412-091929.jpg
Screenshot_20250412-091929.jpg (359.75 KiB) 11659 keer bekeken
Plaats reactie