Volgorde voor monteren uitlaat?

Moderators: LEiPiE, Le Camion

LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Volgorde voor monteren uitlaat?

Bericht door LEiPiE »

Ik zit een beetje vast met hoe je de uitlaat moet monteren. Wat ik tot nu toe heb gedaan is het stuk tussen demper en eindstuk gemonteerd aan het eindstuk en het stuk tussen spruitstuk en demper aan de demper gemonteerd.
Ik kom nu echter als ik de demper monteer dus weer net niet uit bij het spruitstuk.
Wat is de handigste volgorde?

Het korte stuk eerst aan het spruitstuk monteren lukte niet aangezien meneer zwaartekracht dan vervelend doet voordat je de klem ring er op hebt (mijn bus heeft van uit twee delen bestaande ringen als koppeling, dus geen flensen met boutgaten er in).

In ieder geval heb ik blijkbaar 't stuk van spruitstuk naar demper net niet recht op de demper gemonteerd (wat ook al een ramp was om te doen, want lekker aansluiten doet 't allemaal niet).

(nou is 't op dit moment te koud, te donker en ligt er 20 cm sneeuw om de bus heen, als 't deze week overdag weer wat meer boven nul is en 't zonnetje schijnt dan neem ik een dagje vrij er voor)
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Gerard 2cv »

De beste manier om iedere uitlaat altijd te monteren is alle delen los mon-
teren en dan alles zo draaien dat het goed sluitend wordt,Dan de klemmen
waarmee ze aan elkaar gekoppeld zitten vast zetten en dan de ophanging
vastzetten.Veel succes ermee.
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Nog tips voor het goed sluitend krijgen?
Ik dacht alles goed gemonteerd te hebben, met een laagje firegum tussen alle koppelingen. Maar het is nu al mis bij de koppeling met het uitlaatspruitstuk, daar komt al uitlaatgas - en bij hard gas los laten een steekvlam... (open ik zo ook maar een topic voor) - uit.
De andere koppelingen zijn ook niet helemaal dicht.
Probleem is voornamelijk de verschillende oorsprongen van de onderdelen denk ik:
- 2e hands spruitstuk
- mijn originele buis naar de demper
- 2e hands demper
- 2e hands 2e buis
- mijn originele achterbuis

Ik neem aan dat hij zo niet door de APK komt helaas (je ruikt 't aardig in de cabine, al ben je dat probleem zo kwijt met de ventilatieluikjes open :))
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Hallo Leipie.
Zorg ervoor dat alles voor montage goed schoon is en dat de conische
aansluitingen recht aansluiten en eigenlijk al klemmen voor je de klem
monteerd,dan een likje uitlaatkit langs de naad en de klem schoon mon-
teren.Ik hoop dat het zo voor je lukt,de voorste demper kan iets hoger of
lager moeten.
henkhy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

klemmen

Bericht door henkhy »

Ook even controleren of je de juiste klemmen/beugels wel gebruikt. Alleen met de juiste klemmen krijg je de boel helemaal dicht. En natuurlijk de klem op de juiste wijze monteren, dan maakt ook een heel verschil ( even in het boek nagaan of alles klopt)
Succes (ik ken het probleem!!!!)
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
Stef
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Stef »

De klemmen ook even langs een kleine roterende staalborstel halen. Ze hebben de neiging om aan te koeken aan de binnenkant, waardoor ze niet goed de flensen op elkaar drukken. De juiste volgorde is dus;

Alles goed schoonmaken,
ophangbeugels los(jes)maken (2 x demper en 1 klem tegen versnellingsbak)
firegum op de kontaktvlakken van de flensen
klemmen losjes monteren (evt ook wat firegum in de klemmen)
alles een beetje uitlijnen (ja dat is onmogelijk rotwerk)
klemmen vastzetten
Ophangbeugels vastzetten
heel snel naar de apk

Gegroet,

Stef
HY '76
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Vandaag alles wat betreft de uitlaat (nou ja, behalve de buis naar achter) weer los gehaald (en dat was 't wel weer met dit gore -doch eindelijk weer een aangenamere temperatuur- weer voor vandaag).
Wat me nu eigenlijk pas opviel is dat de flens van de buis die aan het spruitstuk zit een flink kleinere diameter heeft dan de flens van het spruitstuk, zie onderstaande foto.
Zou daar misschien het probleem zitten? Dat ik op de een of andere manier totaal niet matchende onderdelen heb? (het hele uitlaatsysteem is ondertussen afkomstig van drie HY's...)
Verder is de flens niet meer volledig rond (zitten wat hobbeltjes in die ik er nog even uit moet slaan).
Afbeelding
(klik voor grote versie)
Bleek trouwens dat de achterpijp niet meer volledig vast zat aan de voordemper :( Is schijnbaar uit de koppeling gerammeld terwijl ik 'm niet strakker aan heb kunnen draaien (op de rug liggend en met moeite een dop er op krijgend :D).

Een van de steunen van m'n nieuwe 2e hands voordemper is trouwens ook gescheurd :( :( Dat moet ik dus ook weer zien te lassen helaas.
(en ondertussen zijn er op Marktplaats al weer een stuk of vier HY's langsgekomen waarbij ik dacht "die had ik moeten hebben"... maar ja, trouwe lobbus dat ik ben, schrijf ik MurpHY niet zomaar af, zeker niet na zoveel werk.
henkhy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

uitlaat

Bericht door henkhy »

Ewald, het verschil in flensen klopt wel, daarom is het juist zo belangrijk dat de "juiste" klem op de "juiste" wijze wordt gemonteerd.
Als het goed is zie je een duidelijk verschil bij de klemmen in de boven en onderzijde.
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Hallo LEIPIE.
Heb je op die foto de pijp niet op zijn kop zitten,Ik dacht dat de boven en
onderaansluiting verschilden dus ook de klemmen.
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Dit is in ieder geval de staat waarin mijn klemmen zich bevinden (klik voor groot):
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Schoner krijg ik ze niet (ja, het fel witte kan er af, dat is verse firegum).
In mijn werkplaatshandboek staat dus mooi helemaal niks over het uitlaatsysteem, dus moet het van andere bronnen hebben. Stef noemde in een ander topic het grote en kleine gat van de klemmen, maar ik zie alleen een iets dikkere rand (in de foto met de oranje achtergrond), geen klein of groot gat eigenlijk en welke van de twee dan over welke kant moet? Je hebt de flens die op de ring gemonteerd wordt (lijkt me de handigste benaming, de flens 't holle ding, de ring het bolle, dikke deel zoals op het spruitstuk).

Ik denk er nu over om toch maar een compleet nieuw uitlaatsysteem aan te schaffen: nieuwe buizen + voordemper + klemmen.
Op dit moment heb ik namelijk onderdelen van vier HY's als uitlaat en alles is eigenlijk flink verroest (behalve de 2e hands voordemper, maar die is al weer gescheurd met slechts een paar kilometer rijden).

Ik dacht vandaag slim te zijn en met gedemonteerd spruitstuk op de werkbank (als in: de keuken van MurpHY ;)) alvast de eerste buis monteren zodat ik overal goed bij kan. Alles al een keer compleet schoongeschuurd. Met een bolle hamer de flens van de buis passend gemaakt op de ring van het spruitstuk, firegum er tussen en de klem er omheen. Op het oog zat alles goed, spruitstuk met de buis er dus aan gemonteerd en starten maar... behalve het lawaai (de demper heeft dus echt nut ;)) kwam er dus ook weer gas tussen de klem door.
Vandaar dat 't misschien maar weer tijd is om met geld ipv firegum te gaan smijten.
Peter
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber

Bericht door Peter »

Ik werd op een gegeven moment helemaal wanhopig van het uitlaatsysteem: niet passende delen [dacht ik], lekkende verbindingen, niet passende klemmen.
Mijn onvolprezen garage [Citro-Advies in Heerlen] raadde me ten lange leste aan om gewoon moderne klemmen te gebruiken, want met die originele dingen lukte het hem ook nooit.
Sindsdien heb ik een "stille" uitlaat....

Misschien een idee voor jouw problemen?

Sterkte er mee!
Peter
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Yippie! (ik durf niet meer hard te juichen)

De (volledig nieuwe maar met de oude klemmen) uitlaat zit er weer onder... pff... dat was weer een weekend bloed (twee handen open), zweet (en dat terwijl het maar 4 graden is), tranen (alleen van 't slijpsel wat in m'n ogen kwam) en divers gevloek en gezucht wat niet voor herhaling vatbaar is.
Helaas wel weer mijn magere laskunsten op MurpHY los moeten laten, want het bleek dat de rechtsvoordempersteun voor 3/4 doormidden was gescheurd (het is 4 mm plaatstaal :shock: ). Maar zelf gedaan omdat vervangen betekent: 1) weer langer wachten op een vervangend onderdeel en 2) dat de 2e motortraverse er uit moet.

Dus binnenkort Leon's adresje proberen voor de APK, moet alleen nog even een paar rondjes hier op 't terrein rijden, want de verf van de demper walmt op dit moment nog wat, waardoor ik niet kan zien of 't alleen dat is of dat er toch nog uitlaatgas vrij komt.

[offtopic]
Rijden ging net nog niet helemaal lekker, maar daar open ik dan vast wel weer een topic over ;)
Gas geven reageert nog niet super en af en toe een paar bijgeluidjes.
Pluspunten: geluid klinkt weer een stuk beter! En als ik gas loslaat geen geknal in de pijp, weinig gehort en gestoot ook, alleen nog wat bij gas geven dus.
En meteen de voorstoel beter bekleed, een koplamp en een ruitenwisser vervangen.
[/offtopic]
Webmeistera
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Webmeistera »

Gas geven reageert nog niet super
Wellicht je CO wat bijstellen? Daar gaat ie nog mooier stationair van lopen :D .

Ik ga meestal op zoek naar het hoogste toerental (het is een soort bel of
klok curve (heet dat zo?) met een optimum in het midden).

Draai de stelschroef de kant op waarmee ie sneller gaat lopen, net zolang
tot ie weer langzamer gaat lopen en ga dan op zoek naar het punt waarop
hij het snelst draait.

mocht ie nu te snel stationair draaien dan kan je de stationaire stelschroef
(aanslagschroef van de gasklep) evt bijregelen.

Je kan dit doen bij koude motor doen en later een keer bij warm fijnregelen.

Overigens geeft deze methode doorgaans teveel CO voor de APK (afhankelijk
van het bouwjaar, pre 73 heeft geen CO eis), maar dat is een kwestie
van samen met de keurmees afregelen als ie aan de tester hangt.

Aad
Pietervdb
HY Forum Expert
HY Forum Expert

Bericht door Pietervdb »

Had voor mijn kerstdag (ja nu ook weer een tijdje geleden) een volledig nieuwe uitlaat gekregen van aan het spruitstuk tot en met de laatste pijp (allé nieuw, de laatste pijp en de voordemper dan toch). In de voordemper die ik heb zitten er nl een paar gaten en de achterpijp ontbreekt helemaal, en als je dan toch bezig bent, kan je beter alles vervangen zeg ik dan maar.

Allé goed, dit weekend eindelijk eens wat tijd over en dus maar de oude uitlaat ervanonder gehaald (bij het spruitstuk gestart). Buiten vastgeroeste vijzen ed niet echt veel problemen.

Nu vandaag dan gepoogd de nieuwe uitlaat eronder te krijgen. Ik besloot maar van bij de achterpijp te beginnen gezien ik daarmee geëindigd was. Het handboek adviseerde de ring die aan de caoutchouc vasthangt ad bodem van de bus om zo te achterpijp iets of wat op zijn plaats te houden, er van los te vijzen en deze op de buis te monteren. Die bout (die de ring ad ruber bevestigd) was echter niet los te krijgen (een uur al liggend en met veel olie ed geprobeerd..), waarna ik probeerde of de buis er zo niet inpaste, en idd, die schoof er handig in! 1 probleem opgelost dacht ik bij mezelf, nog x te gaan..

Dan maar aan de volgende pijp beginnen: van de demper naar de achterpijp (de middenbuis noem ik ze maar). Eerst de achterste koppeling eraan vastgezet, dan de halve ring om hem aan het chassis te bevestigen. Hier geen grote problemen tot ik aan de demper begon. De buis naar de achterpijp toe was niet meer te bewegen, dan maar de koppelingen wat losser gezet en opnieuw geprobeerd en de demper pastte erop (in het handboek stond dan ook duidelijk "ne pas serrer les vis!" maar dit slecht op het einde der werken te doen echter zo een dingen lees ik meestal maar achteraf). Goed. Weeral een probleem opgelost, nog x-1 te gaan!

Dan restte mij nog maar de pijp naar het spruitstuk ("tube avant"). Nu toch maar eerst effe het handboek erop nageslagen: eerst de koppeling aan het spruitstuk (ne pas serrer les vis!). Zogezegd zogedaan, paste perfect! Haha, nu ben ik er bijna dacht ik bij mezelf!

Helaas helaas, dame fortuna liet me in de steek! Die tube AV krijg ik dus niet gepast op de demper! tis precies of die buis een cm of 2 te kort is! En of de demper nu al volledig vast gevezen is of niet, of ik nu mijn oude of nieuwe buis gebruik, geen verbetering! En zelfs als de buis los is van het spruitstuk krijg ik ze moeilijk vastgemaakt aan de demper.

Kan iemand mij hier enige goeie raad geven? Is het nuttig om de demper weer te demonteren en daarop eerst de tube AV op vast te maken en hem dan terug te plaatsen? En is het dan best om middenbuis los te maken van de demper of is het beter om deze aan de demper te laten en de middenbuis los te maken van het laatste stuk van het échappement? Want in het handboek beschouwt men deze 2 stukken (demper en de middenbuis) precies als 1 geheel... Ik had echter al moeilijkheden om de middenbuis er vanonder te halen als de demper er nog niet af was, vandaar dat ik hetzelfde vrees als ik hem wil terug plaatsen...

Alvast bedankt voor reacties!

Groeten
Pieter
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Yup, da's de "leukste" buis die tussen demper en spruitstuk... Ik mag er ook weer aan zeer binnenkort... (kwam er alleen achter dat ik geen uitlaatpasta meer had).
Je weet dat je aan de demper ook nog van alles kan verstellen? Je kunt 'm wat in hoogte en daarmee hoek veranderen door 'm in z'n beugels omhoog of omlaag te schuiven. Daarnaast kun je altijd nog de beugels bij buigen, maar ik heb helaas moeten merken dat die beugels erg gevoelig zijn voor scheuren (zowel bij m'n vorige als bij m'n nieuwe blok is de beugel die 't distributiedeksel zit doorgescheurd, heb 'm maar weer dichtgelast :D).
Plaats reactie