Ik kwam vandaag onder de kachel, net rechts van de pedalen, een steuntje tegen dat boven op de linker draagarm was geschroefd. Daaraan zat een ronde plaat met wat draden. In eerste instantie dacht ik dat het een contactonderbreker was. Maar nadere inspectie leerde dat het een losstaande diodebrug was (Hij staat net naast de plaats waar de dynamo aan het motorblok zit.
Is dit een bekende constructie? Mijn dynamo heeft zelf een diodebrug, maar het kan een vervanger zijn natuurlijk.
hmm, ziet er niet echt uit als een diodebrug. Heb je een huishoudaccu in je bus die geladen wordt (of hoort te worden) tijdens het rijden? Zo ja, dan kan het een relais zijn (later ingebouwd) die je tweede accu in verbinding brengt met je dynamo zodra je motor draait.
Misschien niet goed zichtbaar, maar op de onderste foto zie je rechts drie ronde diodes zitten, de andere drie (links) zitten verborgen onder het steuntje.
Het ziet er een normale diodebrug van een wisselstroomdynamo uit.
Maar als ik het goed zie zijn er maar twee draden aan verbonden.
Volgens mij hebben ze de diodes ooit gebruikt om een tweede baterij te laden.
Zo kan de accu niet gebruikt worden voor de startmotor.
Maar ik heb geen enkel idee of die diodes zo'n stroom kunnen verdragen.
Iemand die meer van elektronica weet kan het verder verklaren.
Maar als ik het goed zie zijn er maar twee draden aan verbonden.
Hij stond er dan ook duidelijk ongebruikt, want die twee draden zaten met een kroonsteentje gewoon aan elkaar vast!! Je zou zeggen, haal dat ding dan gewoon weg.
flyingHY
Laatst gewijzigd door flyingHY op vr dec 01, 2006 7:41 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Volgens mij hebben ze de diodes ooit gebruikt om een tweede baterij te laden.
Zo kan de accu niet gebruikt worden voor de startmotor.
Een interresante gedachte. Er heeft ooit een tweede accu ingezeten, maar alleen de bedrading voor het gebruik daarvan is nog aanwezig, maar hij is niet aangesloten in het laadcircuit. Ook zat er onder de rechter voorstoel een stroomonderbreker gemonteerd, welke ook niet meer was aangesloten. Het lijkt er op dat er voor de vorige eigenaar onoplosbare problemen met die tweede accu zijn geweest.
flyingHY schreef:Het lijkt er op dat er voor de vorige eigenaar onoplosbare problemen met die tweede accu zijn geweest.
Vroegtijdig overlijden van de accu doordat ie nooit volledig werd opgeladen misschien?
Ik ben nog bezig m'n huishoudaccu's via een diodeverdeler aan te sluiten, die heeft maar een spanningsval van 0.03 volt ofzo - voordelen van relais (geen spanningsval) en diodebrug (geen bewegende delen) gecombineerd zonder de nadelen - alleen wel duur (80 euro)).
Daarmee hoop ik de accu's in goede conditie te houden, op dit moment zitten ze als ik niet rij aan een acculader.