aankoop HY
aankoop HY
Beste mensen, ik ga aanstaande dinsdag naar een HY in Drenthe kijken.
Na veel denken wil ik toch maaar eens gaan kijken naar een HY deze stond op marktplaats, een geele uit 1973. (misschien bekend bij iemand)
er staat in de advertentie dat er een beetje laswerk aan zit.
Meneer zecht dat het van alles een beetje is Chasie en caroserie.
Ik ga er dinsdag kijken, zijn er nog gouden tips waar ik op moet letten?
Misschien heeft iemand zin en tijd om mee te gaan.
Het is voor mij Nieuw een HY!
Dus ik sta open voor al het advies en tips.
groeten harm
Na veel denken wil ik toch maaar eens gaan kijken naar een HY deze stond op marktplaats, een geele uit 1973. (misschien bekend bij iemand)
er staat in de advertentie dat er een beetje laswerk aan zit.
Meneer zecht dat het van alles een beetje is Chasie en caroserie.
Ik ga er dinsdag kijken, zijn er nog gouden tips waar ik op moet letten?
Misschien heeft iemand zin en tijd om mee te gaan.
Het is voor mij Nieuw een HY!
Dus ik sta open voor al het advies en tips.
groeten harm
Hoi, leuk dat je een HY wilt kopen!
Als je er lang van wilt genieten en niet constant tegen de roest wilt vechten (een strijd die je overigens niet wint als de roest in een gevorderd stadium is), is het naar mijn mening belangrijk om te beginnen met een goede basis.
Dus: goede chassisbalken, vloer en koets.
Alles wat je eraf kan halen (deuren bijvoorbeeld) kan je vernieuwen, dus dat is minder belangrijk.
Wel is het vaak zo dat als het ene rot is, de rest in een zelfde staat is.
Dus goed alles bekloppen voor je een koop doet, ga er gerust onder liggen met een schroevedraaier of zoiets!
Ga er eens een paar bekijken, zodat je kan vergelijken.
Mensen doen een HY vaak weg als er (te veel) werk aan zit.
Veel succes,
Edwin.
Als je er lang van wilt genieten en niet constant tegen de roest wilt vechten (een strijd die je overigens niet wint als de roest in een gevorderd stadium is), is het naar mijn mening belangrijk om te beginnen met een goede basis.
Dus: goede chassisbalken, vloer en koets.
Alles wat je eraf kan halen (deuren bijvoorbeeld) kan je vernieuwen, dus dat is minder belangrijk.
Wel is het vaak zo dat als het ene rot is, de rest in een zelfde staat is.
Dus goed alles bekloppen voor je een koop doet, ga er gerust onder liggen met een schroevedraaier of zoiets!
Ga er eens een paar bekijken, zodat je kan vergelijken.
Mensen doen een HY vaak weg als er (te veel) werk aan zit.
Veel succes,
Edwin.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2675
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Een klein (liefst met rubberdop ofzo) hamertje is misschien wel handig voor het bekloppen van de balken (zorg dat je de lak niet beschadigd, dat vinden verkopers niet leuk - als ze je echter onvoorwaardelijk tegenhouden dan zal er wel wat mis zijn met de balken).
Uiteraard moet je wel eerst een hard stuk vinden om even te weten hoe het klinkt
Verder luisteren hoe de motor klinkt, loopt hij redelijk regelmatig en licht ook even de olievuldop terwijl de motor draait en kijk naar walm, voel de compressie en kijk of de motor anders gaat lopen zonder dop (zou iets verschil in merkbaar kunnen zijn).
Oh ja: betere tip is altijd: neem een technisch onderlegd iemand mee die jou bij voorbaat voor gek verklaard om "zo'n ding" te kopen... eigenlijk moet je dus iemand mee hebben die veel van oudere auto's weet/begrijpt en die als taak heeft jou te overtuigen 'm NIET te kopen!
Als ik die niet mee had gehad bij de eerste HY die ik heb bekeken dan had ik nu nog veel meer werk gehad dan ik nu met MurpHY al heb...
Zie enkele van de andere topics voor meer adviezen
(wordt tijd voor een algemeen topic met alle aankoopadviezen, misschien uit eindelijk een checklist ofzo - mocht me de komende tijd vervelen dan zal ik wel proberen wat in elkaar te zetten).
Uiteraard moet je wel eerst een hard stuk vinden om even te weten hoe het klinkt

Verder luisteren hoe de motor klinkt, loopt hij redelijk regelmatig en licht ook even de olievuldop terwijl de motor draait en kijk naar walm, voel de compressie en kijk of de motor anders gaat lopen zonder dop (zou iets verschil in merkbaar kunnen zijn).
Oh ja: betere tip is altijd: neem een technisch onderlegd iemand mee die jou bij voorbaat voor gek verklaard om "zo'n ding" te kopen... eigenlijk moet je dus iemand mee hebben die veel van oudere auto's weet/begrijpt en die als taak heeft jou te overtuigen 'm NIET te kopen!
Als ik die niet mee had gehad bij de eerste HY die ik heb bekeken dan had ik nu nog veel meer werk gehad dan ik nu met MurpHY al heb...
Zie enkele van de andere topics voor meer adviezen

(wordt tijd voor een algemeen topic met alle aankoopadviezen, misschien uit eindelijk een checklist ofzo - mocht me de komende tijd vervelen dan zal ik wel proberen wat in elkaar te zetten).
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 290
- Lid geworden op: vr mei 14, 2004 2:38 pm
- Locatie: Gieten
HY Drenthe
Hallo Harm
Ik weet niet waar de HY staat in Drenthe die je wilt gaan bekijken. Als het een beetje bij mij in de buurt is, wil ik wel even mee gaan om te kijken.
(ik woon in Gieten DR)
Ik weet niet waar de HY staat in Drenthe die je wilt gaan bekijken. Als het een beetje bij mij in de buurt is, wil ik wel even mee gaan om te kijken.
(ik woon in Gieten DR)
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 290
- Lid geworden op: vr mei 14, 2004 2:38 pm
- Locatie: Gieten
HY
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
Hallo allemaal,
vandaag was de dag ik ben naar Drenthe geweest om te gaan kijken bij de HY camper.
HY is super gaaf!! maar moet wel nog een hoop aan gebeuren.
o.a. bij het schanier van de motorklep, de instap treden en de watergoot. nou vind ik dit niet de moeilijkste opgaves, maar moeten ook 2 balken van het chassis vernieuwd worden (balken in de breedte).
Nou vroeg ik mij af of dat te doen is en of dat iemand weet hoe dat moet en eventueel kan???
Ik ben namelijk geen prof lasser.
Het blok klonk goed, schakelde goed.
technies is de bus wel okee (denk ik).
Misschien kan ik veder advies krijgen of het kan en hoe?
Ik ben in ieder geval verkocht, het liefst had ik hem meteen meegenomen maar aangezien 11 Julie er nieuwe A.P.K. op moet is er ook niet zo heel veel tijd.
Groeten,
Harm.
vandaag was de dag ik ben naar Drenthe geweest om te gaan kijken bij de HY camper.
HY is super gaaf!! maar moet wel nog een hoop aan gebeuren.
o.a. bij het schanier van de motorklep, de instap treden en de watergoot. nou vind ik dit niet de moeilijkste opgaves, maar moeten ook 2 balken van het chassis vernieuwd worden (balken in de breedte).
Nou vroeg ik mij af of dat te doen is en of dat iemand weet hoe dat moet en eventueel kan???
Ik ben namelijk geen prof lasser.
Het blok klonk goed, schakelde goed.
technies is de bus wel okee (denk ik).
Misschien kan ik veder advies krijgen of het kan en hoe?
Ik ben in ieder geval verkocht, het liefst had ik hem meteen meegenomen maar aangezien 11 Julie er nieuwe A.P.K. op moet is er ook niet zo heel veel tijd.
Groeten,
Harm.
Het ligt er een beetje aan waar je gaat wonen, maar ik heb een goede ervaring met 4 personen 8 maanden op reis in een standaard HY. Het is behelpen, maar te doen! In de winter zaten we diep in het zuiden van europa, dus er kon de hele reis op het dak in een tent geslapen worden.
citroen HY, 1979, ex Rijkspolitie
Hallo allemaal.
Vandaag veder geweest op jacht naar de HY, heb er 4 gezien vandaag, erug mooie en ook echte roest monsters...
Ben ook bij de R.D.W. in Arnhem geweest. Na 10 minuten aan de balie hebben gestaan en een mevr. al mijn vragen over keuring en ervaringen met HY's liet ze me toch iemand van de werkplaats spreken.
Deze men. had zelf ook een HY een Beige. na zo'n 10 minuten met hem hebben staan te praten moest hij wel weer echt aan het werk, maar wel weer een hoop wijzer.
Na de bezoeken aan de HY's vandaag heb ik besloten om voor het Gele "Long vehicle" te gaan!!! aangezien hij kwa prijs en toestand mij het rendabelst over komt. En ik een hoop suport van mensen krijg die graag willen gaan lassen en helpen met het A.P.K klaar maken van de bus. Dus morgen ga ik Richard bellen en dan maar hopen dat HY nog niet verkocht is..
Hopelijk de trotse bezitter van de gele HY,
Grotjes Harm
Vandaag veder geweest op jacht naar de HY, heb er 4 gezien vandaag, erug mooie en ook echte roest monsters...
Ben ook bij de R.D.W. in Arnhem geweest. Na 10 minuten aan de balie hebben gestaan en een mevr. al mijn vragen over keuring en ervaringen met HY's liet ze me toch iemand van de werkplaats spreken.
Deze men. had zelf ook een HY een Beige. na zo'n 10 minuten met hem hebben staan te praten moest hij wel weer echt aan het werk, maar wel weer een hoop wijzer.
Na de bezoeken aan de HY's vandaag heb ik besloten om voor het Gele "Long vehicle" te gaan!!! aangezien hij kwa prijs en toestand mij het rendabelst over komt. En ik een hoop suport van mensen krijg die graag willen gaan lassen en helpen met het A.P.K klaar maken van de bus. Dus morgen ga ik Richard bellen en dan maar hopen dat HY nog niet verkocht is..
Hopelijk de trotse bezitter van de gele HY,
Grotjes Harm