Met warme motor starten: gas intrappen?

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Met warme motor starten: gas intrappen?

Bericht door LEiPiE »

Ik lees net op 't Citroën Forum (en wel in deze post) dat men een DS motor als deze al warm is moet starten met het gaspedaal volledig ingetrapt.
Aangezien de HY78 een DS-afgeleide is vroeg ik me af of dat dan bij de HY ook moet? Ik heb 't nog nooit nodig gehad, want warm start ie net zo goed als koud (dankzij de 123 en een electrische benzinepomp).
Bij koud met de choke een stukje uit (helemaal uit dan wil ie niet, helemaal in ook niet). En bij koude motor maar vrij warm weer hoeft de choke maar heel even een stukje uit.
Helaas heb ik de afgelopen hete periode nog geen enkele keer kunnen rijden met dank aan de APK, was eigenlijk wel benieuwd hoe hij zich gedraagt met dit weer en of m'n zilveren dak helpt met de warmte). Enniewee, ik dwaal af :D

Vraag dus: een warme motor starten, dan gas pedaal helemaal intrappen? En in is er is dat anders met LPG?
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Boudewijn »

Als die van jou gewoon start, dan is het toch goed. De mijne moet je bijv. weer starten als ie koud is met de hele choke uitgetrokken (zomer en winter) als ie even draait kan de choke weer in. Als ie echt warm is moet ik helemaal niet aan de choke komen, want dan verzuipt ie. Dus als ie net gedraaid heeft gewoon starten zonder choke en het gaspedaal niet aanraken (doe ik trouwens nooit bij starten).

Maar ja, zo zie je maar, bij allemaal verschillend.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
rodeHY
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door rodeHY »

Boudewijn, ik denk dat onze bussen erg op elkaar lijken. Niet alleen kwa kleur, maar ook het startgedrag.

Frank
ed-hz
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door ed-hz »

Hoi Leipie,

ik las elders op het forum dat, nadat jij je elektrische benzinepomp hebt geinstalleerd, je amper de choke meer hoeft te gebruiken.
Op zich zou een elektrische benzinepomp niets moeten uitmaken,
maar misschien is jouw vlotternaald een beetje versleten (was bij mij ook) waardoor de pomp iets te veel benzine levert, vooral bij lage toerentallen als de motor weinig benzine verbruikt.
Dit zou een soort ´choke´ werking kunnen opleveren, waardoor je amper je choke nog hoeft te gebruiken.
Ook zou dit een verschil in startgedrag kunnen verklaren.

Groetjes,

Edwin.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Volgens het instructieboekje van de DS hoef je nooit gas bij te geven wanneer je start. Mijn ervaring was dat wanneer de motor niet meer perfect afgesteld staat er wel één of twee centimetertjes gas nodig is.

Mijn HY kan warm het best gestart worden met een fikse dot gas (zo moet het ook volgens het instructieboekje), die direct losgelaten wordt wanneer de motor aanslaat. Anders start ie ook wel, maar niet op het eerste vonkje.

Ree
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Gerard 2cv »

Het is heel goed mogelijk dat de vlotterafstelling hier voor verantwoordelijk is.Het benzine niveau moet 18mm onder de rand staan.
Staat hij hoger zal je dus met gas moeten starten en bij lager meer choke
Plaats reactie