Motor loopt even na starten en stopt dan weer

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2675
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Motor loopt even na starten en stopt dan weer

Bericht door LEiPiE »

Had vandaag weer even wat vreemds: motor gestart, sloeg gewoon aan en bleef een paar seconden draaien en stopte daarna meteen. Wat kan dat zijn?
Op zich is de afstelling nog niet helemaal goed, maar dit is wel vreemd eigenlijk.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

Mijn eerste gedachte is benzinepomp,maar het is logischer om systematisch te gaan zoeken.Hoe zijn bougies (verzuipen)enz.
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2675
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Benzinepomp is een nieuwe electrische van Henny van der Lee, bougies zijn eveneens nieuw :D
Kan de choke te ver uit staan bij starten in koud weer?
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

Ja,dat kan,want zo koud was het ook weer niet,en met een electrische
benzinepomp kan hij dan heel snel verzuipen,controleer ook de vlotter-
naald en kijk of je bougies de goeie kleur hebben.
Stef
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 178
Lid geworden op: vr aug 08, 2003 12:58 pm
Locatie: Richards Bay, Zuid Afrika

Bericht door Stef »

Kan ook het benzinefiltertje zijn in de carburateur (achter de nippel waar de benzineslang op aangesloten zit)

Probeer eens met doorstarten terwijl je speelt met gas en choke of hij wel aan de praat blijft?? als dat zo is dan is het iets met je carburateur.

het kan echt van alles zijn; je choke-kanaal (startsproeier,) je vlotternaald (loopt er benzine uit het kleine gaatje onderaan je inlaatspruitstuk?) maar natuurlijk ook je ontsteking (los contactje?? slechte massa?). Mijn leraar op de MTS zij altijd "halfgeleiders werken maar half" alhoewel de 123 echt wel goed bekend staat. Het is wel een makkelijke om te testen en af te vinken; kijken of hij vonkt!

Elke keer een dingetje tegelijk doen, dan moet het lukken.

Succes!

Stef
HY '76
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2675
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Kan inderdaad erg veel zijn aangezien alles uit elkaar is geweest, wat dat betreft een wonder dat hij uberhaupt rijdt :)

Ik heb de 123 daarnet opnieuw afgesteld, kijken of dat helpt. Daarnaast leek het er inderdaad op dat de choke te ver uit stond. Sowieso heb ik de stationaire afstelling nog niet helemaal goed (heb geen goede toerenteller, tenminste niet een waar je 550 en 650 goed kunt aflezen ;)).
Donderdagochtend maar het beste er van hopen na eerst nog even een vloeistofcheck uiteraard (ben deze week bij m'n ouders, heenreis ging wil aardig, maar nu nog weer terug van Heerhugowaard naar Enschede :D)

Mocht er nog iemand op de route zitten die goed is in perfect afstellen en donderdag overdag aanwezig is... :D
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

Hallo Leipie,
Maak je over het toerental niet te druk.Zorg ervoor dat als de motor warm
is je met de onderste stelschroef het hoogste toerental instelt en dan met
de gasklep corrigeerd en daarna weer met de stationaire schroef kijken
of je nog steeds het hoodste toerental heb
Stef
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 178
Lid geworden op: vr aug 08, 2003 12:58 pm
Locatie: Richards Bay, Zuid Afrika

Bericht door Stef »

Hoi Ewald, Als je Utrecht -Noord op de route vindt, dan kun je donderdag langs mijn werk rijden;
Firma Strapex
Sterrebaan 10
Utrecht (industrie terrein Lage Weide ca 20 HY-minuten van de ArenA A'dam.)

je kunt er van 9.00 tot 16.30 terecht, ik zal afstelapparatuur meenemen.

Gegroet

Stef

0653 105450
HY '76
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2675
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Geweldig! Is inderdaad maar een klein stukje om, tot morgen dan!
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2675
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Zo, afstellen ging gezellig :D
We zijn tot de conclusie gekomen dat dat afslaan waarschijnlijk aan een te hoog stationair toerental kan hebben gelegen. Heb sinds vanmiddag nog niet veel gestart uiteraard, dus kan 't nog niet met zekerheid zeggen.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Stef
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 178
Lid geworden op: vr aug 08, 2003 12:58 pm
Locatie: Richards Bay, Zuid Afrika

Bericht door Stef »

Klopt, nog even de theorie in een notendop;

Normale werking carburateur; snelle luchtstroom door venturi creeert onderdruk. Deze onderdruk wordt gebruikt om benzine aan te zuigen. Bij startende motor is het toerental zeer laag (100 rpm??) en dus de luchtstroom ook zeer laag. Om goed te kunnen werken zijn hiervoor kunstgrepen bedacht; de Choke en het Stationair traject.

Bij een TE HOGE stationair-afstelling staat de gasklep TE VER open;

Bij de koude start met choke zoekt de aan te zuigen lucht door de startende motor de weg van de minste weerstand, dit is nu langs de te grote opening van de gasklep in plaats van door het starttraject in de carb. Gevolg; verminderende choke-werking van de carburateur.

Bij de warme start, zonder choke moet de motor aanslaan op het stationair traject in de carburateur. Dit traject wordt alleen aangesproken bij vrijwel gesloten gasklep. De vrijwel gesloten gasklep zorgt ter plekke voor een behoorlijke onderdruk ondanks het lage (startmotor!) toerental. Deze behoorlijke onderdruk zuigt via een apart traject het mengsel aan.
Bij een teveel geopende gasklep is er te weinig onderdruk; slecht starten!

Dat is ook de reden waarom je moet starten zonder gas te geven; om ondanks de geringe aanzuiging de carburateur toch de kans te geven om een behoorlijk mengsel te maken.

Het was inderdaad gezellig!

Groeten,

Stef
HY '76
Plaats reactie