Dynamoboutjes afgebroken, nieuwe dynamo?

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Dynamoboutjes afgebroken, nieuwe dynamo?

Bericht door LEiPiE »

Heb je net het hele blok schoon zodat de nieuwe zuigers er in kunnen, wil je nog even de dynamo wat oppoetsen... breekt allereerst het boutje waar de + op zit af. Wil je de dynamo uit elkaar halen om bij dat boutje te kunnen komen, jawel hoor... breekt ook die bout doormidden. :(

De vragen dus:
- is zoiets nog te repareren?
- kan ik naar de sloop rijden en daar uit een willekeurige (12v) auto een dynamo schroeven en die monteren? (spanningsregelaar dan waarschijnlijk ook vervangen?) Want als ik dan toch weer bezig ben kan ik er net zo goed een zwaardere in zetten, voor als ik eindelijk eens aan een huishoudaccu toe kom.

Zal er zo nog even plaatjes bij zetten van de boutjes. Er is in ieder geval te weinig van over om ze er uit te kunnen halen denk ik.
Het betreft overigens een Paris-Rhone A13R 108, 40A/12-14V.

Afbeelding
Afbeelding
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Ok, laat ik lekker zelf verder praten ;)
Heb hier ondertussen de hele dynamo uit elkaar liggen en het lijkt nog best te doen. Koste heel wat geweld om de stator uit de behuizing te krijgen, maar nu kan ik overal aardig bij (poelie en rotor zitten nog steeds aan hun as, die blijven lekker zitten).
Afbeelding
Beide afgebroken boutjes (de onderste, 'R' wordt niet gebruikt).
Afbeelding
Exploded view in het echt, met de tekening op de achtergrond :D
Nou alleen al die moertjes weer een plekje zien te geven, erg onhandig als je tegen 't blaadje waarop je ze gesorteerd hebt stoot...

Overigens: een huisgenoot had het er over dat die 'R' wel eens bruikbaar zou zijn voor een toerenteller, klopt dat?
Stef
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Stef »

Hoi Ewald,

Toerenteller wordt normaal gesproken aangesloten tussen verdelerkant van de bobine en de massa.

Je bent inmiddels een behoorlijke HY expert geworden door kijken, demonteren en vragen stellen! petje af! Wat moet jij gelukkig worden als murphy het weer doet.

Groeten,

Stef
HY '76
RoZwen
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber

Bericht door RoZwen »

Hallo!

Ik had hetzelfde bij de hand. Heb gewoon een draadje inwendig op het goede punt verbonden en naar buiten uitgevoerd.

effe prutsen, en de dynamo werkt weer jaren.

Eh... nu je hem toch open hebt: zijn de sleepkoolborstels nog goed??? En niet teveel ingelopen op de kontaktringen???

Rob.
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Ik weet niet hoe ze er uit horen te zien, maar had verder geen klachten over de dynamo :D
Enige klacht die ik had was dat ie vies was en ik 'm dus loshaalde om 'm schoon te maken :oops:

En ik leer inderdaad meer dan me lief is :D
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Ok, probleem opgelost - hoop ik.
Heb de afgebroken bout uitgeboord (had ik ook nog nooit gedaan, heeft me dan ook 2 4mm boortjes gekost ;))
Heb alleen precies geen passende bout op voorraad, wel eentje die lang genoeg is als ik 't nieuwe gat zou tappen maar daar ben ik niet zo verzot op (en dan moet ik ook weer een tapset gaan aanschaffen). Moet dus een langer boutje komen met moer en kransring.
Verder de aansluitingsboutjes vervangen waar nodig. Ik hoop dat alles op de goede plekken geisoleerd is, had te weinig foto's genomen voor het uit elkaar halen.
Heeft vast niet iemand een schema van welke punten elektrisch met welke verbonden moeten zijn? :?:

Plaatjes zijn niet al te boeiend, komt nog wel een enorm album met de hele revisie van alles.
Wat zal ik inderdaad blij zijn als ik weer kan rijden zeg.
Zo blij dat ik een rondje voor de zaak zou geven, ware 't niet dat 't al veel te veel gekost heeft :wink:
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Gerard 2cv »

Voor die doorsnedebout moet je een Paris-rhone dynamo hebben of bij
een dynamo en startmotorboer kijken of die wat voor je heb.De +aansluitingsbout kan je denk ik zo vernieuwen M6.
Plaats reactie